Op eigen benen!

27 april 2005, 03:46

Op eigen benen!Afgelopen week heb ik de knoop doorgehakt en mijn baan bij Share of Mind opgezegd om me volledig te kunnen richten op mijn passie en wat volgens velen een revolutie in marketing gaat betekenen: consumer-to-business of upstream marketing.

Steeds vaker zien we dat niet de adverteerder, maar de consument in control is. Via consumentensites, publieke fora maar vooral ook weblogs wordt de stem van de consument steeds luider. Koppel daaraan de snelheid waarmee ‘de stemmen’ zich (wereldwijd) verspreiden via technieken als rss en trackback, en het is duidelijk dat er een grote uitdaging ligt bij het bedrijfsleven.

Na (ruim) 7 jaar studie, (ruim) 7 jaar bedrijfsleven (Organon en Akzo Nobel), 7 jaar advieswerk (BrandmarC, VODW en Share of Mind) ga ik me vanaf 1 juni vanuit Upstream bv volledig richten op consumer-to-business of upstream marketing.

Alhoewel veel uitgevers en adverteerders de nieuwe ontwikkelingen vooral als een bedreiging zien, liggen er ook veel mogelijkheden. Voor het eerst na het verschijnen van The Cluetrain Manifesto, zijn we in een tijdperk gekomen waarin een kritische massa is bereikt van het aantal mensen dat toegang heeft tot internet. Bovendien zijn de tools om te publiceren inmiddels zo laagdrempelig dat iedereen het kan gebruiken, van schoolgaande kinderen tot senioren.

De recente ‘commercial van Nike’ is daar wellicht een goed voorbeeld van. Zonder toestemming van Nike, Tiger Woods of wie dan ook, heeft een individuele weblogger een briljante ‘commercial’ gemaakt. De commercial is inmiddels wereldwijd door honderdduizenden mensen bekeken. De bedreiging voor uitgevers en adverteerders is dat men geen controle meer heeft over de nieuwsvoorziening, of dat nu gaat om actueel nieuws of commerciële advertenties.

De nieuwe situatie biedt echter uitgevers en adverteerders ook nieuwe mogelijkheden. Voor het eerst is men in staat om te luisteren naar wat er bij de consument leeft en voor het eerst is men ook in staat om de dialoog aan te gaan met die consument zonder dat het bedrijfsleven daarin zelf de lead neemt.

Voordat we zover zijn zullen uitgevers en adverteerders de ‘regels van het spel’ moeten leren. Alhoewel er zeker al goede voorbeelden zijn te noemen (denk aan Microsoft, OhmyNews en in eigen land Macaw), zijn het vooral de ‘mislukkingen’ die de aandacht krijgen (denk aan Mazda, Axe, Jamba en recentelijk Gouden Gids). Toch zijn deze laatste wat mij betreft geen echte mislukkingen alswel de eerste stappen in het leerproces van consumer-to-business marketing. Het zou me dan ook niet verbazen dat juist deze laatste bedrijven straks de eersten zijn met een succesvolle c2b-strategie. Voor veranderingen moet je immers je nek durven uit te steken.

Vanuit Upstream bv hoop ik zowel uitgevers als bedrijven het nieuwe spel te leren spelen. Instrumenten die daarbij een rol spelen zijn o.a. weblogs, rss en (rss-)zoekmachines. Het gaat echter niet alleen (of juist niet) om de instrumenten maar om de manier waarop je deze inzet en hoe de mensen er mee omgaan. De consument is er klaar voor, nu de uitgevers en de adverteerders nog!

Voortbouwend op bijna drie jaar ervaring met Marketingfacts, op mijn persoonlijke portfolio van marketingprojecten en adviestrajecten en op de vele honderden inspirerende gesprekken met enthousiaste collegabloggers, collegamarketeers maar vooral ook consumenten, zullen nieuwe initiatieven en cases niet lang op zich laten wachten.

Tot slot wil ik Share of Mind, alle Share of Mind collega’s en klanten van Share of Mind bedanken voor een aantal prachtige jaren van samenwerking. En uiteraard hoop ik jullie nog eens tegen te komen in de wereld van consumer-to-business marketing!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

64 Reacties

    evroekel

    Ook via deze zijde bijzonder veel succes met het op eigen benen staan. Een chinees spreekwoord is ‘wie wil hardlopen moet eerst leren wandelen’, een helpend handje kan je daarbij zeer helpen.

