Nokia verliest marktaandeel in Europa

8 december 2003, 05:55

Het Finse Nokia, producent van mobiele telefoons, heeft voor het eerst in drie jaar marktaandeel moeten inleveren in Europa. Dit blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door het Amerikaanse marktonderzoekbureau Strategy Analytics. In het derde kwartaal van dit jaar heeft Nokia maar liefst 10 procent marktaandeel moeten afstaan aan de concurrentie. En dat terwijl de totale markt voor mobiele telefoons in dat zelfde kwartaal met 23 procent is gestegen.

De 10 procent die Nokia heeft moeten afstaan zijn vooral naar het Zuid-Koreaanse Samsung en de joint venture SonyEricsson gegaan. Samsung en SonyEricsson komen daardoor op een derde en vierde plaats na het Duitse Siemens. De top vijf wordt afgesloten door Motorola.

Strategy Analytics verwacht wel dat de komende kerstverkopen ervoor zullen zorgen dat het marktaandeel van Nokia weer zal groeien.

Bron:

http://www.breekpunt.nl/

Half miljard mobieltjes van de hand

Het aantal verkochte mobiele telefoons komt dit jaar wereldwijd waarschijnlijk uit op een half miljard stuks. Alleen al in het derde kwartaal van dit jaar zijn 133 miljoen mobiele telefoons over de toonbank gegaan. Dit blijkt uit onderzoek van Gartner Dataquest.

De mobiele telefoonfabrikanten profiteren vooral van de groeiende vraag naar goedkope telefoons uit opkomende markten als Rusland, India en China. Maar ook uit verzadigde markten komt een groeiende vraag naar telefoons met kleurenschermen en cameratelefoons waarvoor mensen hun oude telefoon inruilen.

Nokia blijft marktleider, maar zag zijn marktaandeel in het derde kwartaal dalen van 35,9 procent naar 34,2 procent. De nummer 2, Motorola, be?indigde het derde kwartaal met een marktaandeel van 14,7 procent. Een kwartaal eerder was dit 14,6 procent. Vorig jaar in dezelfde periode bedroeg het echter nog 15,8 procent. Op nummer drie staat Samsung met een aandeel van 11,2 procent.

De grootste stijging komt voor rekening van het Duitse Siemens dat zijn marktaandeel van het tweede naar het derde kwartaal zag stijgen van 7 naar 9,1 procent. De relatief goedkope producten van de fabrikant doen het met name goed in Europa.

Bron:

http://www.telegraaf.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief