Omzet thuiswinkel branche naar 2,5 miljard euro

14 april 2004, 08:33

De Nederlandse thuiswinkel markt is in 2003 gestegen naar 2,5 miljard euro, een stijging van 14,3% ten opzichte van een jaar geleden. Nederland is daarmee het vierde Europese land qua thuiswinkelomzet, na Duitsland, Groot-Brittannie en Frankrijk.

Per hoofd van de bevolking werd in 2003 voor gemiddeld ?154 aan producten en/of diensten via catalogi, internet, televisie, post, telefoon, enz. gekocht Dit is ?19 meer dan in 2002.

De omzetstijging in de thuiswinkel branche in 2003 is met ruim 14% opvallend te noemen in vergelijking met de -3% daling in de reguliere detailhandel. Het aandeel van de totale thuiswinkel branche in 2003 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelsomzet bedraagt inmiddels 3% (2,7% in 2002). Het aandeel van de thuiswinkel branche ten opzichte van de non-food retail bedraagt nu 5,3% (4,4% in 2002).

De cijfers voor verkopen op afstand, waarin alle verkoopkanalen gemeten zijn, maken onderdeel uit van de Thuiswinkel Markt Monitor en zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking Blauw Research en mede gebaseerd op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De meer dan 150 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org vertegenwoordigen zo?n 70% van de totale Nederlandse thuiswinkel markt.

Omzetontwikkeling thuiswinkel branche in miljarden euro?s per jaar:

1998: ? 1,09

1999: ? 1,23

2000: ? 1,52

2001: ? 1,84

2002: ? 2,2

2003: ? 2,5

De forse stijging van de omzet van Nederlandse thuiswinkelbedrijven is te danken aan de sterke groei van consumentenbestedingen op internet. In 2003 stegen de aankopen via internet als bestel- en verkoopkanaal naar ?1,2 miljard, een stijging van 32% ten opzichte van 2002. Ook nieuwe toetreders tot de markt, vari?rend van traditionele detailhandel tot financi?le dienstverleners, dragen bij aan de snelgroeiende omzetstijging.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: ?De omzetgroei betekent dat de inhaalslag voor Nederland op Europees niveau zich voortzet. Nederland bezet nu een stevige vierde plaats op de Europese ladder van omzetcijfers. Tegelijkertijd zien we dat consumenten bewust kiezen voor internet als nieuw bestel- en koopkanaal. Het vertrouwen in kopen op afstand blijft verder toenemen, wat niet in de laatste plaats te danken is aan de groeiende bekendheid van het consumenten keurmerk Thuiswinkel Waarborg.?

Jongen: ?Dit najaar nog wordt rond het Thuiswinkel Waarborg voor de eerste maal de Nationale Thuiswinkel Week georganiseerd: een nieuw event op de retail kalender dat het gemak van kopen van producten en diensten via catalogi, internet etc. onder de aandacht van de consumenten zal brengen.?

Bron:

www.thuiswinkel.org

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!