Online consumentenbestedingen gestegen tot 143,2 miljard dollar
De consumentenuitgaven op het internet zijn in het afgelopen jaar met 22 procent gestegen tot in totaal 143,2 miljard dollar (118,3 miljard euro). Vooral kleding was erg populair met een verkoop-stijging van 36 procent tot 12,2 miljard dollar. Dat bleek uit een gisteren gepubliceerd onderzoek (pdf) van het Amerikaanse onderzoeksbureau Comscore Networks (via: Nu.nl).
In 2004 bedroegen de totale verkopen via het wereldwijde web nog 117,2 miljard dollar. Exclusief de uitgaven voor reizen en vakanties gaven consumenten vorig jaar 82,3 miljard dollar uit, 24 procent meer dan in het voorgaande jaar. Aan reizen en vakanties werd vorig jaar op het internet 60,9 miljard dollar gespendeerd, 20 procent meer dan in 2004.
Op basis van de cijfers voor de eerste helft van 2005 schat ik dat de online consumenten-bestedingen in Nederland dit jaar uitkomen op ruim 2 miljard euro. Nederland is daarmee koploper in Europa.
Unilever geeft vandaag aan dat het voor € 220 miljoen [30% meer dan 2004] heeft uitgegeven aan online advertising. Unilever is hiermee de onbetwiste koploper in Nederland. Unilever denkt dat zijn reclamebudget in 2006 opnieuw toeneemt, maar niet met zoveel als over 2005.