Je mobiele app verbeteren? Organiseer een hackathon

10 november 2013, 09:07

Een eventverslag van de Vueling Hackathon in Barcelona

80 developers, een berg aan iMac’s, laptops, tablets en smartphones en ladingen developer-voer. Dat waren de ingrediënten voor de 24-uur-durende Vueling Hackathon die vrijdagavond van start ging in Barcelona. Twintig teams die 24 uur doorhalen om een concept voor een mobiele app voor Vueling te ontwikkelen. Om te zien hoe dat er aan toe ging, was ik van de partij.

De setting

De opdracht aan de deelnemers was heel open: ontwikkel een oplossing voor de mobiele klantervaring van Vueling. Op die opdracht hebben 60 teams ‘gesolliciteerd’ en daarvan zijn er 20 doorgelaten naar de hackathon. De teams zijn geselecteerd op basis van wat ze van plan zijn te ontwikkelen. De deelnemers kunnen zowel voor het mobiele web als een mobiele app ontwikkelen, en ook het platform (Android, iOS of Windows Phone) staat de deelnemers vrij.

De teams kunnen gebruikmaken van voorbeeld-API’s, en zijn, omdat ze op voorhand moesten pitchen om mee te doen, al redelijk op de hoogte van de werkwijze van Vueling. Daarnaast lopen er behoorlijk wat medewerkers van de marketingafdeling en IT die de deelnemers vragen kunnen stellen.

Zowel de ideeën als de uitvoering wegen uiteindelijk mee in de beoordeling. Het winnende team gaat er met de hoofdprijs van 5.000 euro vandoor.

Je kunt nooit genoeg screens hebben

Hackathon-voedsel

“Waarom een hackathon?”

Om wat meer te weten te komen over waarom Vueling deze hackathon organiseert, sprak ik met Lluis Pons (de marketing director) en Samuel Lacarta (de IT director).

“Voor ontwikkelcapaciteit hoeven we het niet te doen”, vertelt Samuel. “We hebben een vast intern team dat onze website en mobiele applicaties ontwikkelt. Hoe je het ook wendt of keert, als je zelf bij Vueling werkt, ontstaat er op een bepaald moment toch een blinde vlek.”

“Bovendien willen we als Vueling een stap voor zijn op de rest. Om die redenen wilden we gebruikmaken van creativiteit van buiten onze organisatie en hebben we besloten om middels een hackathon enthousiaste externe developers over onze mobiele klantervaring na te denken”, zo legt Lluis uit.

In gesprek met Lluis Pons, marketing director van Vueling

“Wat willen jullie eruit halen?”

De opdracht aan de ontwikkelaars was erg open. Lluis geeft aan dat het doel vooral is om geïnspireerd te raken door uiteenlopende ideeën en zodoende de creativiteit niet teveel in banen wilde leiden. Om de kwaliteit wel wat te sturen, zijn de deelnemende teams op voorhand gefilterd.

De meest waardevolle ideeën worden na de dag doorontwikkeld. Dat kan zijn door de ontwikkelaars van Vueling zelf, maar ook door de deelnemers van de hackathon. Samuel geeft namelijk aan dat de dag ook gebruikt wordt om talent te scouten voor het eigen ontwikkelteam.

De ‘hackers’

De deelnemende teams komen voor het grootste gedeelte uit Spanje. Van de 20 teams zijn dat er 17, de overige drie zijn afkomstig uit Litouwen, Venezuela – en jawel – Nederland. Ik ben erg benieuwd naar het verhaal van de diverse teams. Hoewel de verhalen wisselen, bestaan veel teams uit collega’s of vrienden. Desondanks zijn er ook deelnemers die op doorreis zijn door Europa.

De Nederlandse jongens werken allemaal bij Ciber. Stephan van Stekelenburg, Wouter Wietses, Bart van Lankveld en Chris Key zijn vrijdagochtend in komen vliegen en vliegen zaterdag na de borrel direct terug naar Nederland. Voor hen is het een gezellig avontuur. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor het team van Slash Mobility, dat met vier 17-inch iMac’s kwam binnenlopen.

Het resultaat

Na 22 uur moeten de teams hun concept aan de andere teams en de jury presenteren. De meeste ideeën spitsen zich toe op een specifiek onderdeel van de customer journey of voegen iets extra’s toe.

Tijdens de presentatie wordt duidelijk dat het niveau behoorlijk wisselt. Er zijn meerdere teams die games hebben ontwikkeld – zij het ter vermaak of met een leerelement. Eén die eruit springt is een spel tegen vliegangst. Hier is wel extra hardware voor nodig, wat het concept moeilijk schaalbaar maakt. Ook noemenswaardig was het ‘gamificeren’ van de welbekende kaarten met veiligheidsinstructies. Met augmented reality wordt de kaart tot leven gebracht en wordt de kaart een stuk leuker.

Ook zijn er diverse groepen die sociale elementen toevoegen. Zo is er een team dat social seating heeft ‘bedacht’ en een ander team heeft een chatapp ontwikkeld waarbij je je passagiers als contacten ziet en je met hen in gesprek kunt treden. Ietwat far-fetched was het idee voor een groepsuitnodiging-app waarbij je via Facebook-vrienden kunt uitnodigen om samen op reis te gaan (en direct kunt boeken).

Het best uitgewerkte idee was toch wel die van het team van Nederlandse bodem (dat gek genoeg niet in de prijzen viel). De voor Windows Phone ontwikkelde app ziet er qua usability top uit en dekt de customer journey van voorbereiding tot check-in, de vlucht zelf en de aankomst. Zo is er voor de voorbereidingsfase een routeplanner en notificatiesysteem dat ook rekening houdt met het vervoer naar het vliegveld.

Stephan laat me zien dat er in-app kan worden ingecheckt en is er een plattegrond en navigatie à la Google Streetview om de weg te vinden op het vliegveld. Met de shopping-module kan je tijdens de vlucht etenswaren aanschaffen of games downloaden.

Al met al was het een gezellige hackathon waar een paar leuke ideeën naar voren zijn gekomen. Het succes van het event zal ‘m vooral zitten in de kunst om deze ideeën verder door te ontwikkelen. Als ik een kritische noot moet plaatsen waren veel concepten leuke gimmicks, daar waar je als luchtvaartmaatschappij vooral moet zorgen dat je er gedurende de hele customer journey voor de klant bent en deze kan informeren. Ik ben benieuwd welke ideeën na vandaag worden doorontwikkeld.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief