Rabobank wint usability award 2006

26 april 2006, 13:43

De recent vernieuwde site van de Rabobank heeft de Usability Award 2006 gewonnen. De jury was van mening dat het duidelijk is dat op alle punten veel aandacht is besteed aan het gebruiksgemak van de site en aan de beschikbare teksten.

Enkele sterke punten die genoemd werden:

  • Zeer heldere hoofd- en subnavigatie
  • Sterke balans tussen product- en ondersteunende informatie
  • Effectieve homepage: duidelijke acties, actualiteit en directe toegang tot relevante content en functies
  • Complexe informatie wordt op een heldere manier gepresenteerd
  • De site is zeer goed toegankelijkheid voor bezoekers met een handicap

Negatieve punten van de site zijn volgens de vakjury de snelheid en de relevantie van de zoekresultaten (zoekmachine). De positionering van internetbankieren binnen het hoofdmenu wordt als onlogisch beoordeeld.

De volledige top 3 van de Usability Award 2006 is als volgt:

  1. Rabobank
  2. Geldshop
  3. Bol.com

Zie ook:

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Diederik

    vind de indeling product- en thema-ingangen ook niet allemaal even logisch. waarom staat bv ‘Beleggen’ in het main menu bovenaan en niet tussen de andere producten in de side bar?

    verder wel eens dat -ondanks de complexiteit van het aanbod van de Rab- de site vrij overzichtelijk, toegankelijk en helder opgezet is. zie ook het stukje op mijn log voor geinteresseerden.


    27 april 2006 om 13:58
    michiel

    Die laatste vraag kan ik wel beantwoorden.

    Beleggen is een bijzonder type product, omdat er veel meer informatie over is dan voor alle andere producten. Van bijvoorbeeld een betaalrekening of een hypotheek kunnen we de productkenmerken en de tarieven tonen, …. maar dan houdt het wel op. Voor het product beleggen is echter een berg extra informatie beschikbaar: beurskoersen, marktcommentaren, visies, verwachtingen, beursnieuwtjes, technische analyses, etc.

    Daarom hebben we voor beleggen een eigen tabblad gecreëerd. Hier moet een beleggende klant in de toekomst ook zijn portefeuille en transacties onder vinden. Alles op het gebied van beleggen dus op één plaats. Uit interviews met beleggende klanten blijkt dat men daar veel waarde aan hecht.

    Omdat beleggen een eigen tabblad heeft, kon het weggelaten worden uit het linkermenu “Informatie over: ” op de homepage. Onze grafisch ontwerper had namelijk (i.v.m. de uitlijning) een sterke voorkeur om het aantal items onder “Informatie over:” te beperken tot 6.


    28 april 2006 om 15:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!