PwC: klanten komen “in control”

21 februari 2012, 08:59

Een vergelijking van de staat van retail in Amerika, Europa en Azië

Hoe staat het ervoor met de internet savvyness van de consumentenaankopen in de wereld? Dat was de insteek voor het internationale onderzoek ‘Customers take control’ (n = 7.005) van adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC). Het onderzoek vergelijkt de Amerikaanse, Europese en Aziatische staat van online retail. Hieruit blijkt dat we in vergelijking met Amerika en Azië in Nederland geen intensieve shoppers zijn. Gemiddeld kopen we 2,6 product per maand op het web. Ter vergelijking: in China ligt dit meer dan 3 maal zo hoog.

Online winkelen is vooral populair om gemaksredenen, zo concludeert PwC. Kunnen winkelen op elk gewenst moment (28%), de snelheid (18%) en gemak (11%) zijn vaak genoemde shop motivaties.

De mogelijkheden van e-commerce vergroot het aantal mogelijke paden tot de aanschaf enorm. PwC stelt vast dat winkelketens veel omzet mislopen omdat zij hun online en offline verkoopkanalen niet voldoende combineren. Daarnaast concluderen de onderzoekers dat consumenten leidend zijn in de multichannel winkelen wedloop.

Winkelketens zien hun online en offline kanalen nog te vaak los van elkaar. Het advies van PwC is dat winkeliers hun fysieke winkels inzetten als verlenging van de webwinkel. Fysieke winkels dienen zo als showroom waar klanten producten fysiek kunnen bekijken of hun via internet bestelde producten kunnen afhalen.

Credits afbeelding Het Nieuwe Winkelen (HBD).

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!