Sportweek wordt als merk opgeheven en NUsport wordt het vlaggenschip van Sanoma Uitgevers als het om algemene sport gaat bij de multimediale uitgever. Verrassend was het niet, zeker niet na de succesvolle samenwerking bij bijvoorbeeld de Tour de France van 2009. Tekenend voor de kracht van het merk NU is het wel en daarmee ook voor het gebrek aan kracht van Sportweek. De nieuwe formule Nusport kent een blad, een website en een mobiele website.
Dat de kerstboom meer ballen krijgt (denk aan Tour 2010, FIFA WK 2010, Olympische Spelen Vancouver) ligt voor de hand en ik ben vooral erg benieuwd naar de mogelijke doorvertaling naar video en TV. NUsport heeft nu al veel video, vooral ANP en ZoomIn materiaal. Ook maakte NUsport tijdens de Tour eigen videocontent met partner Skill-Shimano. De kracht van bewegend beeld op internet, maar ook op de schermen van bijvoorbeeld stations of McDonalds is evident, zeker voor sport.
Voor Sanoma is dit de eerste echt duidelijke integratie van de tijdschriftentak en het oude Ilse Media. Opvallend is dat hierin het jongere (online) merk het wint van het oudere tijdschriftmerk. In het geval van NU is dat niet zo verbazingwekkend, gezien de kracht van het merk. Eerder zagen we bij Sanoma al wel de focus op online bij bijvoorbeeld hockey.nl. Hier dragen het tijdschrift en de website dezelfde naam, inlcusief het .nl.
Interessant wordt hoe nu de verhouding wordt tussen de losse, sportspecifieke titels (Procycling, Hockey.nl, Golfersmagazine) en het overkoepelende Nusport. Er lijkt ruimte voor verdere integratie: op zijn minst aan de achterkant (content op beide platforms), maar ook aan de voorkant (NuGolf, NuFiets, NuHockey). Integratie die leidt tot besparing, net als bij Sportweek en NUsport, waar het voornemen is om drie banen te laten verdwijnen.