Omzet aan online zoekopdrachten gerelateerde reclame stijgt met 50%

4 november 2003, 10:22

In 2003 stijgt de omzet die zoekmachines boeken met betaalde, aan zoekopdrachten verbonden online reclame met bijna 50% naar 1,6 miljard dollar. Daarmee is deze reclamevorm de belangrijkste van alle online reclame geworden. Dit blijkt uit onderzoek van Jupiter Research.

Volgens onderzoeksbureau Overture zal de markt tegen 2008 zo`n 8 miljard dollar bedragen.Betaalde zoekopdrachten hebben als reclamemedium voor adverteerders grote voordelen: een schat aan informatie over de gericht benaderde doelgroep en een eenvoudig te meten effectiviteit. Bij Ford Direct, de online poot van Ford Motor Company, bestaat 20 tot 25% van het totale mediabudget uit reclame op zoekmachines en in 2004 zal de 25% overschreden worden. Volgens president Steve St. Andre draagt de informatie die uit zoekopdrachten verkregen wordt in belangrijke mate bij aan het succes van de online verkoop. Zo wordt onmiddellijk duidelijk welke zoektermen populair zijn en welke niet. Het succes van reclame via online zoektermen dreigt het medium echter te zullen ondermijnen. Sommige zoektermen zijn zo populair onder adverteerders dat zij vele malen duurder zijn dan minder gewilde termen.

Bron: Advertising Age

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!