Oeps!

14 oktober 2005, 06:04

Oeps!Een opmerkelijk bericht op de site van het AD vanmorgen over Talpa.

Zeker twintig minuten voordat donderdagavond tijdens de live-uitzending van Big Brother werd bekend gemaakt dat Linda als derde bewoner zou afvallen stond dat al op telekekst-pagina 372 van Talpa te lezen. En dat terwijl het publiek tot vlak voor het moment supreme door presentatrice Bridget Maasland werd opgeroepen om te bellen of te sms-en (25 eurocent per verstuurd bericht en 70 cent per ontvangen bericht) voor de favoriete bewoner!

Een woordvoerder van Endemol, dat Big Brother maakt, noemt het niet te verklaren. Het voorval wordt tot de bodem uitgezocht, zegt hij. Eerder waren er al geruchten op internet dat er vals gespeeld zou worden bij de populaire reality-soap. Zo zou de zwangere bewoonster Tanja, gisteren de winnares met 42 procent van de stemmen, onder geen beding weggestemd kunnen worden, omdat Talpa-baas John de Mol per se een bevalling in het Big Brother-huis wil zien Endemol ontkent dat stellig en bezweert dat alles eerlijk verloopt. ?Het is echt fair play. Al besef ik dat het dramatisch is als dit soort dingen gebeuren. Dit kunnen we niet hebben. We staan er niet goed op, maar er zal vast een verklaring voor zijn??, aldus een zweterige Jeroen van Waardenberg.

Het is te hopen voor de gehele branche want moge blijken dat hier sprake is van een vorm van kijkersbedrog dan zal dat gevolgen hebben voor alle formats met sms-voting aan boord. Mogelijk roept de branche nu zelf regulering en een toezichthouder over zich af. Hoe dan ook, deze precaire omstandigheden zullen de collegae producenten, omroepen en telco?s Endemol maar ook Talpa niet in dank afnemen. Wordt ongetwijfeld vervolgt…

(bron: AD)

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

19 Reacties

    Rupie

    vind ik dan opzich wel weer grappig. het kan volgens mij nooit lang meer duren met Talpa. programma’s die na één uitzending al weer stoppen enzo. wanneer zal John de Mol toegeven dat het een slechte investernig is geweest en hij de zender opdoekt?


    14 oktober 2005 om 06:17
    Hendrik

    Het is ook niet de eerste keer dat een sms-stemming niet zo echt blijkt. Ging het bij Idols ook al niet mis, omdat een kwart van de sms-stemmen nog niet was verwerkt ten tijde dat de uitslag bekend was gemaakt? En er was, meen ik, ook iets met de TMF-awards, die al bekend waren terwijl argeloze tieners nog volop aan het sms-en waren. Dat de stemming van BB nep is, verbaast me niets. En dát het nep is, lijkt me wel bewezen als Teletekst inderdaad het bericht al heeft geplaatst, want die zijn wel kritisch op hun content. (trouwens, het laatste woord ‘vervolgt’ moet neem ik aan ‘vervolgd’ zijn)


    14 oktober 2005 om 06:34
    Mark

    @Rupie

    hier ben ik het niet mee eens. Het is juist goed om snel de slechtlopende programma’s van de buis te halen en met ‘betere’ (ieder zijn eigen smaak) programma’s te komen. Daarin is Talpa juist goed bezig.

    Ik hoop idd dat er een soort toezicht komt op de sms praktijken van verschillende programma’s om de branche in leven te houden. Er mag gewoonweg niet mee gesjoemeld worden.


    14 oktober 2005 om 06:45
    Mik

    Is het niet één grote zwendel als het gaat om sms-en ??? In hoeverre wordt er niet bij elk programma gemanipuleerd om de interesse te houden. Het is allemaal leuke tv maar komt niet in de buurt van de werkelijkheid.


    14 oktober 2005 om 06:55
    Gaarenstroom

    GA ZO DOOR TALPA!!!


    14 oktober 2005 om 06:56
    Doron

    Ook lekker voor de boys van goldenbytes 😉


    14 oktober 2005 om 07:00
    LuKe

    A conspiracy theory: Dit is goed voor de aandacht en slecht voor de inkomsten… Tis natuurlijk een kwestie van kiezen als het (nog) niet zo lekker loopt. Hoe kan zoiets nu nog echt per ongeluk gaan? Dus als iemand al op de hoogte was van de consequenties, dan was het zeker slim om Van Waardenberg buiten de ‘loop’ te houden. Komt de fout lekker natural over….


