Quis domi[u]m[/u]us est?

15 november 2005, 19:28

Wat hebben Geen Stijl, Rick van Velthuyzen en sinds kort ook Ruud de Wild gemeen?

Een stevige hang naar populisme welke steeds vaker lijkt aan te zwellen tot demagogie in combinatie met een laag maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef. Al koketteert met name Ruud de Wild regelmatig met sociaal maatschappelijk engagement wat dan weer slecht valt te rijmen met zijn onzinnige opruiende actie van vandaag. Eerder bestond er aanleiding om acties en provocaties van deze webvoorgangers, die de inhoud van hun weblogjes steeds meer lijken te verheffen tot sacrosanct, niet al te serieus te nemen. Het speelde zich tot nu vooral af rondom hun eigen parochie en grote maatschappelijk ontwrichtingen had het niet tot gevolg. Er zijn echter momenten dat iedereen zijn best lijkt te doen om de dagprijs voor de meest recalcitrante weblogger binnen te halen en vandaag lijkt het weer zover.

Het ophitsende gekrakeel op internet rondom de liquidatie van ?de domino? mus door de ingeroepen hulptroepen van producent Endemol is niet alleen buitenproportioneel maar in een aantal gevallen zeker ook strafrechtelijk toetsbaar. Want digitale raddraaiers als Geen Stijl en De Wild en in mindere mate van Velthuyzen zetten aan tot een moderne vorm van hooliganisme bij hun parochianen en stellen zelfs forse bedragen ter beschikking om hun doel te bereiken. De oproep nodigt uit tot huisvredebreuk, werkt verstoring van de openbare orde in de hand en veroorzaakt mogelijk het opzettelijk toebrengen van schade aan eigendommen van derden. Producent Endemol voelt zich door het gekrakeel geroepen om extra beveiliging aan te brengen rondom de locatie van het evenement, het FEC te Leeuwarden.

Het gebeuren is aanleiding voor een hoop tumult, er zijn zelfs gekken die in reacties roepen om de dood van de schutter en maatschappelijke organisaties die publicitair bloed ruiken mogen massaal hun vogelpoepjes in de beschikbare media deponeren. Tjonge, tjonge kunnen we nu weer allemaal normaal gaan doen? Mag de politie aandacht geven aan zaken die de maatschappij veiliger maken en zullen we onze collectieve verontwaardiging over de dood van de mus ontdoen van hypocrisie en Endemol gewoon zijn tonnen euries kostende klusje laten klaren? Maar toch ??n klein retorisch vraagje, als Domino Day nu voor 538 eigenaar Talpa zou worden gemaakt zou deze oproer dan ook tot stand gekomen zijn? Ruud, Rick?

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

30 Reacties

    Roy Huiskes – chapter42

    ’t is ook te gek voor woorden dat je beesten doodschiet voor zo’n kansloze record poging. maar goed er schijnt markt voor te zijn dus wie ben ik…

    overigens, als knakker van Dell het doet, is het wel goed?


    15 november 2005 om 19:53
    venturo

    @ Roy mee eens maar dit gedoe wellicht nog verwerpelijker.


    15 november 2005 om 19:55
    René Zonneveld

    Lijkt me meer een bijdrage voor een persoonlijk weblog dan voor marketingfacts.

    @Albert: kun je je eigen frustraties niet beter op je eigen weblog beschrijven? En wil je hier kromzinnen als ‘Mag de politie aandacht geven aan zaken die de maatschappij veiliger maken’ weglaten? Of spelen we hier Geen Stijltje?


    15 november 2005 om 20:19
    Anders

    Mwoah, ik weet niet of de opmerking van Talpa zo veel hout snijdt. Ruud de Wild werkt voor Big Brother, een programma van hetzelfde Endemol dat Domino Day produceert. Daar zal ie dus wel maling aan hebben.

