Gamification is het toepassen van gamedenken en gametechnieken in niet-game omgevingen. Bij gamification gebruik je spelelementen om gebruikers te motiveren en hun ervaring te verrijken. 

Het principe van gamification is niet nieuw, we spelen al eeuwen spelletjes. 72 procent van de huishoudens speelt inmiddels videogames. Daarin ervaren we hoe effectief games zijn in het verleiden, vastgrijpen, motiveren en binden van hun spelers. Die technieken toepassen in de echte wereld is waar gamification over gaat.

Bij gamification staat centraal dat je gedrag wilt stimuleren. Dit doe je door in te spelen op de intrinsieke motivatie. Dit is de motivatie die uit een persoon zelf komt: de achterliggende redenen die mensen hebben om bepaalde dingen te doen, zoals leren, status of erkenning.

De gamificationmarkt is eind 2012 al zo’n 242 miljoen dollar waard, in 2016 zal dit al zijn gestegen naar 2,8 miljard (volgens M2 Research, 2012). Bron: Trendrapport Game On.

Marketing wordt kinderspel

Marketing wordt kinderspel

Gamification, het wordt meer en meer ontdekt door merken en organisaties. Zorgverzekeraars als De Friesland Zorgverzekeraar kopen zelfs aandelen in game-bedrijven om spelenderwijs mensen in de zorg te helpen. En mijn dochter leert nu typen bij Typetopia, wat eigenlijk een doorlopend spel is. Ook bij Aegon spelen we al een aantal jaren met de uitdaging van spelelementen in de wereld van ‘saaie’ verzekeringen. Zo ontwikkelden we speeljetoekomst.nu, een online spel waarin je speelt met je financiële toekomst. En met resultaat. Inmiddels speelden bijna 400.000 mensen het spel, wonnen we vorig jaar de designprijs Red Dot Award en hebben we sinds kort de onderzoeksresultaten binnen met daarin interessante resultaten op het merk en de merkvoorkeur. Een kijkje in de keuken van de ontwikkeling van onze pensioengame. Wat kwamen we tegen en wat hebben we ervan geleerd?


Online PR & Branding
  • 2
  • 10330
  • -
  • -
  • -
  • -
De beste (online) marketingcases ter wereld

De beste (online) marketingcases ter wereld

Wat zijn nu de beste marketingcampages in de wereld? Een interessante vraag waar Digital Marketing Live elk jaar antwoord op probeert te geven. Ze nemen de winnaars van alle awards in de wereld en gaan kijken wat deze campagnes nu echt hebben opgeleverd. In totaal werden er dit jaar zo'n 20 cases gepresteerd, afkomstig van over de hele wereld: van Thailand tot Canada en van Zuid-Afrika tot België. Ik heb er een kleine selectie uit gemaakt voor dit artikel. 


Online advertising
Mobile marketing
Online PR & Branding
  • 1
  • 10604
  • -
  • -
  • -
  • -
Laat op je werk spelen - gamification als verandermechaniek (NIMA Expert Class)

Laat op je werk spelen - gamification als verandermechaniek (NIMA Expert Class)

Een jaar of vijf geleden kon je het wellicht nog niet voorstellen, maar spelen op het werk met als doel om er iets van te leren wordt steeds normaler gevonden. Sterker nog: volgens onderzoeksbureau en trendvoorspeller Gartner zal in 2020 minstens de helft van alle organisaties wereldwijd ‘gamification’ toepassen in hun bedrijfsprocessen. Na de socialmediahype van de afgelopen vijf jaar lijkt nu de beurt te vallen aan gamification als de trend van de toekomst.


Usability & Design
  • 3
  • 3463
  • -
  • -
  • -
  • -
eHealth: Een app die kanker geneest en een vergelijkingssite voor ziekenhuizen


Social media marketing
Mobile marketing
  • 14
  • 5978
  • -
  • -
  • -
  • -

eHealth: Een app die kanker geneest en een vergelijkingssite voor ziekenhuizen

Eind september werd de derde editie van het eHealth-congres gehouden, de jaarlijkse update rond online dienstverlening en communicatie in de zorg, georganiseerd door Emerce. Het betrof een heel divers congres met heel veel aandacht voor nieuwe ontwikkelingen. Dit keer niet alleen over techniek en nieuwe snufjes, maar juist meer over change management, het betrekken van patiënten, artsen en zorginstellingen om ehealth-ontwikkelingen beter te laten werken en om het meer geaccepteerd te krijgen.

