Online mediabestedingen stijgen explosief

Online mediabestedingen stijgen explosief

Nederland bleef op het gebied van online mediabestedingen tot voor kort achter bij de rest van Europa, maar dat verandert snel. In 2003 werd voor 40 miljoen euro uitgegeven aan online adverteren. In 2008 zal dat bedrag meer dan verdrievoudigd zijn tot 125 miljoen euro. Daarmee is internet de komende jaren de sterkst groeiende sector in het medialandschap. Althans, dat is de voorspelling van Pricewater-houseCoopers (PWC) in de jaarlijkse Entertainment & Media Outlook, een rapport dat vandaag is gepubliceerd (bron: Adformatie).

Als we echter naar de actuele cijfers kijken dan blijkt dat alleen al in de eerste helft van 2004 52 miljoen euro (bruto) is uitgegeven aan online adverteren. In het derde kwartaal ligt dit bedrag op 14,7 miljoen euro (netto). De voorspelling van PWC voor 2008 lijkt mij dan ook erg laag. Mijn voorspelling is dat de online mediabestedingen in 2008 op minimaal 200 miljoen euro liggen.


Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Voor zover bekend is het rapport (nog) niet online te vinden. Wel zijn er inmiddels een aantal verwijzingen naar het rapport:

    Internet sterk groeiende sector (nu.nl)
    Internet sterk groeiende sector (planet.nl)
    Internet sterk groeiende sector (telegraaf.nl)

    geplaatst op
  • Het rapport is gratis op te vragen bij PwC:
    Bestelinstructies
    U kunt de 'Entertainment and Media Outlook for the Netherlands: Trends towards 2008' kosteloos aanvragen via .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
    Dus stuur ze snel een mailtje!!!

    geplaatst op
  • Dank voor de tip Arnoud; heb rapport inmiddels aangevraagd!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.