QR-codes: winkels als interactieve abri’s (en andersom)

15 maart 2012, 09:19

Scan, Shop & Go vs. Bruna’s Leesproeverij

QR-codes: vaak verguisd en lang niet altijd optimaal benut. Zo beschreef Eric-Jan van Putten gisteren de toepassing ervan door Bart Smit, die volgens hem nog wel beter kon. Vandaag twee cases waarbij QR-codes niet worden gebruikt binnen bestaande winkels, maar als alternatief voor winkels: Scan, Shop & Go -de winkel als interactieve abri- en de Leesproeverij van Bruna – de interactieve abri als winkel.

QR-codes tegen leegstand

Veel retailers, gemeenten en projectontwikkelaars in Nederland worden geteisterd door een toenemende leegstand van winkelpanden. Niet alleen heeft dit negatieve gevolgen voor de eigenaren van het desbetreffende vastgoed, maar het kan ook leiden tot het begin van een negatieve spiraal. Minder winkels, minder bezoekers, dalende omzet en vervolgens een verder toenemende leegstand.

Winkelen is een beleving op zich, ook al doe je boodschappen bij de lokale supermarkt. En dat doe je nou eenmaal liever op een plek waar het gezellig druk is, dan in een (deels) verlaten winkelcentrum. Wil je dat de consument zijn euro’s rijkelijk laat vloeien, dan zal je hem of haar niet moeten begroeten met her en der dichtgetimmerde en met graffiti en afgebladderde posters versierde winkelpanden. Winkelleegstand is inmiddels een enorm probleem en vanwege de economische teruggang, de groei van online-shopping en verslechterende bereikbaarheid (bijv. hoge parkeertarieven), geen fenomeen dat zomaar verdwijnt.

Scan, koop en thuis afgeleverd

Wellicht dat het Scan, Shop & Go concept van het Bredase bedrijf 4Me een deel van de pijn van de stakeholders kan verzachten, en dat hierdoor voor sommige winkelstraten/centra een ommekeer kan worden gerealiseerd. Na een pre-opening op 10 maart, introduceert 4Me op 17 maart in winkelcentrum de Barones in Breda, de eerste van een serie WebWindow winkels.

Het WebWindow-concept is slechts een van de mogelijkheden van Scan Shop & Go. Met ‘Scan, Shop & Go’ scant de consument met een smartphone of tablet een QR-code (bijv. in een dagblad of tijdschrift) en vervolgens wordt het volledige aankoopproces digitaal afgehandeld. Bovendien wordt er thuis afgeleverd. Het concept speelt in op de vraag naar real-time conversie, m.a.w. de “prikkel” wordt omgezet in directe consumptie, ongeacht plaats en tijdstip.’

Versmelting moment van interesse & aankoop

Geert-Jan van Nunen, medeoprichter van 4Me: ‘We bieden geen nieuwe betaalmethode, maar creëren een nieuw betaalmoment, waardoor we een geheel nieuw (ver)koopkanaal ontsluiten voor onze klanten en consumenten.’ Je kunt met je smartphone veilig betalen gewoon via de gebruikelijke en vertrouwde methoden. ‘Scan, Shop & Go’ levert de consument informatie op maat op basis van een persoonlijk profiel. De gebruiker bepaalt zelf welke informatie wordt gedeeld, met wie, wanneer en waarom.

De WebWindow implementatie van Scan Shop & Go resulteert in een toch wel unieke retail-formule, waarbij in fysieke ‘3D webshops’ (oftewel etalages) producten thematisch (bijv. Moederdag, EK voetbal) worden gepresenteerd. De ‘windowshopper’ scant de corresponderende QR-code en gaat vervolgens met 1 klik op de knop over tot aankoop. Om extra aandacht van de voorbijgangers te trekken worden er modeshows of demo’s gegeven.

Abri's als extra verkooppunt

Een ander voorbeeld is winkelketen Bruna dat eerder deze week, bij de opening van de Boekenweek, een vergelijkbaar concept lanceerde. Alleen was de aanpak omgekeerd: zij gebruiken niet leegstaande winkelpanden als uitgebreide abri's, maar maken van abri's op high traffic-locaties verkooppunten door middel van QR-codes. Dat alles onder de noemer 'Leesproeverijen'.

Op de Abri-poster staan vier QR-codes, gerelateerd aan vier boeken. Het activeren van de code leidt naar een -voor mobiele devices geoptimaliseerde- landingspagina met een filmpje waarin de schrijver zelf een korte uitleg over het boek geeft of een favoriete quote voorleest. Daarbij is het ook mogelijk om het boek in kwestie direct te bestellen.

Zelf testen? Scan de QR-codes vanaf het plaatje hierboven of gebruik deze links: Hans Kraay jr., Jamie Oliver, Paul de Leeuw en Tim Krabbé.

Bruna is van plan regelmatig nieuwe auteurs en boeken te gebruiken in hun abri-shops.

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

4 Reacties

    Sjors Pals

    Wat ik zelf wel aardig vind, is bijvoorbeeld QR te gebruiken op zaken die men uitprint, goed voorbeeld is bijvoorbeeld een routebeschrijving met een QR die linked naar een route in google maps. Of op een voucher naar een pagina met nuttige additionele informatie en updates. Als marketing instrument denk ik dat we nu al kunnen vaststellen dat het niet werkt, mensen gaan nu eenmaal niet als een dwaas voor een billboard codes staan in te scannen.


    15 maart 2012 om 10:16
    Dennis

    QR codes zijn niet zo spannend als ze lijken. Waarom accepteren we het wel dat er gewone barcodes bestaan en overal op gesrukt worden? Ik denk dan ook dat hier zeker toekomst in zit! Het is niks anders dan de barcode scanner in de handen van de consument te stoppen ipv de kassière. Past in de trend van power to the consumer.

    Het gaat echter mis bij de uitvoering tot nu toe wat de acceptatie bij de consument tegen houdt. Ook zal de comsument moeten wennen aan het mobiele kopen, dat is meer psychologisch…

    Binnenkort komt het platform van ons live op shop2mobi.com en zullen ook wij dit gaan ondersteunen. Daarbij hebben we een andere insteek dan hierboven genomen en zien we dit niet als concurrent. Ik ben dan ook blij om te zien dat de QR code eindelijk goed wordt ingezet! Overigens zoeken we nog testers dus je kan je albast aanmelden op onze site.

    Keep up the good work!


    16 maart 2012 om 00:00
    Frans Hendrikx

    Eindelijk weer eens goed nieuws over qr codes. Prachtige weldoordachte initiatieven die mensen aan het scannen brengen en consumenten een plezierig ervaring laten beleven. Misschien komt er hierdoor een einde aan het onvoorstelbare gepruts met qr codes.

    Alle lof voor de initiatiefnemers!


    23 maart 2012 om 15:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!