Openbare social media zoekmachine gelanceerd

10 juni 2014, 22:32

Social media monitoring voor iedereen toegankelijk

Social media monitoring wordt al jarenlang genoemd als belangrijke marketingtrend voor (grote en kleine) organisaties. Hoewel het monitoren van sociale media voor grote organisaties intussen al behoort tot het standaard takenpakket van enkele personen in de organisatie, is dit bij middelgrote en kleinere bedrijven vaak nog niet het geval. Laat staan dat de consument opinies kan meten op sociale media. Om dit gat op te vullen heeft Coosto vandaag een openbare zoekmachine gelanceerd, waarmee je alle gesprekken op social media real-time kunt volgen en hier mooie analyses over kan uitvoeren.

Bezoek www.coosto.com om de zoekmachine zelf te testen!

Activiteit meten

Het is de meest voorkomende zakelijk vraag die ik krijg van niet-klanten: “Hoe vaak is er over Merk X / Campagne Y / Evenement Z gesproken op social media?”. We zijn immers dol op cijfers. Met Coosto Open zie je van je zoekopdracht hoe vaak deze is besproken in de afgelopen maand. De afgelopen maand zijn er bijvoorbeeld 116.632 berichten verschenen over Van Gaal. Het sentiment wordt er direct bij weergegeven.

Deze weergave is over de laatste maand. Je kunt eenvoudig inzoomen op één dag of zelfs een periode van een paar minuten. Dit kan relevant zijn voor crisis- of evenementmonitoring.

Je kunt ook meten op welke bronnen over de betreffende zoekopdracht wordt gepraat. Je ziet niet alleen een overzicht; je kunt ook één bron selecteren. Zo zie je bijvoorbeeld hoe vaak er over Van Gaal is getwitterd. Of hoeveel Instagram-posts er verschenen. Of hoe vaak hij op nieuwssites voorbij kwam.

Ook is het mogelijk Twitterimpressies van de zoekopdracht te bekijken. Coosto berekent deze score door voor iedere tweet waarin de zoekopdracht voorkomt het aantal volgers van de auteur bij de score op te tellen. Deze score ken je van de Coosto Index.

Uitgebreider monitoren

Ik kan me voorstellen dat dit leuke inzichten geeft, maar dat velen uitgebreider willen monitoren. Daarom zijn nog enkele mogelijkheden openbaar gezet in Coosto Open:

  • Zoekopdrachten vergelijken. De getallen zeggen natuurlijk nog meer als je het vergelijkt. Bijvoorbeeld: VVD vs. PvdA vs. D66.
  • E-mailalerts instellen. Ik begrijp dat je niet de tijd hebt om ieder uur van de dag je zoekopdrachten open te zetten. Daarom kun je e-mailalerts instellen: je krijgt dan een e-mail als over je zoekopdracht wordt gepraat, met daarin de resultaten.
  • Zoeken op links. Meet eenvoudig hoe vaak links worden gedeeld door te zoeken op bijvoorbeeld link:marketingfacts. Zo meet je direct hoe vaak bepaalde websites worden gedeeld. Je kunt dit ook specifieker maken (voorbeeld) en zo de shares van een artikel meten of kijken hoeveel mensen een bepaalde link al eerder hebben genoemd.
  • Andere zoekopties zijn ook mogelijk in Coosto Open, zoals het zoeken op hoofdletters, het combineren van termen en exacte woordenreeksen. De zoektips bieden uitkomst.

Resultaten

Onder alle grafieken staan de resultaten weergegeven. Hier zie je de laatste berichten die gerelateerd zijn aan je zoekopdracht. Je ziet direct de tijd, van welke bron het afkomstig is en of er een discussie aan vooraf ging. Je kunt naast de berichtenweergave, ook kiezen voor een mediaweergave. Dit kan mooie afbeeldingen opleveren, zoals afgelopen weekend met Pinkpop:

Op deze manier heeft de consument inzicht in de inzichten die hij zelf verspreid via sociale media. Of het nu gaat over een merk, een voetbalwedstrijd of de plaatselijke wegwerkzaamheden: de juiste inzichten zijn naar boven te halen met social media analyses. Ik ben benieuwd naar alle mooie zoekresultaten die jullie naar boven krijgen met Coosto Open.

Rens Dietz
Marketingmanager bij Coosto

Rens werkt als marketeer bij Coosto. Coosto levert één tool voor alle social media toepassingen zoals monitoring, webcare en publishing. De Coosto-data bieden dag in dag uit waardevolle statistieken voor Rens om over te schrijven.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!