Online lingerie shoppen doet men het liefst bij Hunkemöller

18 juni 2013, 09:14

Als respondenten zich vrij oriënteren en zelf mogen kiezen bij welke online winkel ze het liefst lingerie kopen, dan wordt de website van Hunkemöller het vaakst aangewezen. Dat blijkt uit het recente onderzoek van WUA!. Hunkemöller behaalt een eindscore van 7,7 en wordt op enige afstand gevolgd door Wehkamp (7,1) en Livera (6,1).

Klik voor een grote weergave

Budget voor online lingerie

Tijdens onderzoeken van WUA! worden respondenten geheel vrijgelaten in hun online zoektocht. Ze krijgen enkel een case voorgelegd, zoals in dit geval: U wilt een nieuw lingerie setje (BH en onderbroek) kopen voor u zelf. Ga u oriënteren op een lingerie setje op het internet. De respondenten mogen vervolgens zelf bepalen wat hun zoekstrategie is en welke criteria ze hanteren. Dus ook hoeveel budget ze hebben.

WUA! brengt al deze gegevens vervolgens in kaart. Daaruit blijkt dat driekwart van de respondenten maximaal 50 euro wil uitgeven aan een nieuw lingeriesetje. 21% is bereid om tot de 100 euro te gaan. Daarboven wordt het voor 97% van de respondenten te duur. De duurdere merken vallen voor het overgrote deel van de consumenten dus al direct af, maar dat geldt natuurlijk voor wel meer producten.

Klik voor een grote weergave

Verschillen in vindbaarheid en voorkeur

Zoals de eindscores al aangaven, zijn de onderlinge verschillen in de top 3 van de ranglijst behoorlijk. Dat begint al bij de vraag hoe vaak de verschillende websites door de respondenten worden gevonden en beoordeeld. Qua online vindbaarheid ziet de top 3 er hetzelfde uit: Hunkemöller (85%), Wehkamp (66%) en Livera (47%).

Belangrijker is natuurlijk de uiteindelijke voorkeur. Ook hier is Hunkemöller uiteindelijk favoriet: 24% van de respondenten koopt hier het liefst de lingerie. Wehkamp (14%) en Livera (5%) volgen opnieuw op afstand, maar H&M zit hier met 13% ook nog tussen. Ook bonprix krijgt met 8% nog meer stemmen dan Livera. In de tabel hieronder is goed te zien hoe deze websites hun achterstand in vindbaarheid goedmaken dankzij een hoge conversie.

Klik voor een grote weergave

Reviews? Nee, dank u

Online oriënterende consumenten maken veel gebruik van klantenbeoordelingen om ze te helpen bij de keuze. De oprichters en directeuren van WUA! schreven er al een boek over. Maar in tegenstelling tot andere onderzoeken, werd bij deze Web Performance Scan weinig gebruik gemaakt van reviews.

Slechts 13% van de respondenten liet zich leiden door de ervaringen van andere klanten. Wellicht heeft men bij een sterk persoonlijk product als een lingeriesetje het idee toch zelf het best te weten wat de juiste keuze is.

Klik voor een grote weergave

Wat verwacht de klant?

De aankoop van een lingerie setje is persoonlijk en er komt ook een deel smaak en gevoel bij kijken. Uit het onderzoek blijkt dat de consumenten de aanbieders op verschillende punten vergelijken: kwaliteit, beeldmateriaal, prijs, levering, productaanbod en pasvorm. Die kernwoorden zeggen iets over de verwachting van de consument. Aan de lingerieaanbieders de taak om alle informatie zo duidelijk mogelijk op de site weer te geven, om te voldoen aan de wensen van de klant. Het beantwoorden van de belangrijkste klantvragen heeft daarnaast een positief effect op het vertrouwen van de consument in de aanbieder. Zie hiervoor een eerder verschenen artikel: 10 best practices voor online vertrouwen.

Hunkemöller het meest innovatief

De winnaar van het onderzoek werd dus door 85% van de respondenten bezocht. Maar waarom wees ruim een kwart van deze bezoekers Hunkemöller uiteindelijk ook aan als favoriet? Een van de positieve factoren in dezen is het feit dat Hunkemöller.nl het vaakst wordt gekozen als meest innovatieve website. De website heeft ‘aangename foto’s, het is duidelijk door wie er bezorgd wordt en afhalen op een Kiala-punt is ook mogelijk’, aldus een respondent.

Klik voor een grote weergave

Waarom kiezen respondenten voor Hunkemöller?

  • ‘Het ziet er supermooi uit, duidelijke navigatie, nodigt uit tot kopen.’

  • ‘Er is veel aanbod. Onderaan duidelijk betaalwijzen, thuiswinkelwaarborg en alle dingen die onder klantenservice vallen.’

  • ‘Duidelijke menuopties, snel doorklikken naar het gewenste item, ruim en overzichtelijk opgezet.’

  • ‘Als je op een artikel klikt, krijg je duidelijk te zien welke artikelen daarbij horen, zodat je een setje kan maken.’

  • ‘Gezellige lay-out, keuzebuttons staan duidelijk aangegeven, “winkelmandje” is prominent in beeld, handige terugzoekfunctie.’

Conclusie

Zorg voor een gelikte site die compleet is in alle facetten van productinformatie. Wanneer de consument makkelijk kan navigeren tussen de verschillende producten; de verschillende opties overzichtelijk uiteengezet zijn; en de stappen tot aankoop en service duidelijk uitgelegd zijn; versterkt dit ook nog eens het vertrouwen van de consument in de aanbieder.

Klaas Kroezen
Directeur bij WUA B.V.

Klaas Kroezen is sinds 1999 actief als internetondernemer. Samen met zijn broer Henk Kroezen is hij oprichter van WUA: de wereldwijde marktleider in Digital Experience Benchmarking.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Remco

    En terecht! Zijn ook het meest online georienteerd binnen de lingerie branche.


    18 juni 2013 om 10:27
    Sam

    Van de week ook besteld in de webshop van Hunkemoller nav nieuwsbrief. Wat mij het bloed onder de nagels vandaan haalt is dat ze geen juiste relevante producten tonen.

    Zij tonen modellen in een compleet setje (slip + bh) echter wanneer je hierop klikt dan krijg je dus alleen het slipje of bh als product. Het zou fijn zijn als de bijpassende bh of slip als relevant product werd getoond, zodat je eenvoudig een compleet setje kunt shoppen…


    18 juni 2013 om 14:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!