Je bekijkt een artikel van ZIGT
partner

Peecho weet: print is helemaal niet dood

Je creatieve content in print verkopen aan wie dan ook, waar dan ook ter wereld?

31 augustus 2023, 06:04 2169 x gelezen

Dat was voor veel creatieve ondernemers eigenlijk onmogelijk. Als groot bedrijf je content printen en vervolgens in Fedexdozen de wereld over sturen? Dat is milieuonvriendelijk en duur. Peecho heeft de oplossing voor deze bedrijven: je content lokaal laten printen. Eric Kickert, CEO van Peecho legt uit waarom dat zo’n succes is.

Peecho, opgericht in 2009, richtte zich in eerste instantie op de creatieve sector. Want er wordt veel digitale content geproduceerd die consumenten best graag in printvorm willen hebben: van publicaties en fotoboeken tot wall-art en andere creatieve uitingen. Maar hoe krijg je dat als kleine creatieveling met een eigen website voor elkaar? “Peecho biedt modules waarmee je content in een printable layout krijgt”, legt Kickert uit. “Voor het printen zelf hebben we een wereldwijd netwerk van printfaciliteiten. Daar kunnen ze alles printen op welk materiaal dan ook: papier, textiel, plastic, servies etcetera. En het is in de buurt van je klant. Dan wordt het ineens mogelijk om je content eenvoudig wereldwijd als print te verkopen.”

Miljoenen creatieveling op contentplatforms

Een paar jaar geleden besloot Peecho om de focus te verschuiven van de individuele creatief naar contentplatforms en -apps. “Daar zitten miljoenen mensen bij elkaar die creatieve content maken”, aldus Kickert. “Het is dus veel effectiever om die platforms te benaderen en samen te bedenken wat wij daar gaan aanbieden. Voor hen is dat een prachtige innovatie die zij zelf niet zo gemakkelijk hadden kunnen realiseren. Laat staan dat ze dat wereldwijd voor elkaar kunnen krijgen.” De samenwerking met de platforms levert ook slimme informatie over de groeikansen van Peecho. Kickert: “Als de knop op een strategisch goede plek in de interface staat en klanten simpel een printproduct kunnen kopen, dan heb je gewoon conversiewetten. Als het aantal users blijft groeien, dan zal ook het aantal stukken prints dat verkocht wordt, blijven groeien. En de platforms zijn heel coöperatief. Die vinden het leuk om af en toe te forcasten en te delen welke ontwikkelingen zij zien.”

Goedkoper en duurzamer voor corporates

Ook in deze tijd van digitalisering is print nog heel relevant. Want het zijn niet alleen de creatievelingen van weleer die de modules van Peecho kunnen gebruiken. Grote bedrijven met kantoren over de hele wereld, besteden nog altijd een paar procent van hun omzet aan print. “Print is helemaal niet dood”, zegt Kickert. “Bedrijven hebben heel veel nodig. Denk aan posters, banners, promotiemateriaal, financiële rapportages, veiligheidsprocedures, noem maar op. Het gaat om grote bedragen en flinke volumes. Neem een groot bedrijf met wereldwijde productiefaciliteiten, waar ze maandelijks een nieuwe grote rollerbanner neerzetten. Met de Peecho oplossing kunnen ze dat beter, goedkoper en duurzamer doen.”

Ballonnetjes oplaten

Peecho heeft tot nu toe nog weinig gedaan aan marketing. “Niemand googelt specifiek op de diensten van Peecho, want mensen kennen het niet”, legt Kickert uit. “Ze weten niet dat je wereldwijd iets lokaal kunt laten printen. En dat er een service bestaat met allerlei modules waarmee je je content kunt printen, inclusief een e-commerceoplossing. Klanten komen daarom vooral door word-of-mouth bij ons. Het draait sterk om persoonlijk contact. Dat kan ook want van die contentplatforms en -apps zijn er niet oneindig veel.” Voor grote bedrijven is het eigenlijk een no brainer om tonnen te besparen op de print- en verzendkosten met een plug-and-playoplossing waarmee je content over de hele wereld aan het printen bent. Toch is er vaak weerstand volgens Kickert. “Mensen worden vaak betaald om dingen niet fout te laten en zijn dan huiverig om nieuwe technieken te gebruiken. Je moet dan een paar keer prikken, van tijd tot tijd een ballonnetje oplaten. En dan liefst bij verschillende partijen want als je steeds bij dezelfde aanklopt, raakt die geïrriteerd. Het mooiste is als ze van je gehoord hebben en je een introductie gunnen. Het kan dan zomaar nog een half jaar blijven liggen tot ineens de tijd rijp is. Dan willen ze doorpakken. Zo langzamerhand zien corporates in dat het toch wel heel voordelig is om lokaal te laten printen. Bovendien moeten grote bedrijven duurzamer werken. En hun CO2-uitstoot vermindert drastisch als ze niet meer alles in grote dozen over de wereld hoeven te versturen.”

Ook voor atechnische gebruikers

Dat Peecho in de afgelopen 14 jaar zo succesvol is geworden is volgens Kickert te danken aan de oprichters die technisch een heel schaalbaar product gebouwd hebben. “Het is helemaal modulair en alles loopt via de cloud infrastuctuur waardoor het platform automatisch kan opschalen als er heel veel orders binnenkomen. Wereldwijd zijn wij de enigen die dat doen. Het sterke punt is het gemak. We kunnen naar elke contentpartij gaan en zeggen: jij hoeft alleen maar een codesnippertje op je website te zetten en dan ben je klaar. Dan zorgen wij ervoor dat er wereldwijd geprint wordt. We servicen die orders ook. Deels is dat geautomatiseerd, maar we hebben er ook een team op zitten.” Inmiddels heeft Peecho 16.000 klanten. Dat bewijst volgens Kickert al hoe gemakkelijk het is. “Zelfs de minst technische persoon kan ermee werken.”

Beluister de podcast

Wil je meer weten over de groeistrategie van Peecho? Luister dan naar de podcast waarin Tom Jessen in gesprek is met Eric Kickert, CEO van Peecho.

Marketingfacts en MarketingTribune zijn trotse mediapartner van deze serie. Abonneer je hier op Spotify, Apple Podcast of kijk op YouTube.

ZIGT is al meer dan twintig jaar hét onafhankelijke bureau van Nederland, waar vrijheid en groei centraal staan; Freedom to grow. Dat geldt zowel voor onze mensen, als de merken waar we voor werken. We hebben vier pijlers: Strategy, Media, Performance en Create en bieden daaronder een zeer compleet palet aan diensten aan, die we ook juist sterk met elkaar verbinden. Maar altijd on demand, vrijheid staat niet voor niets hoog in het vaandel. We werken vanuit Hoofddorp, Utrecht, Arnhem en Zaventem voor schitterende merken: marktleiders, challengers en start-ups met een sterke lokale marktbenadering in de Benelux.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!