NIMA in actie voor Oekraïne: van marketeers voor marketeers
Al bijna 20 jaar werkt NIMA samen met buitenland partner ECTN voor NIMA Opleidingen in centraal en Oost-Europa. Ook in de Oekraïne werden jaarlijks tientallen mensen opgeleid voor het NIMA A en B Diploma. NIMA is ook daar een erkend en zeer gewaardeerd.
Nu de oorlog is uitgebroken in Oekraïne zijn er veel vluchtelingen. NIMA heeft samen met ETCN een crowdfunding actie opgezet om hen een gratis NIMA Opleiding aan te bieden. Hiermee zijn deze mensen beter voorbereid op hun toekomst; om straks weer de Oekraïne op te bouwen of in Europa aan de slag te gaan. Het NIMA Diploma is Europees erkend.
Crowdfunding-actie van marketeers voor marketeers
Jacco Stolker, ETCN: ‘Toen ik mijn contacten uit de Oekraïne vertelde over dit initiatief waren hun reacties hartverwarmend. Zij staan te popelen om de NIMA Opleiding te gaan aanbieden waarvoor zich al veel geïnteresseerden hebben gemeld.’
Kirsten Andres, NIMA: ‘Als je jarenlang goed samenwerkt met mensen om het marketingvak verder te brengen en ziet dat die nu in de verdrukking zijn geraakt, dan vinden wij het niet meer dan normaal dat wij ze helpen. Ik heb er alle vertrouwen dat de Nederlandse marketingwereld dit initiatief ruimhartig ondersteunt, waardoor er weer hoop gloort voor onze vakgenoten in Oekraïne.
Hoe gaat het in het werk?
We maken gebruik van ons bestaande, vertrouwde netwerk. Voor de Oekraïne is dit de Creative School in Lviv (creativeschool.eu) die al meer dan vijf jaar de NIMA Opleidingen verzorgt (nima.com.eu). De mensen van dit opleidingsinstituut zijn ondertussen gevlucht naar Polen. Er is veel contact met Oekraïense vluchtelingen en ze proberen daar zo goed en zo kwaad als het gaat weer te werken. Er is een online lesprogramma in het Oekraïens opgezet. Maar mensen hebben nu geen geld om een opleiding te volgen. Daarom gaat NIMA helpen zodat de mensen die interesse hebben in deze barre tijden toch een NIMA Diploma te kunnen halen. Zij kunnen zich bij de Creative School melden, de website functioneert nog steeds. Er vindt dan eerst een screening plaats. Mensen moeten bijvoorbeeld werkervaring in marketing hebben, redelijk Engels spreken, een laptop en internetverbinding hebben. Ook geven ze commitment om de opleiding te volgen en het diploma te willen halen. Komt er een kandidaat door de screening, dan gaat NIMA via crowdfunding geld ophalen voor deze kandidaten zodat ze de opleiding kunnen volgen en worden ze gekoppeld aan een Nederlands bedrijf. Het examen wordt gedoneerd vanuit NIMA. Mandela zei ooit: Education Is the most powerful weapon we you can use to change the world!
Een mooie actie van marketeers voor marketeers.