Privacy bestaat niet meer

20 februari 2005, 08:18

Nieuwe high tech paspoorten zijn door iedereen die dat wil op afstand uit te lezen. En winkeliers kunnen dus – zonder dat hun klanten dat weten – tamelijk eenvoudig namen en adressen aan transacties koppelen.

De paspoort-RFID chips die Amerika de wereld opdringt bevatten niet-versleutelde gegevens; elk huis-tuin-en-keuken lezertje kan de naam en adresgegevens als leesbare tekst opvragen.

Vooralsnog zijn alleen de Belgische paspoorten al van deze nieuwe technologie voorzien, de Europese Unie broedt nog op een oplossing die het ongewenst uitlezen van de gegevens onmogelijk maakt. Een aluminium gaasje in het kaft of een aan de chip toegevoegde elektronische aan/uit-schakelaar zijn de mogelijkheden die worden onderzocht.

De elektronische ID-kaarten die Belgi? aan Microsoft’s MSN heeft gekoppeld bevatten overigens wél versleutelde informatie. En het is dus (nog) niet mogelijk dat Microsoft alle bewegingen van elke wereldburger in haar databases opslaat.

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!