Nieuwe slag in muziekindustrie door Friendster

Nieuwe slag in muziekindustrie door Friendster

Nieuwe slag in muziekindustrie door Friendster

Via vriendennetwerk Friendster kunnen we nu ook muziek delen met directe vrienden en hun vrienden. Het lijkt misschien voor de hand te liggen maar het betekent de eerste aanzet voor de volgende slag in de muziekindustrie.

Via Grouper, sharing software, welke geintegreerd werkt met Friendster, het grootste vrienden-van-vrienden netwerk in de wereld, delen we muziek met vrienden, ?n met vrienden van vrienden. Een heel betrouwbare bron voor muziek dus ?n niet publiek toegankelijk, dus ook slecht te controleren voor derden. Met 100 vrienden in je eigen buddy list, en via-via dus bij 10.000 mensen, met 1000 tracks p.p. heb je daarmee zomaar toegang tot 10 miljoen nummers (waarvan heel veel dubbele natuurlijk).

Deze private-vorm van sharing zorgt voor een nieuwe boost aan de online muziekindustrie. Waar Kazaa en (voormalig) Napster het uiteindelijk niet redden door sabbotage van de muziekindustrie, door ondeskundigheid van leden (lees: kinderen die voor het eerst in hun leven een MP3-tje maken) ?n door controle van rechtenorganisaties (zoals Brein), is dit een volgende slag in de muziekwereld. Het volgende evolutiestapje van aanbodgedreven muziek naar vraaggedreven muziek. Nog even verder en we kunnen ‘regeltjes’ instellen om onze muziek automatisch te synchroniseren met vrienden. En vervolgens natuurlijk draadloos te benaderen met onze iPod o.i.d. Waar ter wereld. Harddiskcapaciteit wordt een steeds minder groot probleem en van 100.000 tracks op je PC ligt straks niemand meer wakker.

Uiteindelijk kan de muziekindustrie hierop alleen antwoorden door enerzijds de muziek zeer laaggeprijsd te maken (minder dan 10 cent) en anderzijds ook door op een nieuwe manier toegevoegde waarde te bieden, bijvoorbeeld door persoonlijke advies te geven over nieuwe muziek (mensen die dit leuk vonden, vonden dit ook leuk. Maar ook: veel van jouw vrienden vinden dit ook geweldig!)  Dit is het fundament waarop voor personal music brands kunnen groeien, dit is de basis voor ‘digitale troubadours’, de persoonlijke muziekmerken van de toekomst.


Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Grouper bestond natuurlijk al. Maar Friendster geeft Grouper toegang tot een immens vriendennetwerk en daardoor kan dit nu heel snel gaan groeien.

    Aan de Grouper Software moet overigens nog wel e.e.a. gebeuren. Het ziet er mooi uit maar is het behoorlijk lastig in gebruik. Dat is vast een volgende stap.

    geplaatst op
  • Het probleem waar Grouper tegenaan gaat lopen is het feit dat er rechterlijke uitspraken in de VS zijn geweest die makers van p2p software (deels) verantwoordelijk maken voor copyright inbreuk door hun software. Ook al is er geen directe controle van een RIAA of MPAA, het is niet al te moeilijk om aan te tonen dat copyrights worden geschonden met de software en dat dit wordt aangemoedigd door makers dan wel de filosofie is achter de software.

    Het idee achter Grouper is zeker goed, al denk ik dat het moet samenwerken met de muziekindustrie om te overleven omdat het anders in de rechtzaal ten gronde zal gaan.

    geplaatst op
  • Het kat-en-muis-spelletje gaat verder... Zal mij benieuwen of dit lang goed gaat.

    geplaatst op
  • Sharing binnen bedrijven mag al lang. In gedeelde infrastructuren mag je alles met elkaar delen. Als je in een bedrijf werkt met honderdduizend medewerkers, mag ik dan een folder open laten staan waar toevallig muziek in staat of ben ik dan strafbaar? In de netwerkeconomie, waar mensen vanaf alle locatie bij alle mogelijke bestanden moeten kunnen komen, is toegang tot resources noodzakelijk. Al is het alleen maar tot je eigen bestanden die thuis op de computer staan. Volgens mij houdt het tegenwerking van sharing-software (of moeten we het remote-access noemen?) ook de economische ontwikkeling tegen. Ik geloof niet dat dat nog lang stand zal houden.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.