Stop met het ontwikkelen van losse campagnes


Usability & Design
  • 0
  • 4908
  • -
  • -
  • -
  • -

Stop met het ontwikkelen van losse campagnes

Wie houdt er nu niet van spelletjes spelen? Op het idyllische Griekse eiland Spetses was ik getuige van een sprookjesachtig huwelijk van mijn goede vriend en salesgoeroe Yuri van der Sluis. Gasten moesten in de huid kruipen van een beroemd persoon en op zoek gaan naar hun 'feest-buddy'. Als John Travolta moest ik op zoek naar mijn Uma Thurman, met wie ik vervolgens een huwelijkswens op video mocht uitspreken. Het feest zat vol met soortgelijke spelletjes die het ijs braken tussen de vele gasten uit de hele wereld. 

Gamification: de juiste gamedesign-elementen voor intrinsieke en extrinsieke motivatie

Gamification: de juiste gamedesign-elementen voor intrinsieke en extrinsieke motivatie

Over gamification is al veel gezegd en geschreven. Die opmerking alleen al is vaak genoeg ergens in een blog voorbij gekomen. Op Marketingfacts is er zelfs een dossier gamification met daarin o.a. ook een trendrapport van mijzelf en mijn VINT-collega en MF-blogger Jaap Bloem. Inmiddels een historisch (reeds 1 jaar oud!) naslagwerk uit de begindagen waarin ook de huis-tuin-en-keuken marketeer met gamification in aanraking kwam. Weinige van al die verhalen en rapporten zijn echter wetenschappelijk gestaafd. Mijn persoonlijke held Sebastian Deterding (een Duitse UX-designer en onderzoeker) deed echter al wel een paar academische pogingen om tot een definitie te komen en samen met gelijkgezinden is men het onderwerp op academisch verantwoorde wijze aan het verkennen. Veel discussie is er om wat nou wel en niet werkt. Dan hebben we het over het verschil tussen extrinsieke motivatie en intrinsieke motivatie en welke gamedesignelementen daar nou allemaal wel en niet goed op inspelen.


E-business
  • 0
  • 4542
  • -
  • -
  • -
  • -
Introductie in gamification (whitepaper)

Introductie in gamification (whitepaper)

Alhoewel de term 'gamification' al sinds 2002 wordt gebruikt, heeft het onderwerp pas vrij recentelijk zijn weg naar de marketingwereld gevonden. Er worden in de Verenigde Staten nu met enige regelmaat gamification-congressen gehouden en er zijn verschillende blogs en boeken die compleet aan dit onderwerp gewijd zijn. Op het e-learning-platform Coursera wordt zelfs een cursus gamification aangeboden door de University of Pennsylvania. Ook in Nederland werd onlangs een gamification-congres gehouden en begint het onderwerp op online-marketingblogs aan populariteit te winnen, zo is onder andere te zien aan het groeiend aantal berichten in het gamification-dossier hier op Marketingfacts. Wat gamification precies inhoudt en hoe je het zelf kunt toepassen wordt duidelijk in dit artikel en in de whitepaper 'Introductie in Gamification'.


Usability & Design
  • 2
  • 6324
  • -
  • -
  • -
  • -
Social media in het onderwijs: de voordelen van ‘learning analytics’

Social media in het onderwijs: de voordelen van ‘learning analytics’

Van 14 tot en met 17 mei 2013 vond het tweede Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media plaats in EYE - het nieuwe filmmuseum in A'dam. EYE is met een pontje te bereiken meteen achter het Centraal Station van Amsterdam. Namens Marketingfacts was ik aanwezig op de eigen congresdag op vrijdag 17 mei. Een verslag over Googles visie en de voordelen van 'learning analytics'.


  • 0
  • 5369
  • -
  • -
  • -
  • -
Wat is gamification nou eigenlijk?

Wat is gamification nou eigenlijk?

Een tijd geleden vroeg Danny Oosterveer me voor het Marketingfacts Jaarboek 2013/2014 een stuk te over gamification te schrijven. In deze blog wil ik dit verhaal ook online met jullie delen. Er wordt online best veel geschreven over gamification, maar dat is lang niet altijd juist. In deze blog komt aan de orde wat gamification is, wat het behelst (en vooral wat niet) en welke gamification-technieken je als marketeer ter beschikking hebt.


Usability & Design
  • 6
  • 18303
  • -
  • -
  • -
  • -