Politiek ontdekt viral marketing

19 februari 2006, 18:00

De VVD heeft een tv-spotje gemaakt waarin de PvdA openlijk wordt afgekraakt, zij het met een knipoog. Wouter Bos heeft er geen enkel probleem mee en hoopt dat het filmpje zo vaak mogelijk wordt uitgezonden. Bijzonder hoogleraar politieke communicatie Kees Brants (Universiteit Leiden) vreest dat de VVD een misrekening heeft gemaakt met het bewuste spotje, zo viel in de Volkskrant te lezen. Het afkraken van tegenstanders werkt vaak averechts. Wim de Bie heeft inmiddels ook al een scenario voor een tegenspotje van de PvdA bedacht.

Wellicht dat de SP het dan toch iets beter heeft gedaan.

Een aanstekelijk en grappig filmpje maakt duidelijk dat Jan Marijnissen bij Marco in Arnhem langs gaat. En gezien de reacties op het weblog van Jan raakt deze promotie de juiste snaar.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

9 Reacties

    media

    Die SP-viral is prachtig!


    19 februari 2006 om 18:13
    evroekel

    Zeker. Humor van het juiste niveau, geen concurrenten afzeiken, makkelijk door te sturen met een aantal variabelen en het emailtje dat je krijgt nodigt uit te klikken.


    19 februari 2006 om 18:21
    Roy Huiskes – chapter42

    Haha, geniaal…

    nu verstuurt marco uit naam van erik iedereen beetje SP campagnes 🙂


    19 februari 2006 om 19:23
    Jelmer de Jong

    Zal het wel of niet werken van de VVD campagne ook iets met leeftijd te maken hebben of met de doelgroep? De SP is een beetje een eenmanspartij waar Jan Marijnissen duidelijk als boegbeeld naar voren treed, hun viral is dan ook alleen gericht op hem en om te laten zien dat de SP er is voor het volk, standpunten komen hierin niet naar voren. Dat is iets wat huidige SP stemmers gewend zijn: onze goede leider en hij is er voor ons. Maar zal dit ook nieuwe SP stemmers aantrekken, aangezien een onbekende van de partij alleen een kale man ziet in een grappig filmpje en er niet duidelijk wordt gemaakt waar hij voor staat.

    Als je nu de VVD commercial bekijkt dan zet deze zich duidelijk af tegen de roos (wat van lef getuigt) duid de zwaktes (in de ogen van de VVD) aan van deze partij en geeft duidelijk aan wat ze zelf willen en waar ze voor staan. Dus wel duidelijkheid, wat wel nieuwe kiezers aan kan trekken. En hiernaast vraag ik mij dus af in hoevere de geleerden in ze Volkskrant rekening houden met welke groepen internetters deze campagne nou bekijken.


    20 februari 2006 om 06:54
    macblik

    Het VVD-filmpje is een ‘moedige’ poging om de leiderschapscrisis in de partij te maskeren. De vraag is alleen of de Nederlandse nog kiest voor een partij of voor een persoon. En de vraag is al helemaal of de Nederlandse kiezer wil kiezen voor een partij die uit de mond van elk zelfbenoemd leider een ander geluid laat horen. Want waar staat de VVD nou voor? Voor het liberalisme van mensen als Vonhoff en Hirsi Ali, het conservatisme van Wiegel of de draaikonterij van Van Aartsen?


    20 februari 2006 om 09:21
    joost

    Die SP spot geeft juist wel alle standpunten van de partij weer, zelfs op lokaal niveau. Kennelijk heb je het einde niet afgewacht Jelmer en was je te snel met je mening. Ik vind het echt geniaal dat Jan Marijnissen “persoonlijk” de speerpunten in het verkiezingsprogramma in de woonplaats van de ontvanger komt aanbieden en meteen ook de link maakt met de website van de lokale afdeling. Grote klasse!


    24 februari 2006 om 06:10
    Annet

    Dit is top, stijlvol,en heeft een hoog werve(le)nd karakter. Had Donner ook maar zo in de roos geschoten, dan in zijn ijdelheid de plank volledig mis te slaan met zijn senior gangsta rap 😉 Een soort Dove-effect, maar dan in plaats van idolized advertising, de minorized variant.


    27 februari 2006 om 22:56
    Annet

    Marco, kan het zijn dat de preview button niet werkt? hij voegt meteen toe, nog een keer proberen …


    27 februari 2006 om 22:58
    media

    Vandaag in Bright (print):

    (…) De campagne (red. viral van SP) kreeg een vliegende start door het versturen van persoonlijke filmpjes aan 22.000 leden (…)

    en het uiteindelijke resultaat:

    (…) 160.000 individuele filmpjes aangevraagd in 10 dagen, 400.000 hits en maar 4 boze e-mails. (…)

    Dat zijn toch hele aardige resultaten!


    31 maart 2006 om 10:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!