Open source dringt door in marketing

Open source dringt door in marketing

Deze maand in Emerce een interessant artikel over merk-gemeenschappen. Marketing staat voor een ingrijpende verandering nu gebruikers in toenemende mate zelf producten ontwikkelen en promoten. Open source maakt zijn intrede in de klassieke economie en auteur Toine van der Heijden vraagt zich af of deze aanpak ook werkt voor koffie, wasmachines en auto’s.

Van der Heijden verwijst in het artikel naar James Cherkoff die op zijn website Change This (dat al maanden niet meer is geupdate) het Open Source Marketing Manifest heeft staan met daarin de volgende 8 adviezen voor marketeers:

  • Geef consumenten toegang tot de broncode van je merk, betrek ze bij het merkbouwen.
  • Deel je merk met fans, zij zijn evangelisten die hulp verdienen, maar het zijn geen ambassadeurs in dienst van de onderneming.
  • Zie jezelf als gastheer, niet als bewaker van het merk.
  • Leg het berichtenbombardement eens stil om ook te kunnen luisteren. Niet alleen naar marktonderzoekers, maar naar echte mensen. Volg de fora en de blogs.
  • Word reeel! Ontsla woordvoerders, pr-adviseurs en andere filteraars die inkomende en uitgaande informatie een positieve draai proberen te geven.
  • Je klant is niet dom, maak gebruik van zijn observaties en opmerkingen.
  • Dat merk is niet van jou, maar van je klant. In de rechtzaal heb je het auteursrecht aan je kant, maar in de markt verlies je het van de massa.
  • Stel je open op; zie de nieuwe realiteit niet als een bedreiging, maar als een kans.

Van der Heijden merkt terecht op dat we de laatste tijd geneigd zijn om alle nieuwe trends (experience marketing, open source marketing, buzz marketing, etc) in een marketingblender te gooien om meer wasmiddelen en tandpasta te verkopen. Desalnietemin is open source marketing interessant en zeker de moeite waard voor marketeers om mee te nemen in hun strategische beslissingen.

Bron:
Emerce, juni 2005, p.52-57

Lees ook het artikel De marketeer wordt slechts facilitator, dat vorige maand op Marketingfacts verscheen.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Ik denk dat de basis voor heel veel producten zeer interessant zou kunnen zijn maar er moeten natuurlijk wel duidelijk grenzen gesteld worden. Ik denk dat het moet blijven bij meedenken en aangeven van voorkeuren want ik zie ook gevaren wanneer je de consument bij wijze van spreken de carrosserie van een BMW geeft, deze er wat van laat maken naar eigen inzicht en er toch het BMW embleem op plakt. Ook zal het per merk/product verschillen hoe groot de invloed van de consument kan/mag zijn.

    geplaatst op
  • BMW embleem is beschermd dus zo'n situatie zal niet voor komen.

    Wat wél mogelijk is, is dat een ander bedrijf er met technologie vandoor gaat, om en eigen verbeterde versie uit te brengen. Vervolgens pakt BMW hún source weer, zet daar hun eigen innovaties in en zo kan productenontwikkeling in een stroomversnelling komen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.