Je bekijkt een artikel van Salesforce
partner

Ontwikkel een ijzersterke first-party data strategie en maak impact zonder cookies #spon

12 mei 2022, 08:59

Met het verdwijnen van third-party cookies verandert de manier waarop je je klanten met gepersonaliseerde informatie kunt bereiken. De noodzaak tot het creëren van een first-party data strategie is daarmee hoog, maar hoe ziet zo’n strategie eruit en wat heb je nodig om jouw strategie op te zetten? Leer van de experts.

Third-party cookies verdwijnen uit het online marketinglandschap

Online marketeers maken vaak gebruik van third-party data om te bepalen wie hun klanten zijn, als belangrijk startpunt voor het opzetten van de strategie en als een hulpmiddel voor het meten van de effectiviteit. Maar liefst 80% van de marketeers vertrouwt nog altijd op third-party data, terwijl dit met de naderende aanpassing in de wetgeving straks niet meer mogelijk is. Browsers zijn inmiddels gestart met het uitfaseren van cookies. Deze stappen zetten bedrijfsmodellen op zijn kop: het personaliseren van advertenties en het meten van de effectiviteit ervan wordt door deze verandering een grotere uitdaging. Wat betekent een cookieloze toekomst voor je klantgerichte activiteiten? Het creëren van een first-party datastrategie is belangrijker dan ooit en nu is het moment in actie te komen.

Datagedreven marketing in een cookieloze wereld

Met het verdwijnen van de third-party cookies spelen first-party data de hoofdrol. Deze informatie is rechtstreeks gekoppeld aan de website die de gebruiker bezoekt en helpt de browser belangrijke stukjes informatie zoals winkelwagenitems, gebruikersnamen, wachtwoorden en taalvoorkeuren te onthouden. Het goede nieuws is dat het juist inzetten van first-party data je meer ROI zal opleveren!

Om ervoor te zorgen dat je goed voorbereid bent op deze omslag is het van belang een goede first-data strategie te ontwikkelen, om klanten persoonlijk te kunnen blijven benaderen.

Het verzamelen van zoveel mogelijk first-party data wordt essentieel: e-mails, telefoonnummers, adressen, aankoopgeschiedenis en cookies; alles binnen de kaders van de privacy-wetgeving en met toestemming van je klant. Dit vergt een andere aanpak dan de oude, vertrouwde third-party data waarmee marketeers snel een volledig beeld krijgen van consumenten en hun behoeftes. First-party data verzamelen en gebruiken voor je marketingdoelen zal de norm worden.

Hoe ontwikkel je een ijzersterke first-data strategie? Leer het van experts

De aankomende ontwikkelingen en daaraan gekoppelde gevolgen geven de noodzaak tot het opzetten van een first-party data strategie aan. Maar hoe ziet zo’n strategie eruit en wat is er nodig om zo’n strategie op te zetten? Tijdens de driedelige online serie First Party Data Strategy masterclasses kom je daar als marketeer of online professional snel achter. Leer van experts hoe je jouw klanten op de beste manier kunt benaderen, met een persoonlijke aanpak op basis van first-party data die rechtstreeks verzameld worden bij je klanten. Hierdoor ben je optimaal voorbereid op een cookieloze toekomst. In de eerste masterclass op 19 mei, hoor je waarom het creëren van een first-party datastrategie belangrijker is dan ooit en wat er gebeurt als je hier niet op anticipeert. Een goede start is de basis van een ijzersterke strategie.

Volg de gehele serie van drie online First Party Data Strategy masterclasses om erachter te komen hoe je jouw klanten op de beste manier kunt benaderen met een persoonlijke aanpak, op basis van first-party data die je rechtstreeks verzamelt van je klanten. Hierdoor ben je optimaal voorbereid op een cookieloze toekomst. We bespreken onder andere:

  • Wat is het verschil tussen first, second en third-party data?
  • Hoe zet je zo’n strategie op voor B2B en B2C?
  • Hoe maak je de klantbenadering zo effectief mogelijk en hoe wordt de meeste impact gecreëerd?

Tijdens deze serie van 3 gratis online First Party Data Strategy masterclasses kom je dus alles te weten over het hoe, wat en waarom van first-party data strategieën. Op 19 mei leer je alle ins en outs over B2B en B2C first-party data, het belang ervan in een cookieloze wereld en waarom je nú actie moet ondernemen. Tijdens het tweede webinar op 2 juni nemen we je mee in het proces van het creëren van jouw eigen first-party data strategie. We zoomen in op de meest effectieve manieren van het inzetten van je first-party klantdata voor een optimale klantbeleving. Het afsluitende webinar op 14 juni zal je verder helpen met het optimaliseren van jouw first-party data strategie om de impact van jouw gepersonaliseerde klantbenadering te maximaliseren.

Schrijf je hier in voor de gratis online masterclasses.

Salesforce is het beste customer relationship management-platform (CRM) ter wereld. Salesforce biedt cloudgebaseerde applicaties voor sales, services, marketing en meer. Bovendien heb je geen IT-experts nodig: je logt gewoon in en kunt direct op een totaal nieuwe manier contact leggen met je klanten.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!