Random Regio’s?

23 november 2005, 05:46

De grote admanagement systemen bieden allemaal een mogelijkheid om je advertenties te richten op specifieke regio’s in nederland. Dit gebeurt voornamelijk op basis van IP adressen uit databases zoals Quova.

We hebben een – niet representatief – onderzoekje gedaan in 30 steden. Hieronder een stuk van het resultaat. Uiteraard is dit geen wetenschappelijk onderzoek en ‘actual results will vary’, maar het lijkt alsof targeting met deze databases in Nederland weinig effectief is.

Onderzoeksopzet:

Zowel in Dart als Falk hebben we een banner gemaakt met daarin de stad. Aan vrienden en collega’s is gevraagd om deze banner op te vragen en een schermafbeelding te e-mailen. Bij Google hebben we een campagne opgezet met daarin het woord ‘duikplank’ en de stad. Deze werd ook per stad getarget en gebruikers werd gevraagd om binnen google.nl de termen op te vragen.

Regio targeting

Maarten Roelofs Manager Online Marketing & Sales Speurders.nl. Hiervoor ilse Media en Wanadoo. Van origine systeembeheerder (Unix, Cisco etc). Eerste activiteiten met internet in 1995, 'IPC', website ontwikkeling. Gelukkig voor het uiterlijk van het internet ben ik hier niet mee doorgegaan. Specifieke interessen zijn technologie en internet en de ROI van online marketing. Internet marketing is naar mijn mening de hoeksteen van elke marketingcampagne. Een campagne die zich niet op internet kan bewijzen moet ernstig heroverwogen worden. Kan zich ergeren aan uitspraken als 'alles wordt TV', het is namelijk net omgekeerd: 'alles wordt internet'

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    Da’s duidelijk dan, regio targeting heeft in Nederland voorlopig weinig zin. Klopt het nu dat alleen Amsterdam en Middelburg succesvol waren in deze test?


    23 november 2005 om 05:56
    Phileas

    Regiotargeting kan denk ik wel, alhoewel bovenstaande techniek niet overtuigt. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden; bij Schoolbank maken we gebruik van regiotargeting op basis tijdens een ingelogde sessie (leden staan aangemeld met postcode) en bij 9292ov.nl hanteren we de vertrek- en/of aankomstplaats. Bij beide sites passen we hiermee bijvoorbeeld de beschikbaarheid van Casema toe in het al dan niet tonen van een uiting..


    23 november 2005 om 06:43
    media

    Phileas, je hebt natuurlijk gelijk; ik had duidelijker moeten zijn en moeten schrijven dat regio targeting op basis van IP-adres in Nederland weinig zin heeft.


    23 november 2005 om 06:51
    Anders

    De techniek is goed beroerd, zo te zien. Zonde, want ik heb veel vertrouwen in location based marketing.

    Heb je de betrokken partijen om een verklaring gevraagd, Maarten? Ik kan me zo voorstellen dat jullie vanuit Speurders nog eens extra veel uit regio-targeting kunnen halen.


    23 november 2005 om 13:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!