Online Tuesday #56: hoe corporates net zo goed kunnen innoveren als startups

28 oktober 2015, 10:00

Corporates kijken met een schuin oog – en soms iets minder schuin – naar startups vanwege hun vermogen tot innovatie. Dat startups makkelijk innoveren lijkt logisch, want startups hebben geen legacy, geen bestaande cultuur waartegen moet worden gevochten, geen investeringen die moeten worden afgeschreven. Toch kunnen ook corporates hun innovatiekracht nieuw leven in blazen. Daarover gaat Online Tuesday #56 op 10 november 2015.

Een van de manieren waarop je de verschillende mogelijkheden tot innoveren bij grotere organisaties kunt indelen, is het ‘three-maxima model‘: sustaining, adjacent en disruptive.

  • Sustaining gaat uit van het doen wat je al doet. De innovatie zit in het beter dan van wat je al doet, optimalisatie dus. Het is vooral gericht op de korte termijn.
  • Adjacent gaat uit van de verandering van één aspect van je propositie, bijvoorbeeld je product of de markt. Deze aanpak is vaak geschikt voor de middellange termijn.
  • Bij disruptive of transformative gaat het om cannibalisatie van een bestaande markt. Iedereen zegt het te willen zijn, disruptief, maar de vraag is hoe veel partijen het nou ook echt zijn.

Sprekers

Tijdens de aankomende sessie van Online Tuesday zullen 3 sprekers de innovatiekracht van organisaties bespreken aan de hand van deze fasen. De bevestigde sprekers zijn:

  • Omar Mohout, Startup Professor aan de Antwerpen Management School – how to put the disruption back into corporates?
  • Dirk Schluter, Founder of FONK, Innovatie DNA – a model to build and design disruptive products.

De derde spreker wordt vandaag of morgen bevestigd.

Vervroegde aanvang

Omdat Omar Morhout om deze avond om 20.30u in de Thalys moet zitten, willen wij strak om 19.30u beginnen. Dat betekent dat de zaal om 19.20u zal openen. We willen je dan ook verzoeken om uiterlijk 19.15 uur aanwezig te zijn!

Inschrijving

De inschrijving opent vandaag om 12.00 uur (’s middags). Dan worden de 275 plaatsen vrijgegeven. Je kunt je inschrijven via Meetup (vanaf 12 uur dus)!

LET OP: de inschrijvingsprocedure is sinds vorige maand anders! Er is géén tweede ronde van inschrijvingen vanwege een aanpassing in Meetup.com die een dergelijke verdeling van plaatsen vooralsnog onmogelijk maakt.

Ben je te laat en zijn die plaatsen vergeven? Meld je dan aan voor de wachtlijst. Je ontvangt dan automatisch een bericht als er een plaatsje voor je vrijkomt.

Partners en sponsoren

Online Tuesday is het maandelijkse event over online marketing dat wordt georganiseerd door Marketingfacts, Traffic4U, NEWPEOPLE, DQ&A Media Group en PostNL.

Online Tuesday wordt mede mogelijk gemaakt door onze sponsoren Nextail, Exponential, MeasureWorks en Massarius. De videoregistratie en livestream worden verzorgd door Voormedia.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!