    Verder is het goedkoop scoren inderdaad, maar je moet het in dit geval ook weer niet overdrijven vind ik. We hebben het het naar binnen smijten van een paar stuiterballen (een plan waar ik persoonlijk ook al elk jaar mee rondloop in de aanloop naar dit afgrijselijke programma), niet om een oproep tot moord of doodslag. Het is een vrij onschuldige ludieke actie, vergelijkbaar met de (1 april-)grap van GS dat dreigde om met een stel bussen naar het D’66-congres in Den Haag te gaan.


    15 november 2005 om 20:23
    venturo

    @ rene een blik op de zelfkant van webloggen misschien? Overigens zonder frustraties hoor deze weergave en ik heb geen GS ambities:)


    15 november 2005 om 20:25
    René Zonneveld

    @Albert: je tekst staat stijf van de frustratie. Buiten het feit dat ik vind dat dit stuk helemaal niet thuis hoort op deze website, vind ik ook dat feiten en meningen zo door elkaar lopen dat het nauwelijks mogelijk is om inhoudelijk te reageren. Over populisme gesproken zeg… Je steekt De Wild en Van Velthuyzen naar de kroon. Maar misschien zijn die extra bezoekers van je website je dat wel waard.


    15 november 2005 om 20:52
    Anders

    Tsja, als je rekening moet houden met gevaarlijke gekken kun je maar beter het internet sluiten en elke avond weer ouderwets gezellig een kasteelroman gaan lezen. GeenStijl roept op tot het omgooien van dominosteentjes, dat is wat anders dan de lastercampagne die ze bv destijds tegen Trudy Prins hebben gevoerd.


    15 november 2005 om 21:00
    venturo

    René je hebt blijkbaar geen oog voor het cynisme buiten het feit dat er wel degelijk concrete zaken in staan om op te kunnen reageren. Maar blijkbaar staat het onderwerp je niet aan. Overigens refereer je op jouw website ook naar een artikel over de donkere kant van weblogs. Dit onderwerp past niet in die discussie? Moet morgen eerst een of andere gek een medewerker van Endemolesteren om vast te stellen dat dit misschien te ver is gegaan? De zelfkant dus.


    15 november 2005 om 21:05
    venturo

    @nders de oproep is niet onschuldig en ja we moeten rekening houden met gekken die mogelijk nog minder toerekeningsvatbaar zijn dan Volkert van der G en Mohamed B.


    15 november 2005 om 21:08
    René Zonneveld

    @Albert: nou moet je toch echt ophouden hoor: wat heeft mijn site hier nou mee te maken, dat is helemaal geen marketing-weblog maar een persoonlijke site over mijn werk en voor mijn klanten! Precies naar waar ik jouw bericht graag naar wil verwijzen en waar het qua niveau thuishoort. Het onderwerp staat me inderdaad niet aan: het hoort niet op een site als deze thuis. Het is er met de haren bijgesleept in het kader van auteursverheerlijking. En dat is niet cynisch bedoeld als je begrijpt wat ik bedoel.

    Overigens zijn Volkert van der G en Mohammed B wel degelijk toerekeningsvatbaar.


    15 november 2005 om 21:24
    venturo

    René ik vind het goed, de discussie gaat nu over het niveau en over de veronderstelde verheerlijking van de auteur? Dan heb je ‘m en mij niet. BTW Toerekeningsvatbaar: (van een persoon) in een zodanige toestand dat hem zijn daden kunnen worden toegerekend. Minder betekend niet niet. Ben blij trouwens dat we het over de inhoud hebben. De donkere kant van weblogs bijvoorbeeld.


    15 november 2005 om 21:31
    media

    Tekst op de voorpagina iets ingekort en naar de more verhuist. Ben het wel met Rene eens dat dit niet echt een onderwerp is voor Marketingfacts.


    15 november 2005 om 21:48
    Gert

    Heren, heren, mannen, mannen, jongens, jongens, dit is bij uitstek een onderwerp voor MarketingFacts. Verkopen niet alle marketeers hun ziel aan de duivel of aan zijn neefje de (dooie) mus?


    15 november 2005 om 22:11
    diederick

    geen stijl.. rennen die niet bij de eerste de beste ddos-aanval naar oom agent? en dan nu aanzetten tot zoiets?


