Omzet muziekverkoop met 5% gedaald

5 februari 2004, 06:12

Voor het vierde achtereenvolgende jaar is de omzet van geluidsdragers gedaald in Nederland. De verkoop van muziek-DVD’s verdubbelde echter bijna en vormde zo de pleister op de wonde.

Het nieuwe medium kon niet voorkomen dat de omzet in de audiomarkt 5% daalde naar een totaal van 443,9 miljoen euro. De Nederlandse consument kocht hiervoor 33,2 miljoen cds, singles en DVDs, dit is 3% minder dan in het jaar daarvoor. Het verschil in daling tussen omzet en stuks wordt veroorzaakt door een prijsdaling van cd-albums. De gemiddelde prijs van cd-albums ging van 14,36 euro in 2002 naar 13,60 euro in 2003.

Illegaal uitwisselen van muziek, (semi)commerci?le piraterij en de vele digitale kopieermogelijkheden zetten de audio-industrie onder druk. Echter: in 2004 zijn de ogen gericht op het groeiende aanbod legale muziek-websites. Deze zijn in Amerika al populair en bieden ruim 300.000 songs legaal aan. Ook in Nederland en elders in Europa winnen deze sites aan bekendheid en aanbod.

Muziek DVD

Steeds meer mensen genieten van muziek op DVD. De verkoop van deze drager steeg het afgelopen jaar met 90% in omzet en 117% in stuks. Daarmee beslaat het muziekgenre ongeveer 20% van de video/dvd-markt. Veelal gaat het om registraties van live concerten zoals Robbie Williams – What we did last summer, Marco Borsato – Live in de Kuip en DJ Tiesto – In concert. Dit gegeven, in combinatie met de groeiende belangstelling voor live-muziek (bron: MOJO/NPI) toont aan dat muziek nog steeds ongekend populair is als tijdverdrijf.

Idols en Bauer temperen daling singlemarkt

De single-markt daalde opnieuw in 2003 maar minder scherp dan in 2002. In dat jaar daalde de singlemarkt met 31% in omzet tegen 12% in 2003. Dit is voornamelijk te danken aan het succes van de singleverkoop van de diverse Idols-finalisten en de hit van Frans Bauer. Een en ander neemt niet weg dat de verkoop van singles in de afgelopen vijf jaar gehalveerd is, van 28 miljoen euro in 1999 tot 14 miljoen euro in 2003.

Succes muziek-DVD; dalende CD-verkopen (totalen en percentages gebaseerd op cijfers in persbericht)

Legaal online aanbod

Een recent rapport van de IFPI (Online Music Report 2004) toont aan dat het legale muziekaanbod goed van de grond komt, volgend op successen als Apple iTunes, Napster en Rhapsody in de Verenigde Staten. Deze diensten berichten dat zij in de eerste helft van 2004 hun aanbod ook buiten de VS gaan aanbieden. In Europa zijn op dit moment al ruim 30 websites waar mensen legaal muziek kunnen downloaden. In Nederland zijn ruim 250.000 muziekwerken legaal te verkrijgen op websites als www.yeahronimo.com, www.tiscali.nl, www.noordzeemsn.nl en www.planet.nl. Verwacht wordt dat het aantal beschikbare songs sterk zal toenemen in 2004, platenmaatschappijen stellen steeds meer materiaal beschikbaar.

Bron:

http://www.perssupport.anp.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!