Online servicesector kent vijf typen klant

Online servicesector kent vijf typen klant

E-services vormen onderdeel van een stille revolutie die de diensten- en informatiesector blijvend veranderen. Daarbij zijn vijf typen klant te onderscheiden, gebaseerd op hun interesse in nieuwe technologische ontwikkelingen.

Explorers, 17% van de bevolking, zijn het meest geinteresseerd. Het zijn voornamelijk jonge mannen met een goed inkomen die werkzaam zijn in de techniek. Ze zijn sterk gemotiveerd om zich nieuwe technologieen eigen te maken en kunnen het belang ervan uitdragen naar anderen.

Pioneers (23%) zijn wel gemotiveerd, maar kennen twijfels. Ze kunnen die te boven komen door klantvriendelijke service.

Skeptics (24%) lopen niet ver achter op de Pioneers, maar zijn weinig gemotiveerd. Zij kunnen overgehaald worden door te wijzen op indirecte en onderliggende voordelen van e-services.

Paranoids (18%), vooral vrouwen met een lager inkomen, geloven wel in de voordelen van technologie, maar zijn onzeker. Uitleg omtrent zaken als veilige betalingswijzen stelt hen gerust.

Laggards ten slotte (18%) zijn niet gemotiveerd en geloven niet in nieuwe technologieen als internet of e-services. Zij hebben lage inkomens en zijn veelal wat ouder.

Bron:
Marketing Management p. 28, 4,5 p.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.