Nrc.next: de eerste indruk zegt alles

14 maart 2006, 21:29

Nrc.next: de eerste indruk zegt alles

Vandaag werd de nrc.next gelanceerd. Marcel van der Heijden, lezer van Marketingfacts, student en behorend tot de doelgroep stuurde me zijn eerste indruk:

Vannochtend om half negen, de slaap nog uit mijn ogen vrijvend, liep ik het terrein van de Erasmus Universiteit op richting het eerste college van die dag. Wat nou geen begeisterung Mark Rutte! Voordat ik echter de collegezaal had bereikt werd ik belaagd door een charmante dame (waarschijnlijk zelf ook nog student) in een rode jas die mij het eerste nummer van nrc.next overhandigde. Hoewel bijna alle dagbladen vanwege teruglopende lezersaantallen vluchten in cross-mediale concepten die hun waarde nog moeten gaan bewijzen, doet het NRC Handelsblad juist het omgekeerde: zij introduceert een nieuwe krant. Net zoals haar grote broer is nrc.next gericht op een hoogeropgeleid publiek. Met deze krant wil het NRC Handelsblad aansluiting vinden bij de Spits/Metro generatie die over een x aantal jaar de nieuwe lezers van het NRC handelsblad moeten worden. Nrc.next is dus de “instapkrant”.

Het eerste nummer is omgeven door een omslag van 8 pagina’s waarin kort uiteen wordt gezet wat nrc.next nu precies is, wat we ervan mogen verwachten en krijgen we een korte toelichting over het team dat nrc.next elke dag voor ons tot stand gaat brengen. Of zoals nrc.next het zelf formuleert onder de vraag: Waarom nrc.next? “Een groeiende groep hoger opgeleide mensen leest geen betaalde krant, omdat dit niet bij hun levensstijl past. Ze nemen er niet de tijd voor en gebruiken internet, radio en televisie als hun voornaamste nieuwsbron. Voor hen is nrc.next: mensen die al weten wat er gebeurt en vooral willen weten wat dit betekent” Mooi geformuleerd en zo te zien voldoe ik wel aan het profiel van de doelgroep.

De eerste indruk van de krant is positief. Het blad is heel erg goed vormgegeven (daar kunnen de collega’s van het AD zeker nog wat van leren) met veel ruimte voor fotomateriaal. De artikelen zijn goed geschreven en houden het midden tussen de korte kernachtige stukken uit bijvoorbeelde de Spits en de achtergrondartikelen uit het NRC Handelsblad. Het cover artikel “Massamedia bereiken geen massa’s meer” is heel toepasselijk gekozen voor de eerste uitgave en geeft op een goede manier de veranderende media behoefte van de hedendaagse consument weer. De krant is duidelijk ingedeeld in vaste katernen zoals Vanmorgen, Vandaag, Vanavond, Vanavond thuis (pluspuntje: de meest overzichtelijke tv gids die ik ooit in een krant heb gezien), Morgen, Internationaal, Sport, Economie en Opinie. Daarnaast maakt nrc.next nog plaats voor wisselende katernen zoals In beeld (foto van de dag), Pauze (cartoons), Cultuur, Nederland & Europa, Wetenschap, Loopbaan, Media, Film en Stijl.

Wat opvalt in nrc.next is dat vooral de integratie met de website wordt benadrukt. Snel dus maar een kijkje nemen op www.nrcnext.nl. Huh wat krijgen we nu? Een re-direct naar www.nrc.nl/next. Geen eigen site voor nrc next? Jan Benjamin, chef internet en media van het NRC ligt toe “nrc.next krijgt een eigen homepage, adres nrc.nl/next, als onderdeel van de grote website nrc.nl. De columns, weblogs en vragenrubrieken zijn daar te vinden – en voortaan allemaal interactief”. Zelf noemen ze de site de “nextlog”. Het houdt ook een beetje het midden tussen een website en weblog. De site is goed vormgegeven en het mag gezegd worden, de integrate tussen de digitale en de papieren editie komt goed tot zijn recht.

Dan nu het laatste puntje, en voor vele leeftijdsgenoten van de Spits/Metro generatie met mij: de prijs. Deze is zeker schappelijk te noemen. Voor 15 euro per maand valt hij elke dag op je deurmat. Bij studenten zelfs al voor 7,50. de vraag is dus of nrc.next het tij zal kunnen keren? Het is nog te vroeg om hierover conclusies te trekken maar ik ben zeker verrast door het eerste nummer en dicht nrc.next dan ook zeker goede kansen toe. Ik heb mij inmiddels laten verleiden tot een proefabonnement en zal nrc.next de komende tijd op de voet blijven volgen. Binnenkort meer dus.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

13 Reacties

    Eric

    Leuk dat je iemand uit de target group aan het woord laat, Marco. Ik hoor zelf geloof ik ook tot de doelgroep van NRC.Next en ik zal eens een proefabonnement aanvragen. Ben erg benieuwd of het niveau uitstijgt boven de Spits/Metro.


    14 maart 2006 om 22:14
    Joost B.

    Leuk, benieuwd hoe dit verder gaat verlopen. Op de Spits en Metro ben ik al uitgekeken aangezien het overgrote deel van dit nieuws de vorige dag al in je rss-reader werd gegooid. Ook voor mij een proefabbo dus..


    14 maart 2006 om 22:40
    Arash

    Wat is het meerwaarde van nrc.next ten opzichte van weblogs, nieuwsfeed en overige online nieuws providers?

    Waarom zou men betalen voor oud nieuws?