    14 oktober 2005 om 07:29
    Jonathan Marks

    I guess some people at Talpa will also be exiting the door if this was indeed a cover-up or blunder. The public is not going to be swindled…


    14 oktober 2005 om 08:26
    Rupie

    @Mark

    heb je opzich wel gelijk aan ja, maar dat is zo ongeveer ook het enige waar Talpa goed in is. Eigenlijk zijn ze in mijn ogen maar goed in 2 dingen. de 1e is het snel van de zender halen van programma’s die niet genoeg kijkers trekken, de 2e is het maken van slechte programma’s die ze van de zender kunnen trekken. het lijkt wel of ze zich erin willen specialideren! elk prgramma wat ze uitzenden lijkt tegen te vallen. ‘T Mannetje wordt al na 1 uitzending van de zender af getrapt. veel minder mensen kijken naar de eredivisie sinds Talpa het uitzendt. lijkt me toch echt dat dit niet erg lang goed kan gaan. De Mol heeft diepe zakken, maar soms moet je een slechte investering toegeven lijkt me zo…


    14 oktober 2005 om 08:35
    neoMagic

    Zullen we een poll gaan starten hoe lang Talpa nog zal leven? 😉


    14 oktober 2005 om 08:35
    Rupie

    @neoMagic

    waar kan ik inzetten?


    14 oktober 2005 om 08:36
    nikao

    berichten voor teletekst worden altijd van te voren al aangemaakt (stond ook de dood van een zeker lid van het koninklijk huis ook niet een keer voortijdig op teletekst??). Wellicht dat iemand per ongelijk een van deze 3 pagina’s al live had gezet.


    14 oktober 2005 om 08:41
    pgarama

    @Nikao: Geen gekke gedachtengang inderdaad. Als iemand op sterven ligt wordt de pagina alvast aangemaakt zodat het nieuws ontzettend snel gepubliceerd kan worden. Waarom zou er niet voor elke mogelijke afvaller van BB alvast een pagina klaar liggen..


    14 oktober 2005 om 08:46
    Rupie

    tuurlijk is dat de meest logische reclame, je gaat ook niet na de introductie van een nieuw product beginnen met het maken van een websiet, die heb je van te voren al af. kijk naar apple met de ipod video, die hadden de website ook al klaar en per ongeluk online staan. maar dat maakt het niet minder leuk 😛 waarschijnlijk hadden ze voor elke deelnemer al een pagina klaar liggen, of hadden ze deze gemaakt op basis van de tussenstanden. is allemaal heel logisch lijkt mij. aja, slechte publiciteit bestaat nou eenmaal niet he…


    14 oktober 2005 om 09:39
    Rupie

    “reclame” in mijn vorige post moet “verklaring” zijn… gelukkig is het bijna weekend!


    14 oktober 2005 om 09:40
    Ray

    Maak je geen illusies. Het stemmen bij Big Brother is 1 grote zwendel. Mijn broer heeft een seizoen lang achter de schermen gewerkt en er wordt echt niet alleen gekeken naar de uitslagen van de stemmingen per SMS.

    Wie voor hogere kijkcijfers kan zorgen blijft er echt wel in !


    14 oktober 2005 om 09:41
    klaas

    Prefab paginaas klaar hebben leggen is tot darantoe.

    Maar ze alvast in de goeie volg orde klaar hebben leggen….


    14 oktober 2005 om 13:39
    Hamoedie

    SMS’jes versturen en je stem niet mee laten tellen kan niet.

    Echter in geval van onze Johnie de Mol en zijn “kindje” zwangere Tanja : Ik zou hetzelfde doen, vooral omdat het een nieuwe zender is waar veeeeeeeeeeel geld in wordt gepompt


    17 oktober 2005 om 07:17
    Casper

    Ach, in ieder geval is het Talpa gelukt om niet meer zoveel mensen naar dat domme voetbal te laten kijken. Dat is ook wat waard!

    Ik denk dat Talpa op zich goed bezig is. No way dat je in een paar maanden tijd nummer 1 bent, dat is niet reëel. Dat je dan wat rommelt en schuift met zendtijd, formats etc. begrijp ik wel.

    Het enige waar ik mijn twijfels bij heb is dat het lijkt alsof elk programma gekker en extremer moet zijn. Het lijkt alsof er geen aandacht wordt besteed aan “normale” tv. En ik denk dat er te weinig mensen zijn die alléén maar extreme tv willen kijken. De mix is nog niet ideaal, mijns inziens.


    17 oktober 2005 om 10:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!