RAUW*: jong talent bezoekt Cannes Lions 2013

RAUW*: jong talent bezoekt Cannes Lions 2013

Er werken veel jonge mensen in de reclame en media wereld, maar hun aanwezigheid op reclame festivals is beperkt. En dat is zonde, want er valt hier ontzettend veel te leren. Daarom trekt stichting RAUW*, een initiatief voor reclametalent, er zelf op uit met een diverse groep aan jonge talenten richting Cannes Lions, het internationale reclamefestival (16 t/m 22 juni). Hier worden deze talenten een week lang ondergedompeld in de internationale reclamewereld en zullen zij seminars, workshops, masterclasses en exposities van prijswinnend werk bijwonen. Tevens is dit het moment waarop de Lions worden uitgereikt, de meest prestigieuze internationale reclameprijzen, de Oscars van de reclame.

Inspiratie

Volgens festivalorganisator Philip Thomas wordt het tijd dat er meer belangstelling is voor de inspirationele hoek van het festival. Opvallend feit is volgens hem dat er heel weinig Nederlanders een kaartje kopen voor het festival. Daarmee missen ze inspiratie en de meest interessante debatten en workshops. Het is volgens hem van belang dat de werknemers van reclamebureaus hier vertegenwoordigd zijn, zodat zij zij-aan-zij kunnen staan met de creative top van de wereld. Met als gevolg dat zij daarmee groeien in hun denk-, werk- en creatieve vermogen. Dat zal er weer voor zorgen dat zij meer zullen opleveren voor hun werkgever.

Echter, het gebeurt nog te weinig dat reclame- en mediabureaus hun nek uitsteken voor haar talent, wat onbegrijpelijk is. Zeker ook omdat ontwikkeling de belangrijkste drijfveer is voor de jonge reclamegeneratie. Veel gehoorde excuses zijn: bescheidenheid, apathie of de economische malaise, maar daar heeft jong talent weinig aan.

RAUW*

Vanuit het credo ‘mag het een onsje meer zijn’ gaan daarom 15 jonge talenten onder de noemer van RAUW* op eigen initiatief naar het festival toe. Want als reclame- en/of mediabureaus zelf niks initiëren, dan moeten we de trip zelf maar organiseren. Dankzij meerdere sponsoren, o.a. JCDecaux en Stichting Tick, worden de festivalkaarten (€1.000,- per stuk), de vlucht, de overnachtingen en overige benodigdheden gefinancieerd.

Met hetzelfde gevoel van ‘als zij het niet doen, doen we het zelf wel’ is 1,5 jaar geleden het stichting RAUW* ontstaan. Gestart door 4 enthousiaste jonge mensen werkend in de reclame. Maandelijks worden er experts uit de creatieve sector uitgenodigd om, in ruil voor een rauw stukje Wagyu-beef, hun kennis te delen met jong account- en strategietalent. Hiermee laat RAUW* een nieuw geluid horen en stelt het ambitieuze jongeren in staat om gratis relevante kennis en ervaring op te doen. Inmiddels zijn er al 11 ‘uitverkochte’ sessies georganiseerd bij verschillende reclamebureaus op de werkvloer. En voor het eerst bezoekt RAUW* het Cannes Lions festival.

Meet-ups in Cannes

Namens RAUW* zal er op Marketingfacts verslag worden gedaan van onze ervaring op het festival. In Cannes organiseert RAUW* dagelijks mini-workshops met de grote internationale reclame-experts. Als er interesse is om ca. 1 uur van je tijd beschikbaar te stellen, laat een reactie achter. Hopelijk tot in Cannes!

Dit is een bijdrage van RAUW*'s mede-oprichters Reinier Steures (Delight Agency) en Bart van de Kooij (Doom&Dickson).


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Geweldig initiatief. Succes in Cannes.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.