Put your best foot forward: de kracht van connected schoenen

17 november 2014, 08:30

Stel, je bent blind. En alleen een witte stok brengt je van de ene plaats naar de andere. Ongemakkelijk toch? Het zou ideaal zijn als niet je stok, maar je schoenen je de weg wijzen. Zulke innovatieve oplossingen dragen intensief bij aan de manier waarop wij leven en zaken doen. We noemen dit een ‘networked economy’: een wereld waarin mensen, apparaten en bedrijven onderling samenwerken en dus de krachten bundelen. En dat houdt eveneens verandering in voor ons als marketeers. Marketeers krijgen toegang tot data van bijvoorbeeld wearables waarmee je je aanbiedingen veel persoonlijker kunt maken. Deze schoenen zijn een zeer goed voorbeeld van hoe het tijdperk waarin we leven ook onze mindset en werkwijze beïnvloedt.

Interactieve schoenen

Schoenen die de weg wijzen aan blinde mensen, bestaan. Lechal heten ze. De Indiaase organisatie Ducere Technologies ontwikkelt en produceert de smart shoes. De organisatie promoot het product als het eerste interactieve schoeisel. Je synchroniseert de schoenen met de Lechal-app op je mobiele telefoon en vervolgens vertellen de schoenen via een trilsignaal waar je heen moet. Wie de schoenen niet mooi vindt, kan altijd nog kiezen voor de inlegzolen die precies hetzelfde kunnen.

Met de waterresistente, ademende en antibacteriële schoenen kun je routes berekenen, stappen tellen, de gelopen afstand bijhouden en het aantal verbrande calorieën van je work-out bijhouden. Vanzelfsprekend kun je al je activiteiten delen met vrienden en anderen.

Bedenkers Krispian Lawrence en Anirudh Sharma wilden met dit idee in eerste instantie mensen met een visuele handicap helpen. Een nobel streven als je bedenkt dat 20 procent van alle slechtzienden uit ontwikkelingslanden in India woont. Maar toen ze zelf het prototype probeerden, werden ze verliefd. Ze begrepen dat het voor veel meer mensen een waardevol product is. Ook voor toeristen is het een uitkomst. Geen gerommel meer met Google Maps op een mobiele telefoon, maar genieten van die mooie stad of dat pittoreske dorpje terwijl je rechtstreeks naar de plaats van bestemming loopt.

Of denk aan ouderen met dementie. Mensen met Alzheimer of andere dementievormen raken relatief snel de weg kwijt. Daarom houden (mantel)verzorgers dit soort patiënten altijd nauwlettend in de gaten. Deze schoenen ontlasten hen: ze kunnen immers patiënten makkelijk opsporen met de Lechal-app.

De networked economy

Lechal is een goed voorbeeld van hoe we steeds meer leven binnen een networked economy. Via onze netwerken komen oplossingen tot stand die voor meerdere doelgroepen van onschatbare waarde zijn. Bedrijven steken daarom steeds vaker de koppen bij elkaar zodat zij gezamenlijk tot nieuwe inzichten komen, de markt gerichter kunnen bedienen en passen hun dienstverlening daarop aan. Het internet of things zorgt er – mede vanwege mobility en cloud computing – bovendien in toenemende mate voor dat alles, van mensen en applicaties tot bedrijven en apparaten, met elkaar verbonden raakt.

Dat levert small en big data op, wat weer effect heeft op de manier waarop marketing professionals te werk gaan. Want juist door het verzamelen en analyseren van data, leren marketeers over de wensen en behoeften van klanten. Vervolgens kunnen zij hen gepersonaliseerde aanbiedingen doen en de customer journey verbeteren. Naar verwachting zullen er in het jaar 2020, 75 miljard ‘slimmere’ connecties zijn. Daar moet je dus als marketeer op inspelen. Denk na over hoe je op dit moment omgaat met je producten en apps. Denk dieper na over hoe je in je marketingstrategie smart devices kunt inzetten.

Door vanuit de klant te denken en slimme technologie te gebruiken, zet Lechal letterlijk zijn beste beentje voor. En omdat hun innovatieve smart shoe weer nieuwe gegevens en informatie over de gebruiker oplevert, kunnen zij dat in de toekomst weer inzetten voor het bedenken en vermarkten van een volgend product. Een slim business-model dus dat zeker in het huidige tijdperk zijn vruchten afwerpt.

Ingeborg van Beusekom
Sr. Marketing Communications Manager & PR bij SAP Nederland BV

Ingeborg van Beusekom is een proactieve marketing en communicatieprofessional, met veel ervaring en vaardigheden binnen de marketing mix (zowel B2B als B2C). Ingeborg is gespecialiseerd in interne communicatie, corporate communicatie, branding, marcom-strategieën bedenken en uitvoeren, en in public relations. Binnen SAP Nederland is zij als Sr. Marketing Communicatie Manager & PR werkzaam. In deze rol is Ingeborg verantwoordelijk voor de algehele externe communicatie-uitingen van SAP, waaronder werkzaamheden betreffende branding & identiteit, corporate communicatie, social media marketing en het uitbreiden van de externe merk- en naamsbekendheid. Voordat Ingeborg in 2005 bij SAP begon, heeft zij onder andere gewerkt bij VIA NET.WORKS en Kalamazoo.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!