Omzet aan online zoekopdrachten gerelateerde reclame stijgt met 50%

Omzet aan online zoekopdrachten gerelateerde reclame stijgt met 50%

In 2003 stijgt de omzet die zoekmachines boeken met betaalde, aan zoekopdrachten verbonden online reclame met bijna 50% naar 1,6 miljard dollar. Daarmee is deze reclamevorm de belangrijkste van alle online reclame geworden. Dit blijkt uit onderzoek van Jupiter Research.

Volgens onderzoeksbureau Overture zal de markt tegen 2008 zo`n 8 miljard dollar bedragen.Betaalde zoekopdrachten hebben als reclamemedium voor adverteerders grote voordelen: een schat aan informatie over de gericht benaderde doelgroep en een eenvoudig te meten effectiviteit. Bij Ford Direct, de online poot van Ford Motor Company, bestaat 20 tot 25% van het totale mediabudget uit reclame op zoekmachines en in 2004 zal de 25% overschreden worden. Volgens president Steve St. Andre draagt de informatie die uit zoekopdrachten verkregen wordt in belangrijke mate bij aan het succes van de online verkoop. Zo wordt onmiddellijk duidelijk welke zoektermen populair zijn en welke niet. Het succes van reclame via online zoektermen dreigt het medium echter te zullen ondermijnen. Sommige zoektermen zijn zo populair onder adverteerders dat zij vele malen duurder zijn dan minder gewilde termen.

Bron: Advertising Age


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.