Online mediabestedingen stijgen explosief

17 december 2004, 14:26

Nederland bleef op het gebied van online mediabestedingen tot voor kort achter bij de rest van Europa, maar dat verandert snel. In 2003 werd voor 40 miljoen euro uitgegeven aan online adverteren. In 2008 zal dat bedrag meer dan verdrievoudigd zijn tot 125 miljoen euro. Daarmee is internet de komende jaren de sterkst groeiende sector in het medialandschap. Althans, dat is de voorspelling van Pricewater-houseCoopers (PWC) in de jaarlijkse Entertainment & Media Outlook, een rapport dat vandaag is gepubliceerd (bron: Adformatie).

Als we echter naar de actuele cijfers kijken dan blijkt dat alleen al in de eerste helft van 2004 52 miljoen euro (bruto) is uitgegeven aan online adverteren. In het derde kwartaal ligt dit bedrag op 14,7 miljoen euro (netto). De voorspelling van PWC voor 2008 lijkt mij dan ook erg laag. Mijn voorspelling is dat de online mediabestedingen in 2008 op minimaal 200 miljoen euro liggen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    WebDrain

    Het rapport is gratis op te vragen bij PwC:

    Bestelinstructies

    U kunt de ‘Entertainment and Media Outlook for the Netherlands: Trends towards 2008’ kosteloos aanvragen via [email]pwc.publicaties@nl.pwc.com[/email]

    Dus stuur ze snel een mailtje!!!


    18 december 2004 om 15:51
    media

    Dank voor de tip Arnoud; heb rapport inmiddels aangevraagd!


    19 december 2004 om 09:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!