Nobless oblige

10 februari 2006, 14:14

Heeft u het overzicht nog? Enig idee waar u terecht kan voor uw periodieke portie eredivisie-, Europacup- of Oranjevoetbal?

Als het aan John de Mol ligt komt daar snel verandering in. Nadat recent de bekerwedstrijden waren binnengehaald werd vandaag bekend dat ook de uitzendrechten voor voetbalbeelden uit de Nederlandse eerste divisie terecht zijn gekomen bij Talpa. Niet geheel onverwacht maar wellicht aanleiding om is te kijken wie nou wat heeft en vooral hoe lang nog. John de Mol gaat voor voetbal schreef ik ruim een jaar terug nog in de veronderstelling dat dergelijke content het uiteraard zeer goed doet op een zender met een zwaar mannenprofiel en dat voornemen maakt hij waar.

Er is de afgelopen dagen fors gespeculeerd na de uitspraak van de Mol dat hij alle mediarechten wil bezitten voortkomend uit ??n kavel. Direct roept de markt moord en brand en wordt ogenblikkelijk de NMa gemobiliseerd want dat druist natuurlijk tegen regels met betrekking tot mededinging, nog los van het feit dat die mededinging er nauwelijks is. De NMa kan voorlopig even rustig doorsukkelen achter de bureaus want voor dat van marktdominantie door de Mol gesproken kan worden zijn we een paar jaartjes verder. Nog los van het feit of hij die verschillende media ook allemaal zelf zou willen handelen.

Het hebben van crossmedia rechten, want daar gaat het hier over, is in ieder geval van belang om generieke afspraken te kunnen maken met adverteerders en sponsors. De huidige fragmentatie is ook voor deze partijen namelijk minder interessant en als men voor exposure rondom bijvoorbeeld wedstrijden uit de Eredivisie terecht kan bij ??n loket zou dat betrokkenen dienen. Maar zover is het voorlopig nog niet.

Een kort overzichtje

Tele 2 heeft de live-rechten voorlopig tot medio 2008. Per week wordt een keuze wedstrijd live doorgegeven aan Canal Digitaal voor betaalde distributie via de satelliet.

SBS bezit de rechten op de thuiswedstrijden van het Nederlands elftal voor EK en WK kwalificatie alsmede vriendschappelijke uit en thuiswedstrijden van Oranje tot 2010.Verder ook tot 2010 de Johan Cruijff Schaal.

De NOS heeft op dit moment het mooiste pakket en de meeste live uren op het open net. De NOS heeft de wedstrijden Champion League tot en met 2009. In deze zit voor een deel Chellomedia?s voetbalkanaal sinds kort opgegaan in Sport1. Verder heeft de NOS tot 2009 afspraken met Ajax, Feijenoord, PSV, AZ en Heernveen met verschillende einddata?s. PSV is trouwens als enige nu in onderhandeling met Talpa voor het volgende seizoen. Uiteraard heeft men nog de eindronden van het WK 2006 en 2010. De NOS dreigt echter de rechten voor EK 2008 te verliezen. Immers, ook de commerci?le drie zijn bereid diep in de buidel te tasten.

RTL zend wekelijks ??n live-wedstrijd uit op RTL5 en kan dat blijven doen tot 2008. Daarnaast heeft men evenals satelliet zender BVN de tweede uitzendrechten voor de samenvattingen en een sublicentie voor een aantal wedstrijden tijdens het WK 2006.

Talpa, John de Mols mediavehikel begint gestaag een waar voetbalbolwerk te worden. Naast de belangrijke samenvattingen van de eredivisie heeft men live rechten en samenvattingen van de eerste divisie. Verder het gehele nationale bekertoernooi, de uitwedstrijden van Oranje in de kwalificatiereeksen op weg naar EK en en WK tot 2010. Maar ook alle uit- en thuiswedstrijden van Jong Oranje tot 2009. Een fraai pakket waar dus mogelijk de eindronde van het EK 2008 bij komt en wellicht ook de eventuele rechten op Uefa Cup wedstrijden van PSV. Verder zou men druk in de weer zijn met voetbalrechten uit het buitenland. Talpa doet er werkelijk alles aan om dat zo vurig gewenste voetbalprofiel op ??n van de later dit jaar twee zenders te drukken. Nobless oblige?

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Wilbert

    Als de Mol wil blijven scoren met het voetbal moet hij het toch wel wat anders aanpakken volgens mij. Ik ben geen echte fan, maar mocht op zondagavond altijd graag een half uurtje of uurtje de leukste samenvattingen bekijken. Sinds de boel bij Talpa door elkaar gegooid is ben ik volledig afgehaakt. Ik heb geen zin om 1,5 uur verplicht te kijken in de hoop dat er een paar leuke toppers voorbij komen.

    Natuurlijk stem ik wel af op Talpa voor de ‘grote’ live wedstrijden.


    11 februari 2006 om 10:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!