    15 november 2005 om 22:27
    Kasper Katje

    Waar blijft het gebruikelijke marketingstatement “toch weer mooi free publicity voor dat steentjesevenement”? Ja, de een z’n dood…

    Ik meende overigens dat Ruud zijn oproep op de radio deed, de donkere kant van radio?

    @nders de oproep is niet onschuldig en ja we moeten rekening houden met gekken die mogelijk nog minder toerekeningsvatbaar zijn dan Volkert van der G en Mohamed B.

    Nu maak je net zo’n drama van de oproepen en de mogelijke gevolgen als dat waar je de ‘bezorgde dierenvrienden’ van beticht. Over stemmingmakerij gesproken zeg.

    Ik vind ook dat je wel heel erg je eigen mening uit in je proza en had het liever wat minder gezien en wat objectiever/zakelijker.

    Tjonge, tjonge kunnen we nu weer allemaal normaal gaan doen?


    15 november 2005 om 23:05
    Arnout Veenman

    @Kasper Katje: Nu je het zegt. Geenstijl beweerde dat hun hoax met ‘Joe Speedboot’ van Wierenga ook een guerrilla marketing stunt was. Niemand behalve de direct betrokkenen hebben de dood van het vogeltje gezien. Dus wellicht is dit een door Geenstijl gecoördineerde guerrilla marketingstunt in opdracht van de organisatie achter Domino Day. Daarbij is de kans dat het iemand lukt om binnen te komen of überhaupt 1.000.000+ steentjes om te gooien immens klein. Anderzijds zou het zelfs het plan kunnen zijn om 1.000.000+ stenen om te laten gaan om zo nog meer gratis publiciteit te verkrijgen. Hierna kan er dan weer een maandje opgebouwd worden en kan het spektakel (op de geplande datum) plaats vinden.


    15 november 2005 om 23:27
    venturo

    Kasper lees de titel en proef het cynisme….en lees vooral de reacties bij GS, dan begrijp je precies wat ik bedoel.


    16 november 2005 om 04:42
    Kasper Katje

    Mijn Latijn is niet meer wat het nooit geweest is maar volgens mij is het ‘wie is de baas?’ toch? Ik moet zeggen dat de titel me nog niet eens was opgevallen.

    De uitwerpselen op GS lees ik allang niet meer, ik ben al genoeg teleurgesteld in/door de mensheid.


    16 november 2005 om 06:49
    amsterdamant

    Beste heren,

    Boeiend om te zien dat ook hier het niveau naar bedenkelijk kan. Ik zou graag een inhoudelijk stuk op Marketingfacts zien over bijvoorbeeld reputatiemanagement en wat in deze zaak nou het specifieke domino effect gaf waardoor het een media hype is geworden. Met misschien een mooie voorzet op hoe je hier mee om zou kunnen gaan.

    Ciao, Antoinette


    16 november 2005 om 08:04
    venturo

    Prima afzet Antoinette. Is kijken of de stenen weer kunnen rechtzetten.


    16 november 2005 om 08:21
    Kasper Katje

    Antoinette, bedankt voor je insteek maar met een stevige discussie op zijn tijd is niks mis en ik ben dan ook benieuwd waar voor jou de grens van een bedenkelijk niveau ligt. Geen enkele weerklank en slikken voor zoete koek?

    Persoonlijk denk ik dat sowiezo alles is begonnen bij het woord ‘doodgeschoten’. Bij ‘gevangen’ was het gewoon een grappig nieuwbericht geweest.


    16 november 2005 om 08:25
    venturo

    Wat is de norm voor een bedenkelijk niveau? Het zinnige geluid van een paar reflectanten of het zwijgen der meerderheid?


    16 november 2005 om 08:41
    amsterdamant

    lol @ albert

    Welk een prachtige volzin, dank je, daar had ik er graag meer van gezien.

