Nieuwe paraplu voor chat en sms

10 december 2003, 13:20

Radio 538, The Box, Spits (Telegraaf) en Rabobank brengen aanstaande vrijdag samen een eigen chat- en sms-programma op de markt. De bedrijven fungeren als wederverkoper van IM4U, dat ook internationale aspiraties heeft. Het programma kent dezelfde functie als MSN Mobile, maar combineert dit voor drie verschillende chatprogramma’s en alle vijf de sms-diensten van de GSM-aanbieders. IM4U combineert drie veelgebruikte chatprogramma’s in een: MSN en Yahoo Messenger en ICQ.

De webkletsdienst richt zich specifiek op jongeren tussen de 12 en 30 jaar oud.

Vanaf vrijdag is het programma te downloaden via de sites van Radio 538, The Box, Spits en Rabo YoungDynamic. Het versturen van sms is via IM4U goedkoper dan via de mobiele telefoon. De verzender betaalt 14 eurocent per verstuurd bericht, 7 cent minder dan het landelijk gemiddelde. De ontvanger betaalt niets, in tegenstelling tot bijvoorbeeld bij MSN Mobile.

Het kwartet Nederlandse bedrijven brengt vrijdag IM4U op de markt. De bedrijven sloten een overeenkomst met gesloten beurzen met IM4U-software, dat onder holdingmaatschappij Trees.nl valt, om het chatprogramma onder white label – onder hun eigen merk – op de markt te brengen.

Anderhalf jaar werkten initiatiefnemers Jan Andries Mulder (oud-Telfort), technicus Jeroen Menheere (van Integreat) en jongerenmarketeer Jan Morri?n (van Combat) in Trees.nl aan het programma IM4U. Een groep informele investeerders bracht 1 miljoen euro bijeen om de softwareontwikkeling te financieren en de hardware te kopen. “We hebben grote systemen opgesteld en zijn voorbereid op internationale groei”, aldus Jan Andries Mulder.

Onderhandelingen met buitenlandse mediapartners lopen nog niet. “Eerst moet alles in Nederland goed draaien. Als IM4U een succes is, gaan we de landsgrenzen over. Het moederbedrijf van The Box bijvoorbeeld is een Duits bedrijf.” Naar verwachting begint de internationale verbreiding begin 2004.

IM4U haakt in op de populariteit van chatten bij jongeren en wil daar geld aan verdienen. “We hebben groothandelsovereenkomsten gesloten met alle grote mobiele aanbieders. Door groot in te kopen, kunnen we een lage prijs hanteren voor het sms’en van en naar een pc.”

Daarnaast verzorgt Golden Bytes de afhandeling van de premium sms’jes, de duurdere berichten. Gebruikers van IM4U kopen via een 0900-nummer of premium sms bundels tegoedpunten. Met deze punten kopen ze sms’jes, emoticons of avatars. “Maar op de site zal een grote hoeveelheid emoticons, emosounds en avatars gratis te downloaden zijn”, aldus Mulder.

De techniek achter IM4U neemt Trees af van het Ierse bedrijf Jinny, een dochteronderneming van het Italiaanse Acotel. Mulder zegt voor Jinny te hebben gekozen omdat “ze de beste integratie met mobiele netwerken via een sms-interface bieden”.

Op dat punt onderscheidt IM4U zich, volgens Mulder, van andere metachatprogramma zoals Trillian, Miranda en Jabber. Mulder vreest geen problemen te krijgen met de aanbieders van de chatnetwerken, AOL en Microsoft. “Via Jinny zijn we continu in gesprek met ze om dat te voorkomen.”

AOL en Microsoft blokkeren steeds vaker de toegang tot hun chatnetwerken om, vervolgens, tegen betaling de toegang weer mogelijk te maken.

Mulder zegt IM4U op een aantal manieren uit te willen breiden. “Ik kan niet zeggen wat die uitbreidingen inhouden, maar de populariteit van diensten als CU2, Friendster en mobiel fotograferen zijn ons niet ontgaan”.

Bron: Telegraaf

Alex Stil
CEO bij Reddion

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!