Peter Satzger (MTV) over social media vs cultuur: “Het delen van cultuur is altijd bevorderlijk”

Peter Satzger (MTV) over social media vs cultuur: “Het delen van cultuur is altijd bevorderlijk”

Peter von Satzger is PR director, youth and music bij Viacom International Media Networks Youth & Music. In die rol is Peter verantwoordelijk voor de strategische positionering en de alle operationele communicatie voor alle jeugd- en muziek-tv-kanalen (waaronder MTV) en de internationale PR voor de MTV-gala's, zoals de Video Music Awards, de European Music Awards, Movie Awards, etc. Volgende week zal Peter tijdens de Social Media & PR Summit spreken over de manier waarop je moet communiceren met een wereldwijd publiek dat bestaat uit zo veel verschillende culturen. En over de rol van social media als graadmeter én verspreider van cultuur.

Je gaat het hebben over cultuurverschillen en het kennen van je publiek. Spelen social media een (grote) rol bij het leren kennen en op de hoogte blijven van je publiek? En gebruiken jullie bewuste triggers in tv-programma's om reacties uit te lokken en het sentiment te leren kennen?

Social media en de blogwereld hebben de manier waarop we communiceren enorm veranderd doordat ze interactief zijn. Ze hebben de macht verschoven van gatekeepers in de persoon van deskundige redacteuren en reporters die gebonden zijn aan regels en ethiek naar het publiek dat zegt en bediscussieert wat het wil en op de manier waarop zij het willen. Social media zijn een weerspiegeling van de echte mening van je publiek in real-time.

Dat maakt het de perfecte tool voor het verkrijgen van instant feedback over alles: shows, producten, communicatie en meer. We maken onze shows niet voor het debat binnen social media, maar we moedigen feedback op onze shows wel aan. Belangrijker nog is dat alle bedrijven, en dan vooral mediabedrijven die emotie bieden, iemand beschikbaar moeten hebben om de reacties in social media af te handelen.

Hoe gaan culturen zich ontwikkelen onder de invloed van gedeelde ervaringen, real-time communicatie, etc.? Zullen zij standhouden of verwacht je dat de verschillen langzaam zullen verdwijnen?

Het is onmogelijk om te voorspellen hoe een cultuur zich gaat ontwikkelen. Maar dát ze zich gaat ontwikkelen als gevolg van nieuwe technologieën, dat is zeker. De Gutenberg-drukpers en de uitvinding van radio en tv hebben een positieve invloed gehad op de macht van het volk. Uitvindingen in de media zijn altijd een katalysator geweest voor democratie. Kijk naar de Arabische Lente die tot stand kwam dankzij social media. Elke tool die mensen de mogelijkheid geeft hun ideeën uit te drukken en, belangrijker nog, die van anderen op te nemen, zal de cultuur beïnvloeden.

Ik denk dat we een gediversificeerdere wereld zullen zien. Hollywood heeft naar mijn mening lange tijd invloed uitgeoefend op de geloofsystemen en culturele waarden in de wereld. In de westerse wereld en cultuur herkennen we allemaal dezelfde invloeden, omdat we allemaal Beverly Hills 90210 hebben gekeken toen we opgroeiden. En films als Pretty Woman, Dirty Dancing en Dead Poets Society - ik praat even vanuit mijn eigen perspectief, geboren in de jaren '70.

Nu neemt Bollywood een machtige positie in. De Aziatische wereld en straks ook de Arabische wereld kunnen ons in de toekomst wellicht films en shows brengen met hun culturele invloeden erin verwerkt, die bijdragen aan onze geloofsystemen en die onze culturen ontwikkelen.

Het delen van cultuur is altijd bevorderlijk. We structureren allemaal onze financiën en wiskunde aan de hand van algebra uit de Arabische wereld, we houden allemaal van eten van over de hele wereld en dankzij social media zullen die invloeden zich sneller dan ooit verspreiden. De cultuur die het best social media begrijpt en de toon bepaalt, zal de meest invloedrijke cultuur zijn.

Engelstaligen hebben een voordeel bij het verspreiden van hun ideeën, omdat Engels de dominante taal is geworden in de westerse wereld. Dat komt vooral door Hollywood. Maar India is ook een enorme speler in de entertainmentwereld, met een bevolking van 1,1 miljard mensen die bijna allemaal Engels spreken. Dus je kunt je voorstellen dat er veel social media-gebruik in het Engels vanuit die cultuur zal komen.

TV en social media hebben een sterke relatie. In een artikel in Wired van vorige maand wordt zelfs gesuggereerd dat niet (alleen) het aantal kijkers, maar (ook) de tractie binnen social media die een programma genereert een belangrijke factor is in het succes ervan. Zien jullie die ontwikkeling ook bij MTV/Viacom?

We zien dat gebeuren in de gehele tv-business. Vandaag de dag is er niemand in de tv-industrie die praat over TV only. Ik denk dat ik elke werkdag de term 'multiple screens' wel 10 tot 20 keer gebruik. Dat is met name belangrijk voor MTV als jeugdkanaal. Ons publiek kijk niet alleen tv. Ze zijn altijd op meerdere schermen actief. Smartphones, computers en iPads tegelijkertijd. We werken er hard aan om een simultane en naadloze ervaring op multiscreens te bieden voor al onze programma's.

Dat wordt een van de grootste uitdaging voor de entertainmentbranche: op slimme en interessante het publiek engagen op alle platforms op hetzelfde moment. Het wordt te gek om daaraan mee te helpen ontwikkelen voor tv.

Overigens hoop ik persoonlijk dat het niet gaat gebeuren voor films. Het kan goed zijn dat we het gebruik van smartphones in bioscopen gaan toestaan om discussies over de film met de rest van het publiek te faciliteren. Ik vind dat prachtig bij de TV experience, vooral bij nieuwsuitzendingen (ook op de radio). Maar bij films hoop ik dat we kunnen opgaan in het verhaal en de dramaturgie van de regisseur, zonder onderbrekingen en de behoefte aan interactie - in ieder geval nog een paar jaar. Maar hé, ik ben 40 en te oud om dat te bepalen. Maar zeker niet te oud om de ontwikkelingen te volgen!

SMPR2013

De Social Media & PR Summit, georganiseerd door Coopr, ING en Ragan, vindt plaats op 16 en 17 mei a.s. in ING House in Amsterdam. Sprekers zijn naast Ryan Penagos o.a. Mark Ragan van PR Daily, Cindy Penders van ING Nederland, Peter von Satzger van MTV/Viacom, Deirdre Breakenridge van Pure Performance Communications en Scott Monty van Ford. Op de eventwebsite vind je het hele programma.

Korting

De prijzen bedragen €400 voor 1 dag en €750 voor beide dagen. Speciaal voor lezers van Marketingfacts is een code beschikbaar die €100,- korting oplevert op laatstgenoemde ticket. Registreer je nu en vul daarbij de code MARKETFACTS in!

Credits afbeelding


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Viacom is een van de grootste boosdoeners als het gaat om locality content blocking. 80% van hun content is niet buiten de VK en VS te bekijken.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.