    Ik denk dat ‘het handje van Marco’ veel bedrijven kan leren wandelen en hardlopen op het vlak van upstream marketing.


    27 april 2005 om 03:54
    FrankJ

    Marco,

    Ik bewonder je stap en heb er veel respect voor. Ik wens je heel veel succes toe, ik weet zeker dat het je gaat lukken en ik kom je ook in je nieuwe rol graag weer tegen!

    Frank


    27 april 2005 om 03:58
    mangold

    Succes, Marco!


    27 april 2005 om 04:01
    Hans Mestrum

    Marco,

    moedige stap en ik wens je veel succes toe!

    Hans


    27 april 2005 om 04:03
    c. vd berge

    succes gewenst en verras ons zou ik zeggen! 🙂


    27 april 2005 om 04:19
    loket

    Marco,

    Welkom in de wereld van de zzp-ers. Je zult er geen spijt van krijgen!


    27 april 2005 om 04:25
    Gerrit Visser

    Marco, van harte gefeliciteerd met deze sprong. Ik leer erg veel van je. Heel veel succes gewenst.

    Gerrit


    27 april 2005 om 04:31
    finzend

    Een goeie stap, gefeliciteerd en veel succes!


    27 april 2005 om 04:36
    Stephan

    Marco

    Als je wil dat de marketingwereld verandert, is het goed om zelf ook durven te veranderen. Ondernemer, komt niet voor niks van het werkwoord ondernemen.

    Het gaat je lukken, veel succes!

    groet Stephan Fellinger


    27 april 2005 om 04:39
    RichardOsinga

    Klasse en veel succes!

    Richard


    27 april 2005 om 04:45
    Frans Jan Boon

    Het is soms best goed om als DM’er (zoals ik) informatie te ontvangen wat niet relevant en gewenst is (zoals dit) over iemand die ik niet ken. Dat drukt mij en mijn collega’s weer met de neus op het feit dat e-mail, ook al is het in dit geval formeel misschien geen spam, voor de ontvanger relevant, interessant en gewenst moet zijn. En nu..back to work, wat inhoudt het opzetten van DM-campagnes die wél relevant, interessant en gewenst zijn voor de ontvangers.


    27 april 2005 om 04:46
    Robert

    Marco, gefeliciteerd met je beslissing en heel veel succes. Gaat zeker lukken met jou kennis en passie!


    27 april 2005 om 04:49
    William ten Brink

    Marco: gefeliciteerd met het doorhakken van die knoop. Een dijk van een besluit! Er is misschien wat lef voor nodig, maar vooral veel visie op kansen en mogelijkheden. Die heb jij, dus máák er wat van.

    Alle succes van de wereld!

    William ten Brink


    27 april 2005 om 05:02
    Remondo

    Geweldig! Een logische stap Marco. Ik ben ervan overtuigd dat de richting die je nu kiest voor jou de juiste is. We hebben veel meer gepassioneerde ondernemers zoals jij nodig!

    Go get ‘m!


    27 april 2005 om 05:14
    Marc van Zeeland

    Marco, een goed besluit!

    Je moet doen waar je goed in bent, je moet doen waar je gelukkig mee bent, en deze stap is dat ook.

    Geweldig, veel success met je volledige ondernemerschap dude !


    27 april 2005 om 05:16
    henkjan

    Marco.

    Gefeliciteerd!

    Ik denk dat we inderdaad een super interessante tijd tegemoet gaan wat betreft power to the people en denk dat er ook nog heel wat spelregels uitgevonden moeten worden. Het wordt iigv een prachtig spel.


    27 april 2005 om 05:16
    CoolMedia

    Altijd eng zo’n stap, maar het gaat je vast lukken.

    Veel success Marco !


    27 april 2005 om 05:17
    Paul v Heel

    Goed besluit. Met jouw passie voor en kennis van het vak en de markt heb je de een mooi stel kaarten in handen. Dat moet gaan lukken. Succes!


