Programmagids wordt MPG

Programmagids wordt MPG

In Nederland worden ongeveer 4.5 miljoen programmabladen per week weggezet. Ruim 60% van alle huishoudens gebruikt zo?n gids die deels door een abonnement en deels door losse verkoop aan de man of vrouw gebracht wordt. Die oplage is vanaf 2001 tot 2005 redelijk stabiel gebleven en de gemiddelde prijs van zo?n gidsje ligt op een kleine 90 eurocent per exemplaar. De omroepen en uitgeverijen kijken gegeven deze harde data dan ook met veel vertrouwen naar de toekomst. Maar uw weblogger dezes ziet zelfs twee zwaarden van Damocles bungelen en blikt vooruit.

Programmagegevens waren tot voor kort heilig en behoorden tot de hogere alchemie van publieke omroepen in Nederland. Er is geen land in Europa waar programmagegevens zo worden beschermd als in Nederland. Deze enorme bron van inkomsten zal door het vrijkomen van de programmagegevens in 2008 snel opdrogen. Maar op korte termijn zal programmadata in digitale vorm elders in geavanceerde vorm massaal ontsloten worden en het is z??r de vraag of de omroepen zich ook aan deze nieuwe bron van inkomsten voldoende zullen laven want men wordt aan alle kanten voorbij gelopen door dorstige partijen met nieuwe initiatieven. Naast liberalisering van de programmagegevens op termijn dreigt vooral nu de verdere digitalisering van programmadata en de koppeling aan interactieve programmagidsen, intelligente programmabrowsers en slimme harddiskrecorders.

Het gaat echt heel snel want elk digitaal (IPTV, DVBT/H, Sateliet) ontsloten huishouden krijgt zo?n elektronische programmagids nu al meegeleverd. More…


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.