Nieuwe portal MSN: overzichtelijker en meer advertentie mogelijkheden

Nieuwe portal MSN: overzichtelijker en meer advertentie mogelijkheden

MSN_Nederland_nieuwe_portalVanavond zal MSN Nederland een nieuwe portal lanceren om “meer overzicht en rust te creëren en snel en eenvoudig te traceren informatie aan te bieden”. Hiervoor hebben ze eerst een eyetrackonderzoek en een gebruikers-onderzoek uit laten voeren. De belangrijkste wijzigingen:

- De 19 kanalen aan de rechterkant worden vervangen door 6 magazines (Nieuws, Entertainment, Geld & Ondernemen, Lifestyle, Computer & Technologie en Auto) wat de leesbaarheid van de pagina moet verhogen en meer traffic naar de magazines moet krijgen. Hierdoor ontstaan duidelijkere doelgroepprofileringen.

- Natuurlijk biedt dat weer kansen voor adverteerders en daar veranderd dan ook het een en ander. Er wordt straks nog maar één advertentie getoond, maar die is wel een stuk groter. (medium rectangle of leaderboard) Verder is er de mogelijkheid om rich media zoals streaming video toe te voegen. Meer mogelijkheden om te adverteren dus.

Hierdoor moet ook het probleem van concurrerende advertenties op één pagina opgelost zijn, want er staat er immers nog maar één.

Ik ben benieuwd. We zullen het vanavond zien.

Het persbericht vind je hier
Meer informatie voor adverteerders staat hier


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Screenshot nieuwe portal:

    geplaatst op
  • De “nieuwe portal” is een grove kopie van de Amerikaanse of internationale MSN.com. Met één advertentie wordt natuurlijk één banner bedoelt. Deze banner concurreert nog met de duurbetaalde gesponsorde content van andere adverteerders waaruit vrijwel de gehele site bestaat. Het enige wat nog ontbreekt op de Nederlandse site is een videocontent provider zoals MSNBC.

    Meer over eye tracking onderzoek is te vinden op iMedia Connection

    geplaatst op
  • @ Bas,
    Stel, je bezit de op twee na best bezochte site van Nederland. (zie multiscope) Je kunt nu kiezen uit:
    1) Zelf content maken.
    2) Deals sluiten met partijen die content voor je maken en daar nog voor betalen ook.
    Ik zou wel weten welke ik zou kiezen ;-)

    Eyetracking is natuurlijk erg interessant. We schreven er al een paar keer over (in combinatie met search marketing) o.a. hier en hier.

    geplaatst op
  • @Remi De zin: "Hierdoor moet ook het probleem van concurrerende advertenties op één pagina opgelost zijn, want er staat er immers nog maar één." klopt dus niet ;-).

    Bovendien kan een adverteerder met de juiste tracking tools (Dart, Atlas, Falk etc.) heel goed bepalen of er wel of niet een probleem is met concurrerende advertenties. Ik verwacht dat iedere adverteerder op MSN.nl over een tracking tool beschikt, zeker met het minimumorderbedrag dat MSN.nl rekent. Met een tracking tool kan de werkelijke waarde van een advertentie bepaald worden. Mede om deze reden werd de skyscraper aan de rechterkant voor dezelfde prijs als de banner verkocht. Een andere reden voor deze prijs was dat de skyscraper nog steeds op menig scherm buiten beeld viel (hoe retro).

    Aan concurrerende advertenties verandert de nieuwe portal niets. Er zal bij een plaatsing op de nieuwe portal wel weer opnieuw getest moet worden wat de effectiviteit van de campagne is. Het lijkt me voor een media planner weer een goed argument om weer een beetje korting te bedingen ;-).

    MSN geef ik uiteraard groot gelijk. Partijen als Expedia besteden grof geld aan en mooie positie op de MSN portal. Ik vraag mij af of Google ook hierin zijn concurrenten volgt. De eyetracking artikelen op MF heb ik uiteraard met grote belangstelling gelezen alleen waren deze niet zo vers als die op iMedia Connection.

    Wat zou het mooi zijn als MSN hun eyetrackings onderzoek met ons zou willen delen.

    geplaatst op
  • Tja, als je het zo bekijkt heb je wel gelijk. En die eyetrackingstudie zou ik inderdaad wel eens willen zien.

    Ik denk trouwens niet dat Google de portal-weg snel in zal slaan. Google is natuurlijk groot geworden door search en ontwikkeld er nu vanalles naast. (MSN probeert het nu andersom) Daarom is het van nature logischer voor Google om eventuele betaalde diensten in de zoekmachine te integreren, dan er een portal voor te zetten.

    Zo hebben ze in Duitsland bijvoorbeeld een deal met een telefoonmaatschappij. voorbeeld en schijnt er ook een deal met iTunes aan te komen.

    Al die extra dingen kun je wel in de personalized homepage verwerken, maar een echte Google portal? Ik denk het niet.

    geplaatst op
  • Nu lees ik op SearchEngineWatch dat MSN in de US alweer aan een nieuwe homepage toe is. Er wordt druk getest op beta.msn.com met een homepage waar je zelf elementen aan toe kunt voegen. Denk aan hotmail, lokaal nieuws en weer enz. Dat kennen we al van Google en start.com.
    Overigens is deze homepage wel érg beta. Er werkt bijna niets, en je kunt hem alleen redelijk bekijken met IE.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.