Online reclame stuwt merkbekendheid

Online reclame stuwt merkbekendheid
,

Een groter aandeel van online in de mediamix kan de merkbekendheid flink omhoog stuwen.

Uit een studie van het Internet Advertising Bureau en onderzoeksfirma Marketing Evolution blijkt dat online advertising in low involvement-categorie?n (zoals verpakte artikelen) in het ideale geval 10 tot 15% van de totale mediamix voor z?n rekening moet nemen.
Ook blijkt dat interactieve marketing het effectiefst is als ?emotiegeladen aanvulling? op offline media (in dit geval tv en tijdschriften). Aanpassing van de verhouding tussen de online- en offline medianiveaus verbetert het rendement op de reclame-investeringen.

In het onderzoek is onder meer gekeken naar de campagne voor Kleenex SoftPack (Kimberly-Clark). De tv-reclames van Kimberly-Clark bereikten slechts 2% van de Kleenex-doelgroep, maar toch spendeerde het merk 75% van zijn budget aan tv, 23% aan print en slechts 2% online. Door meer online te gaan adverteren, in combinatie met tijdschriftreclame, werd de merkbekendheid van SoftPack in de doelgroep vergroot van 34,7% naar 42,7%, het merkimago van 35% naar 41,8%, de aankoopintentie van 24,2% naar 34% en de bundled trial intent van 43,9% naar 55,7%.

Bron: Marketing online 2 juni 2003


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.