Reclame is slechts 1 van de relevante informatiebronnen over merken

Reclame is slechts 1 van de relevante informatiebronnen over merken

Consumenten verwerken grote hoeveelheden informatie over merken, filteren die en nemen relevante elementen in zich op. Net als andere soorten informatie wordt ook reclame onderworpen aan dit complexe verwerkingsproces. Reclame is dan ook niet meer dan een toevoeging aan eerder opgedane informatie.

Als adverteerders zich bewust zijn van de informatieverwerking van consumenten, kunnen zij met hun reclameboodschappen inspelen op dit deels onbewuste proces. Van belang is te weten dat de consument al in een vroeg stadium niet-relevante informatie verwerpt, opdringerige communicatie verafschuwt, zijn aandacht maar korte tijd bij 1 onderwerp kan houden, voornamelijk met zichzelf bezig is en weinig belangstelling voor of zelfs aversie tegen reclame heeft.

De uitdaging is de gebruikelijke informatieverwerking in het menselijk brein zo te verstoren dat een duurzame representatie van een merk achterblijft. Doel is dan ook niet zozeer de consument aan te zetten tot aankoop van een product. Het gaat meer om het acceptabel maken van een merk dat de consument toch al koopt of een merk zo onweerstaanbaar maken dat de consument zijn koopgedrag verandert.

Bron:
Journal of Advertising Research, zondag 1 februari 2004.

Via:
http://www.vea.nl/


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Da's toch knap: het op 15 januari plaatsen van een persbericht dat pas twee weken later - op 1 februari - wordt verstuurd.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.