Online merkbescherming, ook (of juist) voor de mkb-marketeer

23 juni 2021, 06:00

Online merkbescherming mag voor veel grotere organisaties dan al een standaard aandachtspunt in de marketingstrategie zijn, bij veel mkb-ondernemers staat het nou niet bepaald bovenaan het prioriteitenlijstje. Begrijpelijk? In zekere zin wel. Verstandig? Nee, en wel hierom.

Mkb’ers zijn steeds vaker het slachtoffer van cybercriminelen en dat kan grote gevolgen hebben. Wanneer kwaadwillenden de naam van jouw organisatie (en inderdaad, reputatie) online misbruiken via nepwebshops, phishingmails of domeinnaamkaping reikt de schade veel verder dan alleen die reputatie. De naam kan ook gebruikt worden om leveranciers, partners en medewerkers te benaderen en daarbij jouw bedrijfsidentiteit te stelen.

Foodlink

Een treffend voorbeeld hiervan is wat Foodlink overkwam. Fraudeurs registreerden domeinnamen die sterk leken op de officiële website van het bedrijf en plaatsten hier nepwebwinkels op. Vervolgens werd gestart met de b2b-verkoop van allerlei producten, tot mondkapjes aan toe. Kopers die geld overmaakten, deden een aanbetaling op de bankrekening van een zogeheten katvanger (een individu die zijn bankrekening ter beschikking stelt aan fraudeurs). De totale schade van de fraude wordt geschat op ongeveer 182.000 euro. Menken Orlando, het moederbedrijf van Foodlink, liet het er niet bij zitten. Hoewel het bedrijf zelf niet direct gedupeerd was, voelde het zich in zijn reputatie aangetast en ondernam actie tegen de fraudeurs. Uiteindelijk lukte het om een deel van het geld weer terug te halen.

Altijd, zelfs júist interessant

Een veelgehoord excuus om geen actie te ondernemen is de nuancering ‘ach, zo interessant is mijn bedrijf nou ook weer niet’. En daar gaat het mis. Want voor een cybercrimineel is íeder bedrijf interessant, hoe groot of klein ook. Het voorbeeld van Foodlink laat dit duidelijk zien.

We kunnen zelfs stellen dat júist voor de (kleinere) mkb-bedrijven online merkbescherming steeds belangrijker wordt. Want cybercriminelen zijn ook net mensen, ze zoeken naar de eenvoudigste en snelste weg om geld te verdienen. En waar grotere organisaties hun security-zaken over het algemeen op orde hebben, is dat bij veel mkb’ers nog minder het geval. Wat ze automatisch tot een interessant doelwit maakt van cybercrime.

Online merkbescherming dient niet alleen ter bescherming van jouw organisatie, ook klanten en partners zijn erbij gebaat

Bovendien: beschikt jouw organisatie niet over interessante gegevens, dan zit er vast wel een grotere vis in het directe netwerk waar ze hun hengel naar kunnen uitwerpen. Op die manier kan een mkb-ondernemer gebruikt worden als stepping stone naar een grotere, interessantere speler. Online merkbescherming dient dus niet alleen ter bescherming van jouw eigen organisatie, ook klanten en partners zijn erbij gebaat.

Nou weten we allemaal dat het op poten zetten van compleet veiligheidssysteem voor online merkbescherming weinig prioriteit heeft bij veel mkb-bedrijven. Goed nieuws: dat hoeft ook niet. Een aantal stappen voldoen om een basisbescherming te bieden.

1. Registreer waar mogelijk je merk- en handelsnaam

Bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) kan een merknaam worden geregistreerd zodat deze beschermd is. Dit geeft meer slagkracht om op te treden tegen anderen die misbruik proberen te maken van een zorgvuldig opgebouwde merknaam en reputatie. Ook het registreren van je handelsnamen bij de Kamer van Koophandel maakt het makkelijker om op te treden tegen misbruik.

2. Registreer het logo

Minstens zo bepalend voor je merk is het logo, ook hiervoor is het slim om het beeldmerk vast te leggen. Dit kan eveneens via het BBIE. Hiermee wordt voorkomen dat een logo ongevraagd op malafide websites verschijnt.

3. Zet de juiste standaarden aan

Als je wilt voorkomen dat een domeinnaam wordt misbruikt voor e-mailspoofing of CEO-fraude, kan het gebruik van een aantal internetstandaarden helpen. Zo voorkomt DNSSEC dat bezoekers of e-mails worden omgeleid naar een nepdomein en biedt DMARC, een verificatieprotocol voor e-mail, bescherming tegen e-mailspoofing. Je kunt op internet.nl verifiëren welke standaarden al bij jou in gebruik zijn.

Dat mkb’ers interessant zijn voor cybercriminelen bleek al uit eerder onderzoek, vorig jaar werd 22 procent van de mkb-bedrijven slachtoffer van cybercrime. Phishing heeft hier een belangrijk aandeel in. Mkb’ers vormen een interessante doelgroep voor cybercriminelen omdat hun beveiliging niet altijd op orde is (ongeacht of dit nou door gebrek aan tijd, kennis of middelen wordt veroorzaakt). Een betere online bescherming van het merk zorgt voor een eerste stevige verdedigingslinie tegen cybercrime, waardoor de mkb-ondernemer zich kan richten op waar zijn hart daadwerkelijk naar uitgaat: ondernemen.

Michiel Henneke
Marketingmanager bij SIDN

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief