De postorderaar Quelle is sinds juli 2003 in Nederland aanwezig. Belangrijkste conclusie uit het onderzoek van Metrixlab is dat Quelle niets nieuws biedt naast andere postorderbedrijven.
Ruim 4% van de Nederlandse bevolking heeft al eens iets bij het Duitse bedrijf gekocht. De meeste van hen zijn daar tevreden over, zo blijkt uit een steekproef van 285 Nederlanders door onderzoeksbureau MetrixLab. Maar 29% van de ondervraagden reageert enthousiast op het bedrijf en 21% van hen zal in de toekomst waarschijnlijk iets bij Quelle gaan bestellen. Vooral de opmerking `Niets nieuws naast andere postorderbedrijven` lijkt illustratief te zijn voor de mening over Quelle. 9% van de ondervraagden verwacht dat Quelle nieuw is en anders dan de bestaande postorderaars. Als pluspunten noemt men het brede assortiment, de lage prijzen en de verkoop van eigen merken in plaats van A-merken. Quelle wordt vooral geschikt geacht voor huisvrouwen tussen de 35 en 45 jaar en voor mensen ouder dan 45%. Toch reageren jongeren tussen de 15 en 24 jaar het meest enthousiast op de postorderaar. Directeur Quelle Nederland, Jan Boddaert, laat weten dat zijn bedrijf minder trendgevoelig en rationeler is dan andere postorderaars. Boddaert ziet wel toekomst in de markt voor homeshopping. De omzet in dit segment is sinds 1996 verdubbeld.
Bron:
Tijdschrift voor Marketing nr. 11, p. 6, 1 p.