Reclame is slechts 1 van de relevante informatiebronnen over merken

14 januari 2004, 23:48

Consumenten verwerken grote hoeveelheden informatie over merken, filteren die en nemen relevante elementen in zich op. Net als andere soorten informatie wordt ook reclame onderworpen aan dit complexe verwerkingsproces. Reclame is dan ook niet meer dan een toevoeging aan eerder opgedane informatie.

Als adverteerders zich bewust zijn van de informatieverwerking van consumenten, kunnen zij met hun reclameboodschappen inspelen op dit deels onbewuste proces. Van belang is te weten dat de consument al in een vroeg stadium niet-relevante informatie verwerpt, opdringerige communicatie verafschuwt, zijn aandacht maar korte tijd bij 1 onderwerp kan houden, voornamelijk met zichzelf bezig is en weinig belangstelling voor of zelfs aversie tegen reclame heeft.

De uitdaging is de gebruikelijke informatieverwerking in het menselijk brein zo te verstoren dat een duurzame representatie van een merk achterblijft. Doel is dan ook niet zozeer de consument aan te zetten tot aankoop van een product. Het gaat meer om het acceptabel maken van een merk dat de consument toch al koopt of een merk zo onweerstaanbaar maken dat de consument zijn koopgedrag verandert.

Bron:

Journal of Advertising Research, zondag 1 februari 2004.

Via:

http://www.vea.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    mangold

    Da’s toch knap: het op 15 januari plaatsen van een persbericht dat pas twee weken later – op 1 februari – wordt verstuurd.


    15 januari 2004 om 11:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!