Patsers, kroeglopers en vegetari?rs

Patsers, kroeglopers en vegetari?rs

Dankzij het Continu Kijkonderzoek (CKO) komen we steeds meer te weten over het tv-kijkgedrag van de Nederlander. Waar we naar kijken, hoe lang we kijken, hoe vaak we zappen, wie er kijken, je kunt het zo gek niet verzinnen of het CKO verschaft ons helder inzicht.

Dat kan allemaal, dankzij het feit dat bureau Intomart een grote hoeveelheid achtergrond-informatie over de deelnemers aan het onderzoek verzamelt. Dat gaat dan niet alleen om leeftijd, opleiding, geslacht en sociale klasse, maar ook om zaken als eetgedrag, koopgewoonten, interesses, gebruik van andere media of bijv. het bezoeken van musea. Veel van die gegevens worden gebruikt door de klanten van de STER, de mediabureaus dus en de adverteerders.

Bij wat voor groepen doet een zender het goed en wat zijn de voorkeurzenders van bepaalde groepen (via: medialog.blogspot.com):

  • Nederland 1: museum- en theaterbezoekers, wijndrinkers, veelverdieners

  • Nederland 2: bier- en sterke drank drinkers, brildragers, rokers

  • Nederland 3: vegetari?rs, theaterbezoekers, treinreizigers, literatuurlezers, wijndrinkers, veelverdieners

  • RTL4: allochtonen, pretparkbezoekers, tweeverdieners, discotheekbezoekers

  • SBS6: caf?bezoekers, hondenbezitters, rokers, patat eters

  • Patserige autobezitters: RTL5, Net5 en Nederland 3 (!?), BNN, VARA en VPRO

  • Coladrinkers: massaal naar SBS6 en weinig naar Nederland 1

  • Brildragers: veel naar Nederland 1 en 2, weinig naar Yorin, SBS6, Net5

  • Contactlenzendragers: veel naar Nederland 3, Yorin en Net5

  • Zonder bril of contactlenzen: veel naar SBS6

Bron:

Spreekbuis


Geplaatst in

Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Ben vooral benieuwd naar de patserige autobezitters die naar Nederland 3 kijken. Wie zijn dat? Yuppen met een grote leasebak, om maar een vooroordeel te noemen? Neem toch niet aan dat woonwagenbewoners met hun Mercedessen hiernaar kijken, om het volgende vooroordeel te noemen.

    geplaatst op
  • Ik ben benieuwd of Intomart zichzelf nog serieus neemt na het publiceren van dit soort gemiddelde profielen. Dat je iets kunt zeggen over het profiel van kijkers naar een specifiek tv-programma daar kan ik me iets bij voorstellen. Een gemiddeld profiel voor een tv-kanaal is complete onzin imho.

    geplaatst op
  • Voor ze zulke informatie naar buiten brengen zouden ze eerst de representativiteit moeten verbeteren. Ze komen niet verder dan de zeer goed N is 0,019 % Sjapo. Meer lezen?
    http://www.venturo.web-log.nl/index.log?ID=179616

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.