Podcast: hoe DeGiro met een klantenstop bouwde aan vertrouwen

OnBrandScan: topman Esmond Berkhout over innovatie bij online brokers

Podcast: hoe DeGiro met een klantenstop bouwde aan vertrouwen

Zonder vernieuwing geen koppositie, zonder kwaliteit geen vertrouwen of groei. Dat zegt Esmond Berkhout, CEO van DeGiro, in de podcast OnBrandScan. De online broker voor particuliere beleggers groeit dankzij een toegankelijk platform met lage kosten. Door te investeren in kennisdeling wil DeGiro zijn reputatiewaarde verhogen. “We gaan particulieren opleiden tot verstandige beleggers.”

Toen tienduizenden aspirant-beleggers na de slingerbewegingen van de beurs in mei massaal klant wilden worden bij DeGiro, zag Berkhout zich genoodzaakt tot een tijdelijke klantenstop. “De aanwas was zo groot dat we niet meer aan onze interne kwaliteitseisen dreigden te kunnen voldoen. Dan kies ik voor het vertrouwen dat bestaande klanten in ons hebben en niet voor groei ten koste van alles.”

Slimme add-ons

De beslissing onderstreept de visie van de topman van DeGiro. “Onze belangrijkste doelstelling is niet zoveel mogelijk geld verdienen met een grote groep heel actieve beleggers. Ik wil een platform zijn dat alle vertrouwen heeft van zijn klanten, die er daardoor steeds terugkomen wanneer zij willen. Daarom moeten dat platform en de beleggingsproducten altijd deugen.”

"Onze primaire doelstelling is vertrouwen, niet zoveel mogelijk geld verdienen met zo veel mogelijk beleggers"

Berkhout merkt dat de eenvoud van het platform en de lage kostenstructuur steeds meer gemeengoed beginnen te worden. Daarom zoekt DeGiro nu onderscheid en vernieuwing in andere richtingen. “Denk aan de snelheid en toegankelijkheid waarmee je bij ons klant kunt worden, maar ook aan slimme add-ons en andere middelen met extra relevantie informatie.”

Beleggers opleiden

DeGiro wil beleggingsinformatie transparanter beschikbaar stellen en daarmee opleiden tot een verstandige belegger. “Denk aan podcasts waarin we bij beursgenoteerde bedrijven langs gaan. Of aan informatieve en educatieve video’s om klanten zo transparant mogelijk over onze werkwijze en diensten te vertellen. Maar ook over zaken als dividend en hefbomen.”

Een nog grotere transparantie is voor DeGiro als vooruitstrevende broker ook een kans om zichtbaarder te worden op het gebied van moreel leiderschap. “Door meer te laten zien met welke type producten we wel of niet werken en waarom. Of uitleggen wat volgens ons een slimme beleggingsstrategie en dat we op een normale manier geld proberen te verdienen.”

Kritiek op klantenstop

De online broker heeft online ook al jaren een sterke reputatie. Is Berkhout niet bang voor schade na de kritiek op de klantenstop? “Nee hoor. We verkozen kwaliteit boven groei en daarmee is ook een nieuwe klant gebaat. Veel kritiek kwam van mensen die even geen klant konden worden. Nu dat weer wel kan, komen die vier en vijf sterren wel weer terug.” 

Credits afbeelding: Pixabay.com, licentie: CC BY-NC-ND (Niet-commercieel hergebruik)

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.