NIMA Lunchwebinar over gedragsbeïnvloeding

Gasten zijn ditmaal Astrid Groenewegen, Guy van Liemt en Mark de Bruin (9292). Neem kosteloos deel aan de interactieve live webinar op dinsdag 12 september om twaalf uur.

4 september 2023, 10:54 1322 x gelezen

De derde NIMA Lunchbreak van dit jaar in de serie Toekomst van Marketing vindt plaats op 12 september en staat in het teken van Gedragsbeïnvloeding. Hoe beïnvloed je de geest en geef je vorm aan gedrag? Hoe verander je het gedrag van anderen, maar ook van jezelf? Hoe help je mensen om betere beslissingen te nemen? Gedragsbeïnvloeding is de toepassing van psychologische principes achter het menselijk gedrag tot interventies op het niveau van de maatschappij, organisatie of individu.

NIMA Lunchwebinars

In geen vakgebied ter wereld zijn professionals zó gericht op de toekomst als in marketing, communicatie en sales. Liefst zouden we echt kunnen en willen voorspellen wat ons te wachten staat, maar de werkelijke betekenis van hypes, rages en trends valt soms lastig te duiden. Need to know, nice to know of gewoon interessant om te volgen? Want we willen ons optimaal voorbereiden op wat komen gaat, maar er zijn zoveel factoren die een rol spelen, dus waar begin je?

In 2021 introduceerde NIMA een serie Lunchbreak-seminars over ‘de Toekomst van Marketing’. In de gratis webinars komen uiteenlopende thema’s aan bod, waarover de tafelgasten uit de marketingpraktijk en -wetenschap hun licht laten schijnen. We streven ernaar om steeds naar een ‘kennisspecialist’, een ‘marketingadviseur’ en een ‘marketeer on the job’ aan tafel te krijgen. Deelnemers thuis of op kantoor kunnen vooraf of tijdens de webinar ‘inbreken’ met vragen, stellingen en aanvullingen. Zo blijf je op een leuke én heel toegankelijke manier bij in het marketingvak. Neem een break en stop een uurtje van je tijd in de toekomst van je merk, je vak en jezelf!

Na het aanmelden ontvang je een bevestiging van jouw registratie. Een dag van tevoren ontvang je de link naar de sessie. De sessie vindt plaats op het platform Bigmarker.

Meld je aan voor de sessie op 12 september!

De derde Lunchbreak van dit jaar in de serie Toekomst van Marketing is op 12 september en staat in het teken van Gedragsbeïnvloeding. Luuk Ros, hoofdredacteur van Marketingfacts, gaat in gesprek met gasten die ieder op hun manier bezig zijn met dit onderwerp. Ditmaal zijn Astrid Groenewegen, Guy van Liemt en Mark de Bruin te gast aan tafel en gaan graag met je in gesprek dus stel gerust vragen (vooraf of via de chat).

Astrid Groenewegen

…is Founder van SUE Behavioural Design Academy en kennen we onder meer van haar boek ‘De kunst van gedrag ontwerpen’ (nr 1-positie managementboek top 100). Voor dit boek verzamelde en bundelde ze de grote hoeveelheid theorieën en insights die via bekende psychologen/wetenschappers als Daniel Kahneman, Robert Cialdini, Brian Jeffrey Fogg, Katharine Briggs en haar dochter Isabel Myers hun weg vonden naar marketing, communicatie en marketingwetenschap. In haar boek en de academy, maar ook tijdens veel presentaties, wijst ze op de enorme bruikbaarheid van sommige gedragspsychologische principes, maar ook op de verantwoordelijkheid die zulke kennis met zich meebrengt voor professionals die er gebruik van maken. Aan de hand van talloze cases en voorbeelden illustreert ze dat we in sommige gevallen daadwerkelijk de weg naar gewenst gedrag kunnen ontwerpen.

In deze posting op Marketingfacts wordt toegelicht welke impact haar boek heeft voor ‘marketing as we know it’. Het marketingboek die je wist dat zou komen

Guy van Liemt

…is co-auteur van het nieuwe basisboek ‘Marketingcommunicatie in 14 stappen’, maar kennen velen ook als prediker van liefde en geluk. Ook, of zelfs júist, in een economische context. Hij is specialist op het terrein van Marketing en Ethiek en founder van de IRIS Academy ‘het opleidingscollectief van 12 marketingvakidioten’. Guy spreekt geregeld binnen NIMA over het belang dat moet worden gehecht aan streven naar geluk door bedrijven voor consumenten, van welke aard ook. Omdat marketing zich toespitst op het vervullen van wensen en verlangens, meent hij dat het eigenlijk ‘ten diepste’ een filosofisch vak is. Aan tafel bij de webinar op 12 september schuift hij aan om de vraag te beantwoorden hoe we diepe kennis over gedragspsychologie kunnen rijmen met commerciële doelstellingen en moreel handelen. Als dat al mogelijk is…. In deze posting op Marketingfacts wordt hij onder meer geïnterviewd over de economische waarde van Werkgeluk : ‘Je ziet het pas, als je het doorhebt

Mark de Bruin.

Iedereen die weleens met het openbaar vervoer reist kent 9292, het merk van de REISinformatiegroep B.V.. Een bedrijf uit Utrecht dat zich bezighoudt met het verzamelen, bewerken en verstrekken van reisinformatie voor het hele openbaar vervoer in Nederland. 9292 is vernoemd naar de geboortedatum: 2 september 1992. 9292 werd bekend met telefoondienst 06-9292 maar is tegenwoordig vooral een online platform via de 9292 app en de website 9292.nl. Maandelijks maken miljoenen mensen gebruik van 9292, die hen real time helpt zo snel en comfortabel mogelijk van A naar B te komen. Waarbij vanzelfsprekend veel kennis wordt opgedaan over reizigersgedrag en hun behoefte aan informatie onderweg.

De dienstverlening van 9292 heeft zich in dertig jaar ontwikkeld als één grote ‘Behavioral Design’-case. Mark de Bruin is Online Specialist Reizigers bij 9292 en ervaren marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Hij publiceert regelmatig over apps, muziekdiensten, social media, trends en innovatie en schreef hier op Marketingfacts niet minder dan 150+ blogposts!

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!