Reclame effect op verkiezingsresultaten

22 januari 2003, 10:52

Nog nooit is er zoveel media-aandacht geweest voor de verkiezingen. Naast de free publicity is er dit keer veel geld uitgegeven aan reclame op radio en tv (denk aan tv spot van SP; radio commercials van D’66). De vraag is echter hoeveel effect deze reclame uiteindelijk heeft op het verkiezingsresultaat. Een ding is zeker, de radiocommercial voor Freek’s conference vandaag op radio 1 heeft geen effect op het aantal kijkers gisteravond 🙂

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    Vraag me uberhaupt af welke idioot het heeft bedacht om vandaag een spot uit te zenden voor Freek’s conference (gehoord om 12:35 uur op Radio 1).


    22 januari 2003 om 11:03
    media

    D66 deed vandaag een laatste poging om de kiezer te beïnvloeden voor hij naar het stemhokje gaat.

    De partij die gisteravond niet voor het – door de publieke omroep georganiseerde – lijsttrekkersdebat was uitgenodigd, kocht een halve pagina van het gratis tabloid Spits. Hierin richt D66-lijsttrekker Thom de Graaf zich direct tot de kiezer. Het is volgens Spits zijn manier ‘om op de dag van de verkiezingen toch nog mee te kunnen doen aan het laatste grote lijsttrekkersdebat’. Een andere reden voor de actie is dat er door de afwezigheid van De Graaf vandaag weinig ‘D66-geluid’ in de dagbladen valt te traceren. De democraten reageerden op het vorige debat van de publieke omroep, waar De Graaf ook niet bij mocht zijn, met een radiospotje. Dat werd direct na het debat uitgezonden. Verder heeft de partij veel mediaruimte gekocht rond politieke tv-programma’s. De advertentie is direct na het lijsttrekkersdebat en dus vlak voor sluitingstijd van de krant aangeleverd.

    Effect?


    22 januari 2003 om 18:06
    media

    TV-producent Harry de Winter heeft via zijn liefdadigheidsstichting de advertentie betaald, waarin 26 bekende Nederlanders de kiezer opriepen om SP te stemmen. De advertentie verscheen in 7 dagbladen, en is blijkens de tekst “mogelijk gemaakt door de Stichting Initiatieven”. Deze stichting is in 1998 opgericht door De Winter en heeft tot doel „het doen van uitkeringen aan liefdadige, sociale en charitatieve instellingen die een algemeen maatschappelijk of cultureel belang beogen”. Mede-ondertekenaars van de advertentie waren o.a. Independent Media-uitgever Derk Sauer, Angela Groothuizen, Harry Sacksioni, Gretta Duisenberg, Mies Bouhuys en Kitty Courbois.

    Bron: De Telegraaf


    23 januari 2003 om 10:03
    media

    Het NRC van 22 januari noemt wat bedragen van campagnekosten. `De weblog van lijsttrekker Zalm kostte 15.000 à 20.000 Euro.´

    Marktwerking is blijkbaar ook niet alles – via Blogger is een weblog gratis. Moet je alleen nog even voor 15 dollar per jaar een domeinnaam aanvragen. Zalm is met een factor 1000 opgelicht.


    26 januari 2003 om 21:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!