    27 april 2005 om 05:22
    schief

    Succes! Ga je het 7 jaar doen? 😉


    27 april 2005 om 05:22
    Blue__

    Schrok me dood: Marco van MF in MIJN mailbox 😉

    Succes!


    27 april 2005 om 05:34
    eduard

    Toitoitoi!

    Eduard


    27 april 2005 om 05:41
    Remi

    Gefeliciteerd en succes!

    Ik ben erg benieuwd wat je de aankomende jaren voor interessante dingen gaat doen.


    27 april 2005 om 05:42
    Joost de Back

    Succes! Eigen baas is eigenlijk altijd beter!


    27 april 2005 om 05:50
    Anne

    Heb bewondering voor je – grote stap, goede stap. Succes!


    27 april 2005 om 06:00
    Zwelgje

    Moedig. Veel succes! Gaat je lukken!


    27 april 2005 om 06:49
    Hans M.

    Marco,

    We weten je te vinden ! Succes en we spreken elkaar snel…


    27 april 2005 om 06:54
    Kasper Katje

    Heel veel succes de komende 7 jaar Marco. 😉

    Je hebt je naam behoorlijk gevestigd de laatste tijd (o.a. als authoriteit/kennisbaak op het gebied van rss) dus ik neem aan dat het bedrijfsleven dit traiiningsmaatje wel weten te vinden.


    27 april 2005 om 06:59
    Arnout Veenman

    Succes en gefeliciteerd met de nieuwe uitdagingen die je tegemoet gaat!


    27 april 2005 om 07:03
    Karen Romme

    Marco,

    Veel mensen denken en dromen regelmatig over het zelfstandig ondernemerschap. Slechts weinigen durven hun zekere bestaan te beëindigen en gunnen zichzelf deze kans op zo’n nieuw begin. Chapeau voor jou dus!

    Ik ben ervan overtuigd dat jij alles in huis hebt om uit te groeien tot een succesvol ondernemer en wens je veel uitdagingen, voldoening, geluk en vooral lol toe voor onderweg.


    27 april 2005 om 07:10
    Willem

    Niet omdat het zo moeilijk is wagen wij het niet, maar omdat wij het niet wagen is het zo moeilijk!

    Managementsite wenst je veel succes!


    27 april 2005 om 07:12
    Marko Rijnsburger

    Marco,

    Veel succes toegewenst! Moedige beslissing. Je zult er geen spijt van krijgen!


    27 april 2005 om 07:13
    Astrid Kuyer – DotWise

    Ondernemen is een afwisseling van zure vruchten en zoet slagroom. Maar ik ben er zeker van dat je veel meer slagroom eten dan vruchten. Succes!


    27 april 2005 om 07:29
    Benjamin

    Ik wens je ook veel succes Marco, deze post is al een goede inleiding!


    27 april 2005 om 07:54
    lbroekman

    Marco,

    Succes met Upstream en het ondernemerschap, maak er wat moois van en we houden digitaal contact!


    27 april 2005 om 08:06
    Dorri

    Marco, succes en keep up the good work 🙂


    27 april 2005 om 08:14
    reet

    succes!


    27 april 2005 om 08:21
    mark

    Marco,

    Logische stap. Ik doe tevens een aanvraag voor advies populairiseren Maakjekaart.nl

    Publivaria.


    27 april 2005 om 08:32
    Henry Hardcore

    Klinkt fris, dus moet lukken!!

    Succes!


    27 april 2005 om 08:47
    moraal

    Hoi marco,

    Veel succes met je nieuwe uitdaging en welkom in de wereld van de ondernemers, zal je zeker goed bevallen!

    We praten bij de volgende 212 wel weer even bij!


    27 april 2005 om 08:52
    KJ

    Succes Marco, aan de ‘internetstemming-over-jou’ zal het alvast niet liggen! 🙂


    27 april 2005 om 09:03
    EJ

    Als SoM-collega wens ik je een inspirerende tijd toe met veel creativiteit.


    27 april 2005 om 09:08
    Jeroen

    wow, mooie stap die je daar maakt.. veel plezier toegewenst!

    Jeroen


    27 april 2005 om 09:12
    Arnoud

    Heel veel succes met deze nieuwe uitdaging. Een verstandige keuze en met jouw capaciteiten gaat dit zeker lukken!