    @ katje

    Neen, niets mis met stevige discussie, maar ik mis hier dan wat elementen waar een stevige discussie (voor mij) door aan waarde wint. Het stellen van een vraag bijvoorbeeld, om echt duidelijk te krijgen wat iemand bedoelt.

    Eat your own dogfood: Laten we de affaire dode mus als een crisis voor de organisatie kenschetsen. Bij crisiscommunicatie is je slechts een korte responstijd gegeven. Bedrijven die zich goed voorbereiden op mogelijke crisissituaties werken met vaste protocollen en helder afgebakende bevoegdheden. Een soort projectorganisatie als die van het domino record leek de grip op de communicatie te verliezen. Er was geen georchestreerde respons van alle betrokkenen: SBS, Domino Day, Ware Care, Weijers Domino Productions. De schutter kreeg alle ruimte om zijn eigen verhaal te doen. Ik ben erg benieuwd naar de communicatie afwegingen van SBS/ Domino Day. Op de website van SBS alleen goed nieuws over de recordpoging en ook op zoekterm mus niets te vinden. Is dit nog steeds het moment voor een Corporate Silence strategie? (of mis ik berichten?) Stookt dat het vuur verder op, of blust het de hype?


    16 november 2005 om 11:40
    punkey

    Ze kunnen wat mij betreft die 5K beter uitloven aan degene die de gasten vangt die in Spijkenisse een gehandicapte hebben neergetrapt… Lijkt mij wat beter dan een stel van die suffe domino steentjes…


    16 november 2005 om 11:59
    Rupie

    @Frank MEEUWsen (sorry, kon het niet laten :P)

    ook daar is al een beloning voor uitgeloofd ondertussen hoor! ben het wel met je eens dat die 5k daar opzich best bij opgegooid mogen worden, heb liever dat ze die idioten weten te vinden. waarom zo druk maken om een programma waar je ook gewoon langsheen kunt zappen?


    16 november 2005 om 12:19
    Rupie

    op fok! staat het volgende:

    “Kamerlid Geert Wilders heeft een beloning van tienduizend euro uitgeloofd voor de gouden tip die leidt naar de personen die een gehandicapte vrouw overvielen en daarbij haar hondje doodden. De politicus roept in schriftelijke vragen premier Jan Peter Balkenende en Justitie-minister Piet Hein Donner op om het bedrag te vertienvoudigen.”


    16 november 2005 om 12:25
    spin

    nu.nl heeft het over 1000 euro.


    16 november 2005 om 12:34
    venturo

    @Ant ik had ook graag meer van dergelijke mooie inhoudelijke reacties gezien:)

    Ik ben het eens met je opmerkingen, maar waar het mij in deze polemiek primair over ging was het feit dat allerlei publieke figuren met een meer dan gemiddelde hang naar webpopulisme door mijn posting mogelijk geconfronteerd werden met een publicitair koekje van eigen deeg. Ik vind namelijk wel dat je bepaalde verantwoordelijkheden hebt. Overigens schoot dit het doel belangrijk voorbij getuige de reacties hierboven. Dit hele gedoe is mijns inziens de zelfkant van webloggen. Ik ben overigens met je eens dat de Domino organisatie een groot deel van deze opmerkelijke publiciteit over zich afroept. Dat lossen wij hier denk ik niet op maar er zijn maar weinig evenementenorgansaties waar ‘crisissituaties’ goed opgevangen (lol) zullen worden. Een andere mogelijkheid blijft de optie van de BuzzMuzz…


    16 november 2005 om 14:06
    Tiemen

    hoe noem je zon debiel ook weer die een vogel dood schiet oohjah KANSLOOS hoe Noem je degene die dit bericht geschreven heeft KANSLOOS en hoe noem je iemand die steentjes laat omgooien voor zen eigen trekken juist jah KANSLOOS


    16 november 2005 om 18:00
    Tiemen

    en nog iets dat mensen het er niet mee eens zijn wil gelijk zeggen dat het een maatschappelijk probleem is …. ga nu eens maar eens wat doen met je luie reet inplaats van domme berichten neer te pennen ..


    16 november 2005 om 18:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!