Rechter verbiedt Katja-parodie
Zibb: De parodiecampagne van zoekmachine, iLocal, met een Katja look-a-like is door de rechter verboden. De rechter was van mening dat de advertentie teveel op het origineel lijkt en daarmee inbreuk maakt op het portretrecht.
iLocal: “We hebben niet voor 100 procent gelijk gekregen. Ondertussen hebben we wel mooi een hoop gratis publiciteit behaald. De rechter heeft gezegd dat we ons logo ook in die rectificatie mogen gebruiken. We denken er nu over bijvoorbeeld een hele pagina in De Telegraaf te plaatsen in onze eigen huisstijl, met in een hoekje de rectificatie.”
Wordt vervolgd?
Er zullen altijd mensen zijn die meesurfen op de creativiteit van anderen. Het is gewoon een heel armoedige manier om aan exposure te komen. Publiciteit hoe negatief ook is publiciteit/exposure. Cheapy cheap, het getuigt niet van enige diepgang, kennis of lef. Het internet gaat om sharen van info en niet om het jatten van concepten. Ik hoop dat de rechterlijke macht dit soort praktijken keihard blijft aanpakken.