Pibster: een uniek platform om via Twitter te verkopen?

JDC
26 november 2011, 13:05

Enkele weken geleden kreeg ik een e-mail van de mensen van 63squares, die ondermeer applicaties als twtpoll (voor Twitter polls), 14blocks (voor het plannen van tweets in functie van de tijd dat je volgers online zijn) en twtvite (evenementenbeheer op Twitter) aanbieden. Ze hebben een nieuwe toepassing ontwikkeld die de naam pibster draagt en een soort combinatie is van retweet campagnetools, omgekeerd bieden en online aankopen. Een woordje uitleg en graag jouw mening.

Ik heb in het verleden kennis kunnen maken met twtpoll en, na het lezen van de werking van pibster leek het me een aardige applicatie. Zoals altijd zit de ‘proof of the pudding’ echter in ‘the eating’. Noteer wel dat pibster momenteel in een Bèta draait.

De prijs daalt bij elke retweet tot iemand koopt

Hoe werkt het? Heel eenvoudig. Je biedt één of meerdere producten aan via het platform. Je bepaalt de startprijs, voegt een omschrijving toe, definieert een Twitter boodschap en…klaar is Kees. Het originele van de toepassing is echter dat bij elke retweet over je product, met de vermelding van de speciale pibster link, de prijs daalt. Dat gebeurt tot iemand het product koopt aan de op dat moment geldende prijs (via PayPal).

Als je hebt gekozen om meerdere producten aan te bieden, begint het proces gewoon opnieuw. Ik heb een proefcampagne opgezet rond ons Fusion Marketing Experience evenement waar we bij wijze van test de volgende dagen maximaal tien tickets op die manier willen aanbieden. Of het zal werken zal de toekomst uitwijzen. En als het dat voor ons niet doet, misschien wel voor jou, gewoon even volgen wanneer pibster uit Bèta komt.

Waarschijnlijk is de toepassing beter geschikt voor consumentenproducten die vaak online worden aangekocht en die iedereen wel kan gebruiken. Ook voor de verkoop van online content lijkt het me aardig. De makers zijn ook zo slim geweest om het aantal views te tonen. En tot slot speelt ook het aantal volgers een rol in de mate waarin de prijs daalt.

Je betaalt bij elk verkocht ticket een kleine commissie aan 63squares maar, als je het mij vraagt, is dit echt iets wat kan aanslaan, zeker door de integratie van online betaling (die je bijvoorbeeld niet hebt bij een ander platform dat ik testte, ‘Pay with a Tweet’).

Zelfs als je niet verkoopt, heb je het voordeel van de ‘buzz’ en in de omschrijving kun je ook in HTML links toevoegen naar wat je verkoopt.

Wie het wil testen, kan de proefcampagne hier uitproberen.

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Ruben

    Leuk concept, toch vraag ik mij af welke motivatie mensen moeten hebben om een product in eerste instantie (met een hoge prijs) te gaan retweeten.


    26 november 2011 om 23:00
    iscoop

    @Ruben: Klopt, daarom schreef ik ook dat het interessanter zou kunnen zijn voor consumentenproducten of content, ik had er bij moeten schrijven “die een lagere prijs” hebben. Denk bijvoorbeeld aan een band die een song veilt of leuke, unieke hebbedingetjes met een hoog gadgetgehalte en het aanspreken van een specifieke doelgroep.


    27 november 2011 om 08:48
    paulvandertorre

    Grappig dat een idee van een vriend van me en mijzelf nu 1 op 1 is uitgevoerd door een andere partij. Wij waren sinds een aantal maanden bezig om dit concept te optimaliseren, maar nu voorbij gestreefd door de concurrentie 😉


    27 november 2011 om 17:45
    iscoop

    @Peevdtee Tip: vooral verder doen 🙂 Er is nog werk aan en een applicatie ontwikkelen is maar één heel klein onderdeel van een breder verhaal. Ik mis nog features, gewoon doorzetten en concrete cases trachten te bouwen.


    27 november 2011 om 17:48
    iscoop

    @Peevdtee Wil er trouwens gerust eens over praten na nu nog enkele bijzonder drukke dagen. Er is nog zoveel meer mogelijk: integratie mobiele betalingen, betere interface, localisatie, verdergaande mogelijkheden om bijvoorbeeld betalende content te laten meteen na betaling downloaden, customization, affiliate programmaatjes, het kan nog veel viraler. Trouwens: voor de mensen dit echt gaan kennen, is er nog heel wat adoptiewerk aan. Ik denk niet dat er via de tool 2 tickets gaan verkocht worden, leerproces voor iedereen, zeker de fanatieke testers onder ons 😉


    27 november 2011 om 17:55
    Mike van Hoenselaar

    Ik zie veel leuke potentie in dit idee. Alleen erg fraudegevoelig. Ik kan namelijk tegenwoordig automatisch retweeten. Ik kan dus gecontroleerd de prijs omlaag brengen zodat ik het zelf kan kopen tegen de laagste prijs.

    Je kunt op deze manier wel twee producten van twee partijen tegen elkaar laten concurreren. Dus product x van bedrijf 1 tegen product x van bedrijf 2. Aan het bedrijf om reclame voor product x te maken en zo retweets te verzamelen. Hmm. De klant zal altijd maar 1 product kiezen natuurlijk. Ik ben gewoon benieuwd naar de marktwerking in dit idee. Dus dat het niet alleen van retweets afhangt.


    28 november 2011 om 13:17
    IWillemsen

    leuk concept, ook ik zie veel potentie. Over fraude maak ik mij nog niet erg zorgen aangezien het aan je account gekoppeld is. Elk persoon kan per product maar 1 maal retweeten. Het zou wel makkelijk zijn dat je een berichtje krijgt als een bepaalde prijs wordt behaald dat jij bereid bent om te betalen.

    Ben wel van mening dat je goed moet nadenken bij welk product het kan. Tickets zijn leuk, gadgets ook, maar hoe zou het werken bij kleding? Wat ook mooi zou zijn is dat je offline en online combineerd, in de winkel de funcie hebben om te retweeten door middel van een qr-code bijvoorbeeld. Kan je zelf bepalen hoeveel de prijs naar beneden gaat per tweet?


    29 november 2011 om 09:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!