    15 maart 2006 om 07:17
    yvoschaap

    @Arash: nrc.next creeert zijn eigen nieuws door onderzoeken, interviews, en dieper in onderwerpen te duiken dan de ANP newsfeed. Iets wat weblogs niet doen (beschrijven dingen (en kopieren elkaar)) dus er is zeker een toegevoegde waarde vind ik.


    15 maart 2006 om 08:32
    Arash

    @Yvo

    Vraag is of de doelgroep (o.a studenten) bereid zijn hiervoor te betalen.

    Persoonlijk denk ik van niet. Ik geloof in de power of free.

    Waarom niet investeren in een sterke nieuws weblog, waar de 24 FTE medewerkers van nrc.next, beter, dieper en sneller nieuws leveren dan print kranten.

    Persoonlijk zie ik geen markt in nrc.next. Ik denk dat NRC klanten gaat verliezen aan nrc.next. Dus puur een verschuiving van huidige klanten en wellicht een lichte toename van nieuwe klanten. Deel van deze nieuwe klanten zullen nu al klant zijn van traditionele betaalde kranten.

    Creëren van eigen nieuws door onderzoeken, interviews, en dieper in onderwerpen duiken zie ik niet als een USP. Dit gebeurt al door veel online en offline nieuws providers.

    Wat zijn de USP van nrc.next?


    15 maart 2006 om 08:55
    Marcel

    @arash

    Dit ben ik niet helemaal met je eens. Je moet niet vergeten dat o.a. studenten veel reizen met de trein en niet heel de dag achter de PC zitten. Persoonlijk erger ik me dood aan de slecht geschreven stukjes, boordevol spelfouten en zonder diepgang die in de Metro en in de Spits staan. Ik ben daarom best bereid om 7,50/ 20 = 37,5 cent per dag te betalen voor een ochtendkrant die echt bij mijn leefwereld aansluit. Ik denk juist dat de combinatie tussen krant en website/weblog een goede insteek is. Vanaf 7 uur ’s ochtends wordt op de weblog het nieuws aangevuld wat in de geprinte editie staat. Kijk, ik wil ook niet zeggen dat nrc.next het walhalla is en dat zij alle tij gaan keren maar ik zou het ook niet zo snel afschieten. We zullen dus zien hoe nrc.next zich over de komende tijd gaat ontwikkelen….

    USP van nrc.next:

    – Tabloid (zeker belangrijk van de doelgroep)

    – Kosten (even vergeleken met een paar andere kranten en duidelijk goedkoper, helemaal voor studenten)

    – Goede integratie tussen on- en offline (vergelijk dit ook maar met enkele andere kranten)

    – Kwaliteit (van het nrc handelsblad) gevangen in een korte en kernachtige schrijfstijl zonder hiermee kwaliteit te verliezen.

    – Goede en duidelijke indeling (iets wat bijvoorbeeld het huidige AD op tabloid echt mist naar m.i.)


    15 maart 2006 om 22:05
    Peter Luit

    Ik ben vooral blij dat het medium papier weer eens wat positieve aandacht krijgt. In tijden van crossmediale communicatie lijken de ‘moderne en hippe’ digitale content providers wel eens te vergeten dat het medium papier nog steeds een belangrijke rol speelt in onze maatschappij. In de afgelopen jaren mag de ‘papiersector voor grafische eindproducten’ dan wel financieel hebben geleden, het totaa volume papier is in die jaren nauwelijks afgenomen. Papier werkt nog steeds als communicatiemedium en zal dat ook nog lang blijven doen. Natuurlijk moeten uitgevers zaken combineren, zodat het media speelveld een 24/7 cyclus gaat krijgen. FD/BNR is daar een goed voorbeeld van. Ik hoop van harte dat ook PCM naast de Telegraaf in ons land zorgt voor een kwalitatieve mediamix van nieuwsfeiten, gericht op steeds diverser wordende doelgroepen: ‘de individu als doelgroep’. Wat een uitdaging!


    16 maart 2006 om 08:39
    Arash

    @Marcel,

    Ik ben met jouw eens dat de prijs laag is in verhouding met andere kranten en dat de massa nog steeds eerder een krant leest dan informatie haalt via internet.

    Ondanks de spelfouten, is de kracht van SPiTS en Metro dat ze een prachtig manier van distributie hebben. Onderweg naar school, je werk enz pak je snel de Spits of de Metro en je bent snel op de hoogte van wat er in de wereld speelt.

    Bij nrc.next heb je 2 optie. Of je neemt een abonnement en je krijgt het (hopelijk) voordat je weg gaat. Of je moet er extra werk voor doen door het zelf op te halen en ook ervoor betalen.

    @Peter

    Ik ben het met jouw eens dat papier nog steeds een erg belangrijke medium is en een grote rol speelt in onze maatschappij. En denk dat het veel lef vraagt om met een nieuwe krant te komen.

    Zelf zet ik mijn vraagtekens bij het product en de distributie hiervan. Beide zijn niet uniek en zullen naar mijn mening niet veel nieuwe klanten aantrekken. Wel zal er een verschuiving plaats vinden vanuit andere kranten (waaronder NRC zelf).

    Ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen van nrc.next in de komende 12 maanden.


    16 maart 2006 om 09:10
    Marcel van der Heijden

    @Peter: helemaal met je eens!

    @Arash: Ik moet jou ook gedeeltelijk geven op het distributiepunt. Ook nrc.next maakt de grootste fout die je kan maken: slechte fullfillment! Mijn proefabonnement ging de 15e in maar ik heb zowel gister als vandaag ’s ochtends niks op de deurmat mogen aantreffen. Toch jammer…


    16 maart 2006 om 13:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!