Je bekijkt een artikel van Beeckestijn
partner

Podcast: Online personalisatie en profiling #spon

14 november 2019, 11:00

Waarom is online personalisatie zo belangrijk en hoe begin je ermee? Luister de podcast van Studio Beeckestijn waarin personalisatie- en conversiespecialist Martin van Kranenburg zijn visie deelt, inclusief een stappenplan om zelf aan de slag te gaan met online personalisatie!

Voor de eerste podcastaflevering bij Studio Beeckestijn was personalisatie- en conversiespecialist en Beeckestijn Business School-docent Martin van Kranenburg te gast.

Online personalisatie en profiling

In deze aflevering deelt Martin uitgebreid zijn visie en ervaringen over online personalisatie. Wat houdt het in, waarom is het zo belangrijk, waar begin je en welke tools gebruik je hiervoor? En hoe zit het met GDPR?

Benieuwd? Luister de podcast via Soundcloud!

Stappenplan online personalisatie

Ben je geïnspireerd geraakt en wil je aan de slag met online personalisatie? Hieronder vind je het stappenplan van Martin Kranenburg.

Stap 1: Doelen, data en basis op orde

Wat is op dit moment de grootste business-uitdaging? Hoe helpt online personalisatie je doel te bereiken? Is Google Analytics (en/of andere tools) op onze website goed ingericht voor online personalisatie? Kijken we naar de juiste data? Kunnen bezoekers eenvoudig hun taak uitvoeren? Valt er in de basis nog winst te halen? Beantwoord altijd eerst deze vraag: hoe kan online personalisatie helpen om onze doelstellingen (sneller) te bereiken. Trap niet in de valkuil om eerst een tool aan te schaffen en daarna pas in kaart te brengen wat je er mee wil gaan doen!

“Valt er in de basis nog winst te halen?”

Stap 2: Ken je (focus)klant en zijn reis

Voor wie wil je personaliseren? Welke segment (persona) is het belangrijkst, zorgt voor de meeste impact in relatie tot de doelstellingen?

Stap 3: Herken de bezoeker

Aan de hand van welk klikgedrag, herkomst van bezoek of vraagstelling herken je de bezoeker.

Stap 4: Breng de belangrijkste online personalisatie hypotheses in kaart

Met welke online personalisaties beginnen we? Hoe maken we met zo min mogelijke inspanning de meeste impact? Breng met elkaar de top tien personalisatiehypotheses in kaart.

Stap 5: Bouw een dialoog met impact

Werk met je team de belangrijkste hypotheses uit tot een definitief design en bouw dialogen met impact. Verleiden we bezoekers met de wereldberoemde principes van Cialdini op het juiste moment? Weten we hoe we bewust het onbewuste brein kunnen prikkelen, dat verantwoordelijk is voor 95 procent van de conversie? Het succes van online personalisatie zit niet in de techniek, maar in de creatie van de dialoog.

“Succes van online personalisatie zit niet in de techniek, maar in de creatie van de dialoog”

Stap 6: Proces en delen van succes

Het allerbelangrijkste is het proces. Hoe kunnen we structureel gaan optimaliseren? Online personalisatie is onderdeel van je structurele optimalisatie aanpak. Deel de inzichten met de hele organisatie. Experimenteren is het nieuwe leren!

Abonneren

Wil je geen podcast van Studio Beeckestijn missen? Abonneer je via één van deze kanalen:

Over Studio Beeckestijn

Bij Beeckestijn Business School delen we graag onze vakkennis. Delen betekent namelijk vermenigvuldigen. Onder de naam Studio Beeckestijn maken we podcastafleveringen met interessante learnings, trends en inzichten die je niet mag missen!

Iedere aflevering gaat over een van de onderstaande thema’s waarbij Egbert-Jan van Bel en Bart Meerdink in gesprek gaan met een expert:

  • De klant van morgen (host: Egbert-Jan van Bel, auteur ‘Kloteklanten’)
  • Digital marketing (host: Bart Meerdink, digital strategist en kerndocent bij Beeckestijn)

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar nieuwe kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij, download een van de whitepapers of volg een opleiding of training. #kennisdelen 

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!