Opmars digitale televisie lijkt niet te stoppen

7 juli 2005, 13:20

Het digitaal ontvangen van televisiebeelden is aan een niet te stoppen opmars begonnen. Meer dan vijftig procent van de ondervraagden van de ICT Barometer van Ernst & Young verwacht thuis digitale televisie aan te schaffen. Op dit moment beschikt 18% van de ondervraagden over digitale televisie. Digitale televisie wordt vooral ontvangen via de kabel (10%), gevolgd door satelliet (5%), ether (3%) en internet (1%).

Van de 608 ondervraagde directeuren/managers en professionals beschikt op dit moment 18 procent thuis over digitale televisie. Van diegenen die nog niet over digitale tv beschikken, is 56 procent van plan om in de toekomst over te stappen en 21 procent zelfs binnen ? jaar.

De belangrijkste redenen om over te stappen op digitale televisie zijn de betere beeld- en geluidskwaliteit (vooral mannen vinden dit erg belangrijk) en het grotere aanbod van zenders. Meer specifiek noemen de ondervaagden het filmaanbod, de themakanalen en het sportaanbod.

Volgens Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership wachten veel potenti? kopers van een digitale tv-aansluiting op een prijzenslag tussen de aanbieders. “Nu Talpa vol energie de voetbalsamenvattingen gaat uitzenden en veel voetballiefhebbers ook over een Canal+ decoder beschikken, wordt een (extra) abonnement op Versatel, ondanks de geboden 20MB, een kostbare zaak. Dezelfde terughoudendheid zien wij bij de aanschaf van Triple Play (digitale tv, internet en telefoon in ? pakket)”.

Uit dit onderzoek blijkt dat de belangrijkste redenen om (nog) geen digitale televisie af te nemen de hoge kosten zijn, het ontbreken van geschikte apparatuur in huis en het oninteressante programma-aanbod. De gebruikers van digitale televisie zijn in het bijzonder tevreden (gemeten in cijfer 1-10) over de kwaliteit van het beeld en geluid (7,7) gevolgd door het aanbod/zenders (7,4). Ook prijs (7,1) en apparatuur/ gebruiksgemak (7,0) scoren voldoende. Qua service lijkt er sprake van de nodige verbeterruimte (6,5).

Bron:

http://www.trends-in-ict.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    KJ

    Echt wel verbazingwekkend. Mijn netwerk valt aardig in de doelgroep maar ik heb er nog helemaal niemand over gehoord. Conclusie: mijn vrienden en ik beginnen oud te worden?


    8 juli 2005 om 11:18
    media

    Ik ben bang dat ik in dat geval ook in die ‘ouderen’ groep val. Ik ken eigenlijk ook niemand met een digitale televisie. Sterker nog, steeds meer mensen in mijn omgeving kijken bijna geen tv meer.


    8 juli 2005 om 11:23
    patventura

    Er staat: Mannen beschikken iets vaker over digitaletelevisie dan vrouwen (20% vs14%) en 50-65 jarigen iets vaker dan 15-34 jarigen (21% vs14%). Ik ben een man van 31 en ik ken ook nog niemand binnen mijn omgeving die het al heeft. Maar gezien het feit dat ouderen het vaker hebben dan jongeren, vind ik dat geen probleem: ik hoor blijkbaar nog altijd bij de jongeren. 😉

    Ik ben echter wel van plan het binnen nu en een jaar aan te gaan schaffen, zeker nu ik binnenkort ga verhuizen. Ook al kijk ik steeds minder vaak tv. Ik wil namelijk een pakket van digitale tv, snel internet en internettelefonie in huis hebben. Waarom? Ik ben nu eenmaal een man. 😉


    8 juli 2005 om 11:59
    at

    600.000 gezinnen met een digitale TV aansluiting. kabel, sateliet en dvbt (ether) zeg maar een kans van één op tien dat je iemand in je omgeving kent met digitv. dat aantal groeit maandelijks met 20.000 aansluitingen.


    8 juli 2005 om 12:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!