Nooit meer winkelen dankzij virtual reality

7 november 2016, 06:00

“Mobiele telefonie heeft de manier waarop mensen winkelen veranderd. Terwijl je moeten wachten om aan tafel te gaan zitten voor het diner, blader je nog even snel een online productcatalogus door, tijdens het forenzen naar je werk doe je online nog wat aankopen en als je in een winkel bent, vergelijk je de prijs online om te achterhalen wat de beste deal is.” Zo valt te lezen in de meeste recente blogpost van Instagram. Volgens het sociale netwerk is het vinden van meer informatie over de specifieke producten die je ziet echter niet zo eenvoudig. Dagelijks publiceren miljoenen gebruikers foto’s van producten op hun persoonlijke account, waarom zou je deze niet direct kunnen kopen?

Met haar nieuwste experiment probeert het bedrijf hier verandering in brengen. Twintig retailers, waaronder Abercrombie & Fitch, Hollister, Levi’s, Macy’s, Michael Kors, MVMT Watches en Target, doen mee aan deze proef en bieden zogeheten shoppable foto’s aan van waaruit de gebruikers direct kunnen winkelen, zoals vorige week hier op Marketingfacts beschreven. Door een product aan te raken, krijgt de potentiële shopper aanvullende productinformatie te zien en middels een ‘shop now’-label is het mogelijk direct naar de site van de desbetreffende winkel te gaan om het product aan te schaffen.

Zero moment of purchase

Vorig jaar begin april rolde Amazon haar Dash Button in de Verenigde Staten uit. Velen dachten destijds nog aan een 1-aprilgrap, maar inmiddels is duidelijk dat het om serieuze business gaat. Landen als Duitsland, Groot-Brittannië en Oostenrijk maken inmiddels ook gebruik van de knop waarmee je eenvoudig producten bestelt. Meer dan 100 retailers bieden inmiddels hun eigen buttons aan via het platform van Amazon en uit onderzoek blijkt dat er iedere minuut een knop wordt ingedrukt.

De bedoeling is dat het apparaatje geplakt wordt in de buurt van waar het product veelvuldig gebruikt wordt. Dus de wasmiddel-button op de wasmachine, de scheermes-button op de spiegel van de badkamer en de hondenbrokken-button op de voederbak van Fikkie. De met wifi verbonden knop is eenvoudig via een app te configureren waarna met een druk op de knop favoriete producten kunnen worden bijbesteld.

Met de button heeft Amazon een zogeheten ‘zero moment of purchase’ gecreëerd: merken reageren direct op de behoefte van hun klanten. Kortingsbonnen, cadeauverpakkingen en advertenties spelen totaal geen rol bij de aanschaf van een product. Er komt zelfs geen (web)winkel meer aan te pas.

See now, buy now

‘s Werelds grootste e-commerce bedrijf, Alibaba, dat zelf geen voorraden beheert, is ook volop aan het experimenteren met nieuwe technologieën om te beoordelen hoe ze ingezet kunnen worden om een nieuwe shop-ervaring aan te bieden aan zijn gebruikers. Recentelijk toonde het bedrijf twee voorbeelden van hoe zij de toekomst van winkelen zien. Allereerst konden consumenten tijdens de livestream van de Tmall Global Fashion Show (Tmall is een b2c-marktplaats en maakt deel uit van het Alibaba-concern) middels de ‘see now, buy now’-functie direct de kleren en schoenen bestellen die de diverse modellen op de catwalk droegen.

Ten tweede maakte het bedrijf eind oktober via Twitter bekend dat klanten in de eerste helft van november hun inkopen kunnen doen in New York in een Macy’s-warenhuis dat alleen in de virtuele realiteit te benaderen is. Klanten moeten dus een VR-bril op hun neus zetten om het warenhuis te betreden.

The Fourth Transformation

Robert Scoble, co-auteur van de boeken ‘Naked Conversations’ en ‘Age of Context’, komt binnenkort met een nieuw boek uit dat gaat over de vele voordelen die virtual reality en augmented reality de mensheid te bieden hebben. Het boek heeft als titel ‘The Fourth Transformation’ en duidt de toekomstige staat van de computer aan.

Eerst hadden we het mainframe, toen PC’s, nu mobiele apparaten en de volgende fase wordt virtueel. Scoble heeft zelfs zijn baan opgezegd om dit gedachtegoed te evangeliseren, zo overtuigd is hij van zijn gelijk. In een recente blogpost doet Scoble de strategie van Apple voor het jaar 2017 uit de doeken. Volgend jaar bestaat de iPhone namelijk precies 10 jaar en Scoble voorspelt dat ze dit gaan vieren met een big bang. Hij voorspelt dat Apple met een glazen iPhone met een next-generation OLED-scherm op de markt komt dat in een VR-bril past en bestaande VR-toepassingen doet verbleken:

The clear iPhone will put holograms on top of the real world like Microsoft HoloLens does. […] It’s a big f**king deal and will change this industry deeply.

Ook uit de langetermijnstrategie van Microsoft met betrekking tot VR blijkt de immense potentie van deze technologie:

When Microsoft baked a browser into Windows, it changed the way we thought about the web, this is the same and is coming in a few months.

Microsoft-ceo Satya Nadella noemt mixed reality zelfs de ‘ultieme computer‘. En zelfs Magic Leap liet deze week weer eens van zich horen in een uitgebreid artikel in Forbes Magazine:

This is a different way of interacting with the world, a new generation of computers.

Een andere manier om met de fysieke wereld te interacteren. Dus ook met winkels. Met virtual reality wordt heel de wereld de nieuwe winkel.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!