Online consumentenbestedingen 1,24 miljard

8 maart 2004, 20:32

Dat de markt voor online consumentenbestedingen in Nederland in 2003 is gestegen naar een totale omzet van 1,24 miljard euro (

+32%

+27% ten opzichte van 2002) hoef ik eigenlijk niet meer te schrijven. Nagenoeg alle (online) media zoals emerce.nl, adformatie.nl, webwereld.nl en planet.nl hebben vandaag dit nieuws op de site staan. Wat me wel opvalt is dat ze allemaal klakkeloos de (foute) cijfers overnemen uit het persbericht!?

De cijfers van de afgelopen jaren:

Online consumentenbestedingen 1,24 miljard

De omzetstijging van 980 miljoen in 2002 naar 1,24 miljard in 2003 is volgens mij dus niet +32% maar +27%. Of zou mijn rekenmachine het niet meer doen?

Overige links:

http://www.blauw.com/

http://www.thuiswinkel.org/

http://www.shop.org/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Eduard

    Vraag me wel eens af of de redacteuren en journalisten van sommige sites de persberichten kritisch beoordelen voordat ze overgaan tot plaatsing.

    Hoe kom je er trouwens bij om deze cijfers na te gaan rekenen 🙂


    8 maart 2004 om 21:44
    AT

    Eduard. ken je marco niet? hij is een echte cijferneuker. haha. wel opvallend overigens.


    8 maart 2004 om 21:47
    Van Gogh

    Interessant zeg. Heeft Marco ook statistieken over zijn relatie thuis? Meten is weten, toch?

    Grow up.


    8 maart 2004 om 23:45
    media

    @Eduard: Ben inderdaad een cijferfreak zoals AT aangeeft. Een aantal kerncijfers over internetgebruik heb ik in Excel staan (en gebruik ik soms in presentaties). Controle is dan eigenlijk heel eenvoudig.

    @Gogh: slechte avond gehad? Wat is trouwens de reden dat je niet onder je eigen naam durft te posten en in plaats daarvan namen als van Gogh en Socrates gebruikt?


    9 maart 2004 om 05:59
    media

    Krijg net een berichtje van Blauw Research. In 2002 was de totale omzet 937 miljoen ipv 980 miljoen. En in 2001 was deze 527 miljoen euro. Blauw heeft sinds de vorige meting een correctie toegepast in kledingverkopen (ze meten nu alleen netto-verkopen, omdat er een hoog aandeel retourzendingen in deze producten zit). Het is maar dat je het weet 🙂


    9 maart 2004 om 08:27
    AT

    Marco. een retourenpercentage van 4,39% (!) is niet veel. Vergelijkbaar met gewone retailing. Nog steeds een kanppe prestatie.


    9 maart 2004 om 08:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!