Online communities leren bedrijven hun klanten kennen

1 maart 2003, 09:32

Online communities brengen gelijkgestemde klanten samen en bieden bedrijven zo relevante informatie over hun gedeelde interesses en denkbeelden.

Door op deze ontwikkeling in te spelen met informatie en door communicatiemogelijkheden te sponsoren, kunnen bedrijven bovendien verwachten dat bezoekers regelmatig terugkeren naar de site en er meer tijd doorbrengen.

Het IBM Institute for Knowledge-Based Organizations onderzocht een groot aantal online communities en onderscheidt drie belangrijke potentiele bronnen van informatie.

Allereerst is er het registratieproces, waaruit demografische informatie en interesseprofielen verkregen kunnen worden. Hieruit komen doelgroepen naar voren en op basis daarvan kunnen bedrijven gerichte content bieden.

De tweede informatiebron zijn discussiegroepen waar bezoekers ideeen uitwisselen, vragen stellen en commentaren leveren. Bedrijven krijgen zo uit de eerste hand ervaringen van klanten te horen en kunnen reageren op hun vragen en opmerkingen.

Een derde bron van gegevens zijn door het bedrijf gesponsorde activiteiten, zoals chatmogelijkheden met deskundigen, seminars, online marktonderzoek en nieuwsbrieven via e-mail.

Bron: Marketing Management p. 22, 3,5 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!