    27 april 2005 om 09:14
    Anders

    Veel succes, Marco! Complimenten voor de manier waarop je waarschijnlijk een van de bekendste startende ondernemers van het Nederlandse internet bent geworden!


    27 april 2005 om 09:23
    dhettema

    Ha Marco,

    Top actie! Veel succes er mee, vast en zeker dat je ons erg gave dingen gaat laten zien.

    Dennis


    27 april 2005 om 09:31
    Edwin Duys

    Met dezelfde passie en tomeloze inzet gaat ’t je lukken marco!

    Veel succes!


    27 april 2005 om 10:21
    Guido van nispen

    Marco heel veel succes. Was inspirerend je vorige week op blognomics te zien en daar kregen we zeker je kwaliteiten mee.


    27 april 2005 om 10:31
    Kirian

    Succes


    27 april 2005 om 10:32
    Gilles

    Marco, succes!


    27 april 2005 om 10:35
    bas

    Succes !! Erg interessante onderneming en uitdaging!


    27 april 2005 om 10:54
    traffic4u

    Gefeliciteerd en succes gewenst!


    27 april 2005 om 11:00
    Joris Toonders

    Gefeliciteerd, en veel succes met deze uitdaging!


    27 april 2005 om 12:24
    Mark de Bruin

    Succes Marco! Marketeers naar de frontlinie! Blijft je ons wel verblijden met marketingfacts.nl?


    27 april 2005 om 12:52
    Christian Jeurnink

    Heel veel succes!


    27 april 2005 om 13:03
    Gert

    Gefeliciteerd met je moedige keuze! Heel veel succes en ik hoop je naam nog veel te zien!


    27 april 2005 om 13:52
    Pierre

    Hoi Marco,

    Goed om je vandaag eindelijk ‘in het echt’ te ontmoeten.

    Succes met je nieuwe avontuur!


    27 april 2005 om 16:14
    media

    Vandaag de hele dag op pad geweest en dan zo thuis komen is natuurlijk fantastisch. Ongelooflijk, wat een reacties. Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties, emails, sms’jes en telefoontjes. Ik kan niet anders zeggen dan dat het absoluut een steun in de rug is en een teken dat ik de juiste beslissing heb genomen. Dank!!!


    27 april 2005 om 17:02
    Henk

    Onze vraag aan Marco is natuurlijk of wij nu alvast een channel moeten maken over upstream marketing wat gaat worden gevuld door de maestro zelf ;-).

    Heel veel succes Marco, wij geloven zeker in je business. Je login ligt klaar!

    Henk&Paul Dutchcowboys.nl


    27 april 2005 om 20:00
    Igor

    Hey Marco,

    Van harte gefeliciteerd met je moedige keuze. En wat zul je een plezier beleven: ondernemen is really fun! Enne, aan je netwerk zal ’t niet liggen 😉

    Cheers


    27 april 2005 om 22:12
    Michiel Frackers

    Marco, waar begin je aan? Keer om voor het te laat is! Doe als iedereen 😉


    28 april 2005 om 02:59
    Danny Frietman

    Marco,

    Super! Veel succes, maar dit gaat zeker lukken.

    Tot snel,


    28 april 2005 om 07:32
    Frank Sibbel

    hey Marco,

    “Blogger Derksen voor zichzelf begonnen “‘

    klasse hoor, zet ‘m op

    Frank


    28 april 2005 om 08:49
    Fred Zelders

    Gisteren al per email, maar als iedereen het uiteindelijk toch allemaal hier zegt, doe ik dat uiteraard ook:

    Marco,

    Moedige beslissing.

    Als ik het zo inschat: De belangrijkste ingrediënten voor succes zijn ruim voorhanden:

    1 – Een markt

    2 – Believe in this business,

    3 – Een goed netwerk

    4 – Van wat je leuk vindt je werk maken

    Succes met Upstream en …Have Fun!

    We houden contact!


    28 april 2005 om 12:42
    alexstil

    succes marco!! zoals ik al eerder zei ik hoop dat we het komende jaar waar mogelijk een paar leuke gezamelijke projecten kunnen doen. Heb vell vertouwen in je ideeen .


    28 april 2005